Copulsation

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Copulsation

Berichtdoor Erik S. » wo sep 11, 2013 22:23

Niels schreef:Heb ook wel eens naar de IDC 3 zitten kijken als vervanging voor Unico. Ben erg benieuwd naar de remming van IDC3 vergeleken met Unico van SAC. Als ik een vat water opzuig rechtstreeks in melkleiding of door Unico dan duurt dat 26 seconden rechtstreeks op de leiding en 53 seconde door de Unico. Dat is eigenlijk een te groot verschil.

Weet iemand hoe deze verhouding is met de IDC3 van sac, of is Marp P of ErikS bereid dit te testen voor het goede doel :?:

euh euh, wil ik best proberen (heb overigens IDC2, is idem aan 3 maar dan niet officieel geijkte meters)
neem aan dat je emmer van 12 liter bedoelt en via melkklauw opzuigen :?:
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Niels » wo sep 11, 2013 22:48

@ Erik, ik had een dumpemmer van 30 liter. Hoeveelheid maakt in principe niet veel uit, alleen is de nauwkeurigheid misschien wat hoger bij grotere hoeveeheid.

In mijn geval duurt het 2x langer door de Unico. Dit hoeft geen probleem te zijn, maar als je gaat melken met simultaan pulsatiesysteem en het vacuum op 47 Kpa zet, dan kan de doorstroming een probleem zijn...

Zodoende ben ik benieuwd of de idc hierin beter scoort. :yes:
Niels

Berichtdoor boer pieter » do sep 12, 2013 10:02

die plaatjes die er in zitten kun je ook in verschillende grote krijgen hoe groot zijn die van jou mijn is 40 bij 50 molken mijn koeien niet goed uit
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Niels » do sep 12, 2013 11:26

Wij hebben 230 gram afname, bij 400 plaatjes molken ze hier niet goed uit. Maar voornamelijk onkant, dus 1 of meerdere spenen die achterbleven.

Die plaatjes maken trouwens niets uit voor de remming. Zelfs zonder plaatje erin halveert de doorstroomsnelheid nog steeds.
Niels

Berichtdoor Gehm » do sep 12, 2013 12:06

De problemen de Unico of andere meter met een hoog debiet beperking niet een gevolg van pulsatie. Het probleem bestaat bij elke pulsatie als de koe een hoge melkstroom tarieven kunnen bereiken. Koeien gemolken met conventionele pulsators meestal niet bereiken van hoge stroomsnelheden omdat de rustfase die door een beknelling liner actie doet pijn de speen en staat niet toe dat voor hoge debieten. Als de speen goed rustte gedurende het gehele melkproces dan zal de koe melken op veel hogere stroomsnelheden waardoor wateroverlast problemen nog erger in meters met hoge beperkingen. Koeien gemolken met CoPulsation kan gemakkelijk continue debieten van 8kg/minute te bereiken en deze tarieven hebben niets te maken met simultane pulsatie. Het gaat allemaal om de rustfase waardoor de speen om klaar te melken tijdens de volgende melk fase.
Bill Gehm

The problems with the Unico or any other meter with a high flow restriction is not a result of pulsation. The problem exists with any pulsation if the cow can achieve high milk flow rates. Cows milked with conventional pulsators typically do not achieve high flow rates because the rest phase provided by a pinching liner action hurts the teat and does not allow for high flow rates. If the teat is properly rested throughout the entire milking process then the cow will milk at much higher flow rates making flooding problems even worse in meters with high restrictions. Cows milked with CoPulsation can easily achieve continuous flow rates of 8kg/minute and those rates have nothing to do with simultaneous pulsation. It is all about the rest phase allowing the teat to be ready to milk during the next milk phase.
Gehm

Berichtdoor karst-jan » do sep 12, 2013 13:12

haha wat google translate wel niet kan doen :mrgreen:
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor Erik S. » do sep 12, 2013 19:59

Niels schreef:@ Erik, ik had een dumpemmer van 30 liter. Hoeveelheid maakt in principe niet veel uit, alleen is de nauwkeurigheid misschien wat hoger bij grotere hoeveeheid.

In mijn geval duurt het 2x langer door de Unico. Dit hoeft geen probleem te zijn, maar als je gaat melken met simultaan pulsatiesysteem en het vacuum op 47 Kpa zet, dan kan de doorstroming een probleem zijn...

Zodoende ben ik benieuwd of de idc hierin beter scoort. :yes:

owh je bedoelde vergelijking rechtstreeks vs. door idc, dat had ik ff niet begrepen :oops:

Maar dan hebben wij daar nooit probleem mee want melken sowieso niet op 47kpa, eerder op42 :wink:
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor durk » zo sep 22, 2013 09:36

Flyinghollander schreef:https://www.facebook.com/photo.php?fbid=542788765793553&set=a.400701573335607.92673.384654584940306&type=1&theater

http://www.dairysolutions.nl/?categorie ... ws&item=56
durk

Berichtdoor Harke Heidstra » zo sep 22, 2013 14:14

Is het wenselijk dat een Rabobank met ledengeld mee gaat dokken aan optimalisatie van een veehouderijbedrijf? Ik bedoel: b.v. een frequentiegestuurde vacuümpomp is voor veel bedrijven ook een gewenste investering die voor verbeteringen zal zorgen maar zoiets moet zichzelf toch gewoon terugverdienen?
Veel mensen danken hun goede geweten aan hun slechte geheugen.
Harke Heidstra

Berichtdoor Niels » zo sep 22, 2013 20:40

Een sterke vermindering van antibioticagebruik door minder mastitis is waarschijnlijk in het belang van de hele melkveehouderij.
Beter dan het sponseren van een doping-fietsclub.
Niels

Berichtdoor Sander » ma sep 23, 2013 21:15

stimuleringsfonds? nooit van gehoord
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Henk » di sep 24, 2013 11:04

Niels schreef:Een sterke vermindering van antibioticagebruik door minder mastitis is waarschijnlijk in het belang van de hele melkveehouderij.
Beter dan het sponseren van een doping-fietsclub.

Ik begrijp hieruit dat degenen die zonder co-puls een goede ugzh hebben minstens een scherper tarief moeten krijgen op hun hypotheek :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Niels » di sep 24, 2013 20:44

8)
Niels

Berichtdoor Sander » di sep 24, 2013 20:47

te beginnen bij jonge boeren die net hebben overgenomen 8)
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken