luchtinlaat melkklauw, afnamemoment

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: luchtinlaat melkklauw, afnamemoment

Berichtdoor wit » do feb 20, 2014 14:53

melk hier nu een jaar in een nieuwe melkstal en een half jaar geleden het afname moment iets laten vervroegen.
Nu bij de servicebeurt aangegeven dat het nog wel wat vroeger mocht.
Even erover doorgepraat met servicemonteur en die zei dat volgens de instructies de nieuwe melkstal afgesteld word op 400 ml.
Maar omdat mijn oude systeem ook al vroeg stond afgesteld zijn ze hier maar begonnen met 600 ml.
En nu dus sinds een paar weken op 750 ml.
merk wel dat bij een paar koeien waar één kwartier altijd al langer werk had dat kwartier nu vaak niet goed leeg is.
Maar voor koeien waar geen bijzonderheden mee zijn is die 750 ml vlgs mij geen enkel probleem.
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Koets » do feb 20, 2014 21:24

wijnbergen schreef:Ik heb dezelfde afname, hoe kun je deze aanpassen?

die wachttijd is electronisch instelbaar, de hoeveelheid per minuut door het buisje in de doorstroommeter te vervangen door eentje met een grotere/kleinere doorstroomopening.
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Henk » vr feb 21, 2014 15:44

Maar wat waren de problemen bij degenen die aan die afnametijd liggen te sleutelen :?: Speenpunten slecht of zo :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor auke » vr feb 21, 2014 17:05

ik had ze op 200 staan oid en toch wat last van speenpunten. Toen in verleg met de monteur een paar jaar geleden alles op 400 gezet. maar melkt ook iets sneller :D
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Henryw » za feb 22, 2014 00:00

wit schreef:melk hier nu een jaar in een nieuwe melkstal en een half jaar geleden het afname moment iets laten vervroegen.
Nu bij de servicebeurt aangegeven dat het nog wel wat vroeger mocht.
Even erover doorgepraat met servicemonteur en die zei dat volgens de instructies de nieuwe melkstal afgesteld word op 400 ml.
Maar omdat mijn oude systeem ook al vroeg stond afgesteld zijn ze hier maar begonnen met 600 ml.
En nu dus sinds een paar weken op 750 ml.
merk wel dat bij een paar koeien waar één kwartier altijd al langer werk had dat kwartier nu vaak niet goed leeg is.
Maar voor koeien waar geen bijzonderheden mee zijn is die 750 ml vlgs mij geen enkel probleem.

Dat laatste klopt wel ja. Melken hier nu met SAC, waarbij je op de IDC de grafiek van de melksnelheid kunt zien. Zitten gewoon een paar koeien tussen waarbij de melksnelheid heel langzaam lager wordt (bij ons afgesteld op 300 en zijn dan nog niet uit). Bij een heel aantal koeien is de melk opeens gewoon op. Denk dat het voor die koeien niet zoveel uitmaakt of het afnamemoment nu 300, 400 of nog hoger is.
Henryw

Berichtdoor Sander » za feb 22, 2014 09:37

auke schreef:ik had ze op 200 staan oid en toch wat last van speenpunten. Toen in verleg met de monteur een paar jaar geleden alles op 400 gezet. maar melkt ook iets sneller :D

200 is ook wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel weinig
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor auke » za feb 22, 2014 13:41

was misschien ook wel 300 maar ook heel wat jaren terug
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Guus J » do feb 27, 2014 08:32

Koets schreef:
wijnbergen schreef:Ik heb dezelfde afname, hoe kun je deze aanpassen?

die wachttijd is electronisch instelbaar, de hoeveelheid per minuut door het buisje in de doorstroommeter te vervangen door eentje met een grotere/kleinere doorstroomopening.

wachttijd kan je verstellen door het start/stop kastje open te maken, en dan zitten er bovenop van die jumpers (zwarte blokjes) en bij een deel staat 0 - 3 - 10 - 15 en die zet je dan op een langere of kortere tijd
Guus J
Moderator

Interesses: Ondernemen, voeding en fokkerij

Berichtdoor Mark P » do feb 27, 2014 16:29

hier van 240 aan het begin van de melkstal naar 400 gezet spenen stukken mooier!
Mark P

Interesses: Melkvee, muziek

Vorige

Keer terug naar Koe en melken