Robotmelken (deel 8)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 8)

Berichtdoor Corjan » do nov 10, 2016 16:19

Yup trek je idd de phone line er toch gewoon uit :idea: Klinkt een bietje hetzelfde als als de asbak vol is je auto inruilen :?
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor kobonde » do nov 10, 2016 17:54

Corjan schreef:Yup trek je idd de phone line er toch gewoon uit :idea: Klinkt een bietje hetzelfde als als de asbak vol is je auto inruilen :?

Internet kabel, je zal nog wel alarmen willen hebben over de phone line.
Het lijkt mij een fanta verhaal dat iemand hakt om de robot snachts uit te zetten, overgens kun je dat vrij
makkelijk beveiligen, of zonder internet opkoppeling werken.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Richt » do nov 10, 2016 21:20

kobonde schreef:
Corjan schreef:Yup trek je idd de phone line er toch gewoon uit :idea: Klinkt een bietje hetzelfde als als de asbak vol is je auto inruilen :?

Internet kabel, je zal nog wel alarmen willen hebben over de phone line.
Het lijkt mij een fanta verhaal dat iemand hakt om de robot snachts uit te zetten, overgens kun je dat vrij
makkelijk beveiligen, of zonder internet opkoppeling werken.

Lijkt mij ook niet zoon mirakel...

Gewoon beetje fatsoenlijk beveiligen en klaar, lijkt me niet dat hackers echt veel moeite gaan doen om een botje stil te leggen s'nachts, lijkt me meer een kwajongens streek en een slecht beveiligde PC...
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Arie » vr nov 11, 2016 08:09

Idd, lijkt me meer een virus waar de computer van vastloopt, zodat ff later de robot stopt met melken, omdat die geen gegevens meer kan opvragen vanaf de computer.
Arie

Interesses: melkkoeien

Berichtdoor kobonde » vr nov 11, 2016 08:29

Arie schreef:Idd, lijkt me meer een virus waar de computer van vastloopt, zodat ff later de robot stopt met melken, omdat die geen gegevens meer kan opvragen vanaf de computer.

Er kunnen verschillende redenen zijn waarvoor de robot de verbinding met de PC mist, het is aan te bevelen de PC Regematig opnieuw opstarten en de bestanden opschonen. Verder kan de de harde schijf beginnen te happeren na 5 jaar tot 8 jaar
afhankelijk van de omgeving waar die staat (temp en luchtvochtigheid).
kobonde

Berichtdoor Gerton » vr nov 11, 2016 09:11

Arie schreef:Idd, lijkt me meer een virus waar de computer van vastloopt, zodat ff later de robot stopt met melken, omdat die geen gegevens meer kan opvragen vanaf de computer.

:shock: :shock: :shock: Robot melkt toch wel zonder pc :?: :?: Hier al wel eens een weekend zonder pc gedraaid, enigste probleem is geen attentielijsten en geen nieuwe koeien kunnen invoeren, verder melkt het prima door (y)
Gerton

Berichtdoor h.groothuis » vr nov 11, 2016 09:21

ja hoor hier kan het ook gewoon zonder pc, attentie koeien kan ik dan van de robots halen ...alleen geen geleidbaarheidsgegevens maar wel de onvolledigen en de dieren die te laat zijn..
h.groothuis

Berichtdoor Arie » vr nov 11, 2016 18:05

Gerton schreef:

:shock: :shock: :shock: Robot melkt toch wel zonder pc :?: :?: Hier al wel eens een weekend zonder pc gedraaid, enigste probleem is geen attentielijsten en geen nieuwe koeien kunnen invoeren, verder melkt het prima door (y)

Bij onze SAC niet. Een uurtje, dan gaatie toch echt wel bellen, en als je nog langer wacht, stoptie met melk volgens mij. Zit verder ook geen schermpje ofzo op de robot, dus zonder pc heb je ook geen flauw idee wat er gebeurt en of dr nog ophaalkoeien of mislukte melkingen zijn ofzo.
Arie

Berichtdoor Arie » vr nov 11, 2016 18:06

kobonde schreef:...het is aan te bevelen de PC Regematig opnieuw opstarten...

Doet Windows hier zelf. 's nachts met updaten, minimaal 1 x per maand. Meer is ook niet nodig, loopt al ruim 5 jaar als een zonnetje.
Arie

Berichtdoor kobonde » za nov 12, 2016 09:48

Arie schreef:

Doet Windows hier zelf. 's nachts met updaten, minimaal 1 x per maand. Meer is ook niet nodig, loopt al ruim 5 jaar als een zonnetje.

Een Delaval VMS moet konstant verbinding hebben met de PC en kan alleen op nieuw opstarten als niet wordt
gemolken anders word die melking niet geregistreerd.
Automatich updaten staat uit, want hij moet op Windows 7 blijven, bij overgang op windows 8 of 10 moet
ook de progamma software opgedateerd worden.
kobonde

Berichtdoor Harry K » za nov 12, 2016 11:08

kobonde schreef:
Arie schreef:

Een Delaval VMS moet konstant verbinding hebben met de PC en kan alleen op nieuw opstarten als niet wordt
Automatich updaten staat uit, want hij moet op Windows 7 blijven, bij overgang op windows 8 of 10 moet
ook de progamma software opgedateerd worden.

??? Weet niet welke aftandse uitvoering je daar hebt draaien :shock: maar hier draait de Delaval VMS robot gewoon verder zonder PC.
Ik herstart de PC dan ook gewoon wanneer t mij uitkomt, en zet de robot er niet om stil.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid.
Harry K

Berichtdoor edward28 » za nov 12, 2016 11:59

ook de progamma software opgedateerd worden.[/quote]
??? Weet niet welke aftandse uitvoering je daar hebt draaien :shock: maar hier draait de Delaval VMS robot gewoon verder zonder PC.
Ik herstart de PC dan ook gewoon wanneer t mij uitkomt, en zet de robot er niet om stil.[/quote]
Hier herstarten we de pc ook zonder dat het melkstation stopt,zonder dat we verlies hebben van gegevens..
edward28

Berichtdoor kobonde » za nov 12, 2016 14:12

Ik herstart de PC dan ook gewoon wanneer t mij uitkomt, en zet de robot er niet om stil.[/quote]

Wij hebben het 2007 model en de PC draait op Alpro, is inderdaad niet het nieuwste, maar zolang het nog goed
werkt gå in niet alles opdateren naar Delpro.
kobonde

Berichtdoor nestor973 » vr nov 25, 2016 19:42

Arie schreef:
Gerton schreef:

Bij onze SAC niet. Een uurtje, dan gaatie toch echt wel bellen, en als je nog langer wacht, stoptie met melk volgens mij. Zit verder ook geen schermpje ofzo op de robot, dus zonder pc heb je ook geen flauw idee wat er gebeurt en of dr nog ophaalkoeien of mislukte melkingen zijn ofzo.

Hij doet echt wel door hoor , zonder pc. Je weet natuurlijk van niks omdat er slechts een buffer is van melkgegevens voor een paar uur. Hij blijft wel koeien behandelen voor zover hij weet, dus koeien waarvan de melk werd gesepareerd , blijft ie wel separeren. Melkdata buiten de buffer gaat wel verloren.

Slechte communicatie tussen pc en robot ligt volgens mij veelal aan een defecte internet switch, of een fout in een UTP kabel, komt vaker voor dan je denkt.
nestor973

Interesses: Al wat melkt geeft en vliegt, liefst niet gecombineerd.

Berichtdoor Arie » vr nov 25, 2016 23:25

Hij gaat wel snel bellen in ieder geval. En brak netwerkkabeltje heb ik reeds ervaring mee, dan belt die je midden in de nacht uit bed... :roll:

Afbeelding

Afbeelding

Kapotte switch ook al reeds gehad, maar da had ik gelijk door. Had geen internet meer op de pc en alle lampjes van da ding knipperde eentonig achter elkaar door, zelfs als dr geen 1 netwerkkabeltje in zat.
Arie

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken