Copulsation

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Copulsation

Berichtdoor melker » do dec 01, 2011 10:51

Stond interessant artikel over copulsation in Melkveemagazine, minder mastitus, minder speenbeschadingen beter uitmelken en een goede referentie van de bekende heer Reitsma er bij, nadelen werden niet genoemd. Zijn er gebruikers die dat kunnen bevestigen of is het te mooi om waar te zijn, prijs is ongeveer 2 maal zo duur als gangbare pulsator. Reden genoeg voor nieuw onderwerp lijkt mij.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Re: Copulsation

Berichtdoor koerkamp » do dec 01, 2011 20:33

melker schreef:Stond interessant artikel over copulsation in Melkveemagazine, minder mastitus, minder speenbeschadingen beter uitmelken en een goede referentie van de bekende heer Reitsma er bij, nadelen werden niet genoemd. Zijn er gebruikers die dat kunnen bevestigen of is het te mooi om waar te zijn, prijs is ongeveer 2 maal zo duur als gangbare pulsator. Reden genoeg voor nieuw onderwerp lijkt mij.

Heb het ook gelezen, het zou mooi zijn als het waar is dat je dan van mastitis afkomt.
Kan al gauw uit om in zoiets te investeren.
koerkamp

Interesses: Economie, koeien, gewasmanagement, buitenland

Berichtdoor hannibal » do dec 01, 2011 23:41

@ melker, volgens mij heb jij westfalia pulsators, en als je de stimupuls pulsator hebt, haal dan het deksel, en de onderste kap van de pulsator eraf, dan heb je het zelfde effect als de copulsation :wink:

Het principe van de copulsator is dat je snel veel buitenlucht inlaat, tijdens het dichtgaan van de tepelvoering, dat betekent dat je c-fase heel kort wordt, anders gezegt de tepelvoering sluit met een rotgang, met het gevolg dat je d-fase langer wordt (tijd dat de tepelvoering gesloten is).

Als dit nu de oplossing is.... betwijfel ik, volgens mijn ideeen-ervaringen krijg je er lastige koeien van, vooral als je dit toepast op alternatieve pulsators.

Maar de copulsation werkt simultaan ( alle bekers hebben op de zelfde tijd de melk en rustfase) dit houdt in dat je dus tegelijk uit alle 4 spenen melk krijgt, wat de melkklauw en de melkslang moeten verwerken, daardoor onstaan er grotere vacuum schommelingen.

En ja, wat is wijsheid :?: , vroeger :mrgreen: molk je in een grupstal 2 meter omhoog, met hoog vacuum, wat melktechnisch (volgens de experts) niet ideaal is, dus toen gingen we over op naar beneden melken (melkput met laagliggende melkleiding).

Heeft dit het gewenste resultaat opgeleverd :?:
Ik weet het niet, mastitis is er nog steeds, alleen geven de koeien ook meer melk, dus is het lastig te vergelijken.

Tegenwoordig zijn de swing-overs ook weer super hip, melk je weer 2 tot 2.5 mtr "omhoog"
De laval botje doet het zelfde, moet de melk ook "omhoog", en blijkbaar kan dit toch wel goed melken, want ze worden nog alle dagen verkocht.

Mijn conclusie is, als dit de oplossing zou zijn... waarom zijn andere fabrikanten er dan niet mee begonnen, of waarom beginnen ze er niet aan :?:
A ship is safe in the harbor, but that's not what it's build for.
hannibal

Beroep: financier van nutteloze instellingen en compressor expert
Interesses: koeien,mechanisatie, melkrobots.

Berichtdoor Henk » vr dec 02, 2011 10:47

koerkamp schreef:
Heb het ook gelezen, het zou mooi zijn als het waar is dat je dan van mastitis afkomt.
Kan al gauw uit om in zoiets te investeren.

En sinterklaas bestaat ook zeker... 8) :wink:
Ik geloof niet dat je dr mastitisvrije garantie op kriet op da ding.... :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Robert » vr dec 02, 2011 11:01

in het verleden reed ik rond om te kijken bij problemen rondom het boerenerf.
Mijn ervaring is dat melkmachine mannen erg weinig op kennis doen en veel op ervaring en gevoel. Zelden iemand meegemaakt die de oplossing wist of wist te verklaren. Meestal gewoon proberen totdat het functioneerde.
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor RvP » zo dec 04, 2011 15:04

die techniek komt beetje overeen met wat dairymaster ook al jaren doet, simultaan melken en hoger vacuum in zuigfase en heel laag vacuum in rustfase... zullen verder nog wel kleine verschillen in zitten. misschien zijn ze beter dan die van DM, ik weet het ook niet, verhaal erachter is wel goed...
onze dairydisaster melkt nog steeds als een trein dus hoef geen andere pulsators.
RvP

Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor melker » zo dec 04, 2011 16:56

Heb inmiddels in paar DM stallen gemolken, luchtzuigen viel me toch nog tegen, wel waren gebruikers tevreden en weinig onderhoudskosten. Melken simultaan wat wf niet doet, bij Boumatic adverteren ze ook met zuigkracht als kalf :?
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Corjan » zo dec 04, 2011 19:14

Melk wordt nie uit de koe gezogen maar de koe perst ut melluk er zelluf uit :yes: Vacuum hebben we alleen nodig om de tepelbeker an de koe te houwe :yes:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor wit » zo dec 04, 2011 21:29

Corjan schreef:Melk wordt nie uit de koe gezogen maar de koe perst ut melluk er zelluf uit :yes: Vacuum hebben we alleen nodig om de tepelbeker an de koe te houwe :yes:

Als de koe de melk er zelf uitperst kun je wel volstaan met een emmer er onder zetten,heb je helemaal geen tepelbekers nodig :mrgreen:
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor karst-jan » zo dec 04, 2011 21:47

wit schreef:
Corjan schreef:Melk wordt nie uit de koe gezogen maar de koe perst ut melluk er zelluf uit :yes: Vacuum hebben we alleen nodig om de tepelbeker an de koe te houwe :yes:

Als de koe de melk er zelf uitperst kun je wel volstaan met een emmer er onder zetten,heb je helemaal geen tepelbekers nodig :mrgreen:

1-0
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor Corjan » ma dec 05, 2011 03:23

karst-jan schreef:
wit schreef:

1-0

:shock: :? Huh hek ut dan mis dan :?: :?: :?: Waarom lees ik in een andere topic dat een koe die de melluk nie wil laten skieten je er ook geen drup uitkomt :!: Is da omdat ut vacuum telaag staat :?: :?: Nou :?: Wit :?: KJ :?:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor karst-jan » ma dec 05, 2011 09:35

Corjan schreef:
wit schreef:

:shock: :? Huh hek ut dan mis dan :?: :?: :?: Waarom lees ik in een andere topic dat een koe die de melluk nie wil laten skieten je er ook geen drup uitkomt :!: Is da omdat ut vacuum telaag staat :?: :?: Nou :?: Wit :?: KJ :?:

jullie hebben allebei gelijk. de koe moet de melk eruitpersen via oxitocine. maar je zuigt het er ook zeker uit. anders kan je zoals wit zegt gewoon een emmer onder zetten :yes:
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor Henk » ma dec 05, 2011 10:38

Vaccuum zorgt toch voor de melkafvoer uit de klauw...
Vaccuum hoger zetten as 'n vaars de melk niet laat schieten... :lol: :lol: :lol: hoe verzin je zoiets :lol: :lol:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Johannes » ma dec 05, 2011 11:56

:lol: CJ heeft natuurlijk gelijk, niemand melkt een koe :arrow: een koe laat zich melken :D
Ik weet dat ik niets weet.
Johannes

Beroep: Manusje van alles
Interesses: kruisen, gezondheid, grasland

Berichtdoor wit » ma dec 05, 2011 13:11

Johannes schreef::lol: CJ heeft natuurlijk gelijk, niemand melkt een koe :arrow: een koe laat zich melken :D

Ja natuurlijk een koe laat zich melken,maar als er niet aan gezogen word zal de meeste melk toch echt blijven zitten.
wit

Beroep: Melkveehouder

Volgende

Keer terug naar Koe en melken