melkrobot

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

melkrobot

Berichtdoor luuknicolaes » za maart 16, 2013 13:31

ik zoek informatie over de melkrobot, iemand een idee waar ik dat het beste kan vinden of iemand die me daar meer over kan vertellen?
vooral robotmelken gecombineerd met weidegang
luuknicolaes

Beroep: melkveehouder

Re: melkrobot

Berichtdoor maistro » za maart 16, 2013 13:33

sjonge sjonge sjonge .....ff verder kijken dn je neus lang is
genoeg topic's hierover ..

dus sluiten..
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor CanBoerinnetje » za maart 16, 2013 13:36

Dan kan je het beste denk ik naar de websites gaan die robots maken. Zoals DeLaval, Lely, Westfalia en SAC. Zover ik weet heeft alleen Lely een selectie box voor weide gang.
Omdat er geen mooier leven is dan dat van de boeren!
CanBoerinnetje

Beroep: Boeren hulp
Interesses: Jerseys, melken, robots, trekkers

Berichtdoor Arie » za maart 16, 2013 15:05

Volgens mij hebben alle merken wel een selectiepoort voor weidegang alleen Lely heeft et ding een naam gegeven en heeft die naam dr met koeienletters op gezet :roll: Daarnaast kan weidegang ook zonder selectie poort.

Zie hier voor robot topic: viewtopic.php?f=5&t=6218&start=1320
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Pieter Assen » za maart 16, 2013 21:57

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Maistro zou natuurlijk kunnen dat luuk alle 700 paginas die volgelult staan over melkrobots al gelezen heeft.
het meest is toch of rood of blauw het beste is :wink: 8) dus een goed topic over weidegang is misschien niet weg :wink: :mrgreen:
tijd voor wat zonnescijn
Pieter Assen

Beroep: veehouder
Interesses: knooien

Berichtdoor luuknicolaes » za maart 16, 2013 23:29

kijk jij snapt het pieter :wink:
maar de laatste tijd hoor ik veel dat de boeren de selectiepoortjes voor weidegang weghalen en de koeien "vrij" te laten kiezen tussen binnen en buiten zonder dat er gekeken word of hij nog meot worden gemolken
luuknicolaes

Berichtdoor boerevoer » za maart 16, 2013 23:40

luuknicolaes schreef:kijk jij snapt het pieter :wink:
maar de laatste tijd hoor ik veel dat de boeren de selectiepoortjes voor weidegang weghalen en de koeien "vrij" te laten kiezen tussen binnen en buiten zonder dat er gekeken word of hij nog meot worden gemolken

om die 700 paginas samen te vatten ivm weiden, komt erop neer dat het moeilijk werkt, die box vliegt meestal na een jaar op een zolder :cry:
maar de oplossing is eigenlijk wel simpel, zorg dat ze vanuit de robot een toegang hebben naar de wei, zodat de robot ze kan melken en separeren naar de wei of stal als ze nog niet mogen gemolken worden, dan staan ze ook niet aan de andere kant van stal te drummen om buiten te mogen.
boerevoer

Berichtdoor luuknicolaes » za maart 16, 2013 23:50

dat klopt, wij zijn nu ook een nieuwe stal aan het bouwen met melkrobot's en willen ook dit systeem toepassen, dat leek ons het beste
boerevoer schreef:

om die 700 paginas samen te vatten ivm weiden, komt erop neer dat het moeilijk werkt, die box vliegt meestal na een jaar op een zolder :cry:
maar de oplossing is eigenlijk wel simpel, zorg dat ze vanuit de robot een toegang hebben naar de wei, zodat de robot ze kan melken en separeren naar de wei of stal als ze nog niet mogen gemolken worden, dan staan ze ook niet aan de andere kant van stal te drummen om buiten te mogen.
luuknicolaes

Berichtdoor Robert » zo maart 17, 2013 00:01

je zoekt dus bevestiging van een keuze 8) geen ervaringen :oops:
Voor de tijd wel 7 delen ervaringen met de melkrobot gelezen ?

Denk toch dat dit topic, in ieder geval onder deze titel, onder viewtopic.php?f=5&t=6218&start=1335 past
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor Robert » vr sep 18, 2015 09:43

ik heb al door, jij haalt geen oude koeien uit de sloot 8) en reageert mooi op tijd :lol:
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor Gerton » vr sep 18, 2015 13:20

luuknicolaes schreef:dat klopt, wij zijn nu ook een nieuwe stal aan het bouwen met melkrobot's en willen ook dit systeem toepassen, dat leek ons het beste
boerevoer schreef:

Je zegt het goed "leek ons de beste oplossing". Afgelopen jaar met de robot en weide studiegroep er wel achter gekomen dat weiden met selectiepoort verreweg het beste gaat! Weiden via de robot heeft nog wel een aantal nadelen. Grootste nadeel is dat het lang duurt voor (alle) koeien buiten zijn. (bijna) elke koe moet eerst gemolken zijn voordat ze naar buiten kunnen. Geeft veel onrust, omdat ze elke keer moeten wachten.

Selectiepoort werkt goed mits goed opgesteld, daar gaat het op veel plekken mis.

Misschien dit topic maar veranderen in Robot en Weiden?
Gerton

Berichtdoor G.U. » vr sep 18, 2015 20:20

Roboweiden :wink:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor koein » za sep 19, 2015 10:47

Is hier de ervaring ook Gerton, wij weiden via de robot werkt (y) koeien leren het redelijk vlot en de loop op de robot is super (zelfs bij krachtvoerstoring :oops: )
Maar nu we boven de 60 koeien melken duurt het lang voordat alles buiten is.
koein

Interesses: Koein,fokkerij,voeding,voetbal

Berichtdoor HoK » zo sep 20, 2015 12:20

[quote="Gerton"[..]

Misschien dit topic maar veranderen in Robot en Weiden?[/quote]

Voor! Dit najaar gaan we ook een Grazeway plaatsen. Is het lastig om de koeien dat aan te leren?
HoK

Berichtdoor Nix » zo sep 20, 2015 15:13

Ja. Maar als je er een ventiel tussen plaatst om de lucht er af te halen is het makkelijker om ze te trainen. Vind ik dan.
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt aan iedereen gedacht
Nix

Volgende

Keer terug naar Koe en melken