luchtinlaat melkklauw, afnamemoment

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

luchtinlaat melkklauw, afnamemoment

Berichtdoor pinguin » zo jan 06, 2013 12:27

ik zit met het volgende dillemma, ik melk nu iets meer dan een jaar in mn nieuwe melkstal, maar ik moet teveel koeien opnieuw onderhangen (n)
in het begin gooiden we het op de lichtere klauwen en de totale verandering van alles van bovenliggende leiding naar onderliggend, ander vacuum noem maar op.

maar ik vind dat t nu zo langzamerhand wel es beter zou moeten gaan. nu hebben we in november met de beurt het vacuum 1 kpa opgeschroefd. ook hebben we afgelopen week de tepelvoeringen vernieuwd (zullen net aan 2500 melkingen hebben gezeten)
maar t veranderd niet

er zitten gebruikte klauwen in en nu heb ik het idee dat de luchtinlaat wel eens te groot kan zijn, bij onze oude grupstal hadden we ook opgeboorde gaten maar daar moest de melk omhoog, nu gaat de melk naar een onderliggende leiding. en deze gaten zijn groter dan we vroeger hadden.
de afname werkt dmv 2 electrodes die in de melk zitten en de melk moet via een doorloop weg (sac unico2) dit systeem werkte in de oude stal prima.
als ik een luchtgat afdek zie je een wereld van verschil in snelheid van de melkstroom. kan het zijn dat op deze manier de afname gefopt wordt in de overgang van voormelk naar melkschieten? melkinstallatie heeft stimuflow

we hebben eerst 4 voorbehandelen dan onderhangen gedaan en laatste half jaar 8 voorbehandelen en onderhangen. we stralen niet voor.
trying to live up....
pinguin

Beroep: veehouder

Re: luchtinlaat melkklauw, afnamemoment

Berichtdoor Frans-Jan » zo jan 06, 2013 13:58

Waarom vacuum omhoog en juist niet omlaag :?:
Wie het gemak niet zoekt is lui.........
Frans-Jan

Beroep: Dierentuin medewerker
Interesses: veehouderij,fokkerij

Berichtdoor boerevoer » zo jan 06, 2013 14:06

hoe groot is het luchtgat dan wel?
al eens geprobeert met tape dicht te plakken en wat het effect was?
boerevoer

Berichtdoor pinguin » zo jan 06, 2013 14:09

Frans-Jan schreef:Waarom vacuum omhoog en juist niet omlaag :?:

eh geen idee eigenlijk.

boerevoer ik ga vanavond 1 kant dichtplakken mr dan is t ook helemaal dicht he das ook weer niet goed
trying to live up....
pinguin

Berichtdoor boerevoer » zo jan 06, 2013 14:15

kun je nog altijd met een fijn naaldje een heel klein gaatje in prikken in hopen dat dit verder niet scheurt, tis maar om te proberen ...
boerevoer

Berichtdoor Arie » zo jan 06, 2013 14:56

Het hoe gaat het met de vaarzen die gekalfd hebben na dat je in de nieuwe melkstal ben gaan melken? Melken die wel goed uit?
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor pinguin » zo jan 06, 2013 15:18

alles melkt wel goed uit, maar ze komen er halfweg af en moeten er opnieuw onder. nadeel is dus veel extra werk, en vaak kom je er met dippen op t laatst achter dat die ena achterste koe er weer onder moet (n) en dat gebeurt niet 1x mr bij 20% vd koeien en ook vaarzen! verse dieren gaat wel, mr t gebeurt bij dieren met 25 liter net zo makkelijk als bij dieren met 10 liter

boerevoer schreef:kun je nog altijd met een fijn naaldje een heel klein gaatje in prikken in hopen dat dit verder niet scheurt, tis maar om te proberen ...

dat gaat ik doen :yes:
trying to live up....
pinguin

Berichtdoor hannibal » zo jan 06, 2013 15:56

tussen de 4 en 12 liter lucht per melkstel :idea:
Als je het doormeetformulier pakt van je melkinstallatie staat dat getal er ergens op, dit getal is van alle melkstellen, dus ff rekenen en je weet, of je boven de norm zit of niet :!:
A ship is safe in the harbor, but that's not what it's build for.
hannibal

Beroep: financier van nutteloze instellingen en compressor expert
Interesses: koeien,mechanisatie, melkrobots.

Berichtdoor Gertjan Hulsman » zo jan 06, 2013 20:36

De luchtinlaat van de melkklauw zal het probleem niet zijn. Dit gaatje zorgt voor de melkafvoer vanuit de melkklauw naar de melkleiding. Ik zoek het eerder in het stootrandvacuum. (kop v/d voering). Wanneer deze te hoog is, kruipt de tepelvoering op, en sluit daarmee deels het melkkanaal af. Daardoor melkt de koe niet uit, en word vroegtijdig afgenomen.
Hoe zien de spenen na het melken er uit? Rode dikke ring waar de kop v/d voering zat? Dan is het stootrand vacuum te hoog geweest. Melken koeien met kleine spenen wel goed uit? Melken de koeien na opnieuw aansluiten eerst wel weer goed?
Gertjan Hulsman

Beroep: Zelfstandig melkmachine monteur
Interesses: Melken, melktechniek en koeien

Berichtdoor Harm59 » zo jan 06, 2013 21:07

Gertjan Hulsman schreef:De luchtinlaat van de melkklauw zal het probleem niet zijn. Dit gaatje zorgt voor de melkafvoer vanuit de melkklauw naar de melkleiding. Ik zoek het eerder in het stootrandvacuum. (kop v/d voering). Wanneer deze te hoog is, kruipt de tepelvoering op, en sluit daarmee deels het melkkanaal af. Daardoor melkt de koe niet uit, en word vroegtijdig afgenomen.
Hoe zien de spenen na het melken er uit? Rode dikke ring waar de kop v/d voering zat? Dan is het stootrand vacuum te hoog geweest. Melken koeien met kleine spenen wel goed uit? Melken de koeien na opnieuw aansluiten eerst wel weer goed?

bij hoeveel procent van de koeien geldt dat met die rode rand?
en als de spenen blauw zijn met afname wattan?
Harm59

Beroep: zo veel mogelijk
Interesses: andere bedrijfssystemen

Berichtdoor pinguin » zo jan 06, 2013 22:42

hannibal schreef:tussen de 4 en 12 liter lucht per melkstel :idea:
Als je het doormeetformulier pakt van je melkinstallatie staat dat getal er ergens op, dit getal is van alle melkstellen, dus ff rekenen en je weet, of je boven de norm zit of niet :!:

:shock: oke voor alle melkstellen max 330 en min 290 staat er op, ik heb 16 stellen das dus 20.6 en 18.1 liter staat ook als opmerking grote inlaat bij :?

Gertjan Hulsman schreef:De luchtinlaat van de melkklauw zal het probleem niet zijn. Dit gaatje zorgt voor de melkafvoer vanuit de melkklauw naar de melkleiding. Ik zoek het eerder in het stootrandvacuum. (kop v/d voering). Wanneer deze te hoog is, kruipt de tepelvoering op, en sluit daarmee deels het melkkanaal af. Daardoor melkt de koe niet uit, en word vroegtijdig afgenomen.

spenen zien er normaal uit, niet blauw en bijna niet te zien waar tepelvoering zat slotgaten ook netjes, en moet ook zeggen afgelopen jaar 2 mastitiskoeien gehad dus daar klaag ik niet over. na opnieuw aansluiten melkt t 9 vd 10 keer wel prima door. maar of ik nou kort/lang/hard/zacht/niet voorbehandel t lijkt niks uit te maken.
trying to live up....
pinguin

Berichtdoor pinguin » zo jan 06, 2013 22:45

boerevoer schreef:hoe groot is het luchtgat dan wel?
al eens geprobeert met tape dicht te plakken en wat het effect was?

ook geprobeertvanavond, dicht werkt niet speenwassen, en een boel gesop als melkstel word afgenomen kleine gaatjes geprikt mr ben er nog niet uit of dit nu t verschil maakt leek soms wel zo mr variatie in gaatjes en koeien maakt dat ook lastig :roll:
trying to live up....
pinguin

Berichtdoor Gertjan Hulsman » zo jan 06, 2013 22:54

Met zoveel luchtinlaat moet je problemen krijgen met zuurtegraad v/h vet. Maximaal 10-12 l/min is toelaatbaar. Maar jouw probleem zit daar niet in. Geef je pulsatie tijdenen eens door.
Gertjan Hulsman

Beroep: Zelfstandig melkmachine monteur
Interesses: Melken, melktechniek en koeien

Berichtdoor spieker » zo jan 06, 2013 23:13

Zit er in het glasje waar die voelers in zitten niet een schotje dat je moet verzetten als de melk van boven of beneden komt? Ligt mij iets van bij iig...
spieker

Beroep: Melkveehouder
Interesses: koeien

Berichtdoor Johny » ma jan 07, 2013 09:09

Volgens mij hebben we thuis een vergelijkbare installatie namelijk, de lichte SAC melkklauwen met unico 2.

De afname snelheid kun je beïnvloeden door andere schotjes te plaatsen bij de voelers(kleinere doorlaat). Ook kun je op de print de afname instellen op 12 of 24 seconden meende ik.

We melken zelf op 43 kPA met 20mm SAC voeringen met een gat in de klauw van 0,8-1mm(SAC heeft hier standaard doorprik pennetjes voor). Deze gaatjes heb ik een keer dicht gesmolten met een soldeerpistool en doorgeboord op de juiste grootte.

Een te lange melkslang kan ook invloed hebben op het afnemen, omdat hij dan door gaat hangen. Hier kan de melk in blijven staan, wat dan niet geleidelijk wordt afgevoerd. Dit kan net te lang zijn bij een trage koe.

De problemen die je hier schetst ken ik niet, melken goed uit en altijd in één keer! Verder zeer weinig mastitis gevallen(afkloppen) :yes:
Aj diep in de stront zit, loat dan de kop niet hang..
Johny

Volgende

Keer terug naar Koe en melken