Robotmelken (deel 8)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 8)

Berichtdoor Flyinghollander » do dec 08, 2016 15:41

ramos fan schreef:]

Stijn je stelt de capacittiet wel erg laag, Hier in DK is het bij de bedrijven de Delaval roboten hebben ze 70 tot 75
koeien per robot en melken 7 tot 8,5 ton / vms.

Waarom komen er zoveel vms en uit DK dan als dat daar zo super gaat.

Kosten per liter gewoon te hoog bij Robot?
Flyinghollander

Berichtdoor kobonde » do dec 08, 2016 16:50

Robotten en personeel gaan niet goed sammen, met peroneel werken gaat makkelijker met melkstal. Robot werkt het
beste op familie bedrijven.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Arie » do dec 08, 2016 19:04

kobonde schreef:Robotten en personeel gaan niet goed sammen, met peroneel werken gaat makkelijker met melkstal. Robot werkt het beste op familie bedrijven.

Personeel inhuren om naar de robotten te kijken, da werkt idd nie denk ik. Personeel inhuren om te voeren, jongvee te verzorgen, landwerk te doen (in combinatie met loonwerker) kan wel. Als dat dan toch gevolg heb dat je zelf met gezin (vader, zoon, vrouw) en 5 of 6 robots een flinke koppel koeien te melken, dan kan da best werken denk ik. Misschien wel met nog meer robots :yes:
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Corjan » do dec 08, 2016 19:46

Wij hebben een hulp 5 ochtende in de week, en ze is nog handiger met robots dan ik :yes: (y) Maar idd met een melkstal ff sneller te trainen denk ik als het verloop groot is.
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor jan.nl » do dec 08, 2016 20:12

boer pieter schreef:omdat het te duur melken is ,en wie zegt dat het hier slecht gaat ,als ik alles hier zo lees kun je beter hier zitten dan in nl

:yes: Allemaal knelgevallen hierro :wink:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor boer pieter » do dec 08, 2016 21:26

:lol: :lol:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor kobonde » vr dec 09, 2016 09:53

Arie schreef:
kobonde schreef:Robotten en personeel gaan niet goed sammen, met peroneel werken gaat makkelijker met melkstal. Robot werkt het beste op familie bedrijven.

Personeel inhuren om naar de robotten te kijken, da werkt idd nie denk ik. Personeel inhuren om te voeren, jongvee te verzorgen, landwerk te doen (in combinatie met loonwerker) kan wel. Als dat dan toch gevolg heb dat je zelf met gezin (vader, zoon, vrouw) en 5 of 6 robots een flinke koppel koeien te melken, dan kan da best werken denk ik. Misschien wel met nog meer robots :yes:[/quote

Arie, Natiirlijk kan dat best, maar dat soort bedrijven heb je hier niet de vrouw heeft een baan de zoon werkt ergens anders
of koopt zijn eigen bedrijf of als hij het al overneemt komt hij pas in het bedrijf als er grote investeringen gedaan moeten
worden en pa eigenlijk wil stoppen. Boven dien willen Denen niet de hele dag in hun eentje rond lopen en alle weekeinden
werken dus 300 + bedrijven met personeel. Dus op veel bedrijven gaan de robots weg meer koeien en een grote melkstal.
kobonde

Berichtdoor Kasé5 » ma dec 12, 2016 20:57

Draaien hier in de buurt nu 2 bedrijven met de monobox van GEA. Lijkt goed :yes:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor edward28 » zo dec 18, 2016 17:08

Is er iemand die met robot geen stomer of ontsmetten van bekers doet als ook niet sprayt?
edward28

Berichtdoor h.groothuis » zo dec 18, 2016 19:46

Hier geen stomen :no: alleen backflush na het melken en sprayen na het melken :yes: sommige ''vehoogde'' celgetal koeien zet ik ook wel eens op presprayen...laatste celgetal was hier 152........
h.groothuis

Berichtdoor ramos fan » zo dec 18, 2016 22:20

h.groothuis schreef:Hier geen stomen :no: alleen backflush na het melken en sprayen na het melken :yes: sommige ''vehoogde'' celgetal koeien zet ik ook wel eens op presprayen...laatste celgetal was hier 152........

Wat gebeurt er met pre sprayen :oops: :?:
vms:D
ramos fan

Beroep: Boer
Interesses: melken met vms weiden en flv

Berichtdoor h.groothuis » zo dec 18, 2016 22:54

is gewoon voorsprayen voor het voorbehandelen :yes: net als voordippen in een melkstal......
h.groothuis

Berichtdoor walmark » ma dec 19, 2016 04:03

en dat zal een koe met hoog celgetal naar beneden brengen :?: :?
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor kobonde » ma dec 19, 2016 08:46

walmark schreef:en dat zal een koe met hoog celgetal naar beneden brengen :?: :?

Nee, maar het voorsprayen met een middel met chloorhexodine/melkzuur doodt de bakterien op de spenen zodat
ze niet via de tepelvoering naar de volgende koe worden overgebracht.
Het helpt wel om het tankcelgetal naar beneden te krijgen, maar alleen na sprayen hiermee helpt ook behalve bij
B streptokokken dan moet je een jodium gebaseerd middel gebruiken.
Het meest optimale is voorsprayen met een chloorhexodin/melkzuur middel en nasprayen met een Jodium middel
alleen kan de VMS dit niet en is het niet toegestaan volgens de regelgeving.
kobonde

Berichtdoor edward28 » ma dec 19, 2016 08:47

h.groothuis schreef:Hier geen stomen :no: alleen backflush na het melken en sprayen na het melken :yes: sommige ''vehoogde'' celgetal koeien zet ik ook wel eens op presprayen...laatste celgetal was hier 152........

Denk ook niet echt dat pré sprayen helpt om de lage celgetal koeien te beschermen van de hoge.
edward28

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken