Melkstal (deel 3)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Melkstal (deel 3)

Berichtdoor 26 september » vr nov 22, 2013 09:17

Doe dan 2 x 14 kan je ook prima in je eentje in melken en heb je wel weer wat extra capaciteit.
26 september

Berichtdoor G.U. » vr nov 22, 2013 09:48

en laat anders de optie open om van een 2x12 een 2x14 te maken als je de ruimte hebt
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor koeiboerke » vr nov 22, 2013 10:19

Wij dachten aan 70 graden ivm geen duur hudonk-systeem

dmv voeren met pipe feeders blijven de koeien wel rustig tijdens melken

2 x14 valt af. Mijn vrouw melkt ook regelmatig en die wil ik natuurlijk niet "over de kop" jagen. :no:

Betonwerk vast maken voor evt toekomst wel 2 x 14 is wellicht een optie

Zijn hier veehouders die melken met 70 graden stal en hoe bevalt dat?
koeiboerke

Berichtdoor Henk » vr nov 22, 2013 12:53

Meen dat Niek een tijdje met zoiets gemolken heeft.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Mark P » vr nov 22, 2013 21:06

Ja melken hier in 70 graden en bevalt super! Hiervoor in zij-zij gemolken met schijt plaat maar dat wouden we niet weer. Wouden ook geen hudonk omdat de koeien altijd achter de hekjes moeten klappen. Nu kun je gewoon alle koeien in doen en drukken ze elkaar vanzelf door. Hebben dus gewoon Een kartel buis.
Mark P

Interesses: Melkvee, muziek

Berichtdoor gerardn » vr nov 22, 2013 21:54

Melk ook in een 70 graden stal. 2x8. Maar als je nieuw gaat bouwen en het past binnen de beschikbare afmetingen zou ik een zij-aan-zij kiezen. Bij een 70 gradenstal sta je toch "gedraaid" achter de koe. Met eerder genoemde nadelen.
gerardn

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Davy » vr nov 22, 2013 22:03

wij melken zelf in een 50° stal. Mij is altijd verkondigd dat het nadeel van een zij aan zij net is dat je altijd dezelfde beweging maakt, ongeacht weke zijde je aanhangt, terwijl in een visgraat je je schouderbeweging afwisselt. 50° was bij ons wel renovatie, er was geen mogelijkheid om de melkstal breder te maken, anders hadden wij een 70 of 80 graden gezet.
Davy

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor wit » vr nov 22, 2013 22:10

Davy schreef:wij melken zelf in een 50° stal. Mij is altijd verkondigd dat het nadeel van een zij aan zij net is dat je altijd dezelfde beweging maakt, ongeacht weke zijde je aanhangt, terwijl in een visgraat je je schouderbeweging afwisselt. 50° was bij ons wel renovatie, er was geen mogelijkheid om de melkstal breder te maken, anders hadden wij een 70 of 80 graden gezet.

Melk nu 10 mnd in een zij aan zij en ik wissel ook gewoon van onderhang arm net als in m'n visgraat.
Vlgs mij heb je alleen in een draaier dat je altijd met dezelfde arm onderhangt
wit

Berichtdoor koeiboerke » za nov 23, 2013 06:47

kobonde schreef:Ik vind een 70 gr melkstal de meest kloterige melkstal die maar kan bedenken je hebt dan zowel de nadelen
van een zij aan zij(tussen de benen door werken en stront over je heen ) als van visgraat (langlooplijnen).
Boven dien staan ze iets verder van je af ,dus je moet verder rijken
Neem dan een zij aan zij met een fatsoenlijke plaat met mestgoot.

Bij een 70 graden stal staan de koeien ook op 70 cm net als bij een zij aan zij, dus looplijnen zijn hetzelfde. Dat je verder moet rijken of dat je gedraaid achter de koeien staat is wellicht wel een nadeel. Daar zal ik dus nog een keus in moeten maken.

Hoe zijn hier der ervaringen met de diverse merken ( type melkklauwen etc ) Wij hebben goede ervaringen met onze huidige fullwood dealer, maar er zitten ook nog goede GEA, delaval en Boumatic dealer in de buurt ( van die laatste lees ik alleen niet zulke goede verhalen op dit topic )
koeiboerke

Berichtdoor melker » za nov 23, 2013 11:03

Ik heb beide melkstallen, een 2maal 12 zij aan zij in oude stal en in nieuwe 60 graden stal, ben het helemaal niet eens met kobonde maar ieder zijn voorkeur natuurlijk :yes: Als de ruimte in de lengte passen en meten is kan je met zij aan zij meer standen kwijt, koeien staan wel mooier in 60 graden stal en je hoeft zelf minder ver te reiken dan in zij aan zij waar kleine vaarsjes wel heel ver naar vooren kunnen kruipen :( In een Hudonk is dat erger dan met vastzethek(beide gehad). Dat met mestgoot er in werkt alleen icm indexeren anders grote bende en 10 cm verder reiken (n) In 60 graden alleen 2 kartelbuizen en verder helemaal niks er achter werkt veel mooier en je ziet hele koe. Voersysteem is wel wat ingewikkelder maar werkt nu super na de nodige aanloopproblemen, qua klauw durf ik je de Harmony klauw aan te bevelen, niks geen geslurp en lucht zuigen zelfs niet bij de fleckies (y) was voorheen een probleem, molken ze soms met 2 klauwen :roll:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor wit » za nov 23, 2013 11:43

Hier dus een 2*12 zij aan zij met hudonk zonder mestgoot omdat ik het idee had dat dat niet ten goede zou komen aan de bereikbaarheid.
Mooi om van Melker te horen dat dat idd verschil uitmaakt.
Ben nu trouwens wel van mening dat een mestgoot wel kan werken zonder indexering omdat de koeien hier over het algemeen
goed tegen de mestplaat aan staan.
Wel heb je natuurlijk nog de koeien die mesten bij het in of uitlopen van de melkstal en dan voegt die mestgoot ook niets toe.
Ben zeer goed te spreken over de bereikbaarheid, maar idd een nieuwmelkse vaars wil nog wel eens wat ver naar voren gaan staan en dan zul je ver moeten reiken. Maar dat kwam in m'n visgraat ook wel voor.
wit

Berichtdoor G.U. » za nov 23, 2013 12:02

dat je moet reiken om een vaarsje te melken komt in elke melkstal wel voor... al helemaal als er twee vaarsjes naast elkaar staan (n)
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Sander » za nov 23, 2013 13:20

moet je ze laten afkalven op 2,06 8)
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Roderick » za nov 23, 2013 14:46

:lol: :mrgreen:

Dat van die mestgoot en bereikbaarheid snap ik niet goed. :no:
Die breedte van de mestgoot komt toch gewoon de put in, en je staat onder de goot, dus zit dat ding toch ook niet in de weg. :no:
Maakt volgens mij allemaal nix uit, alleen met mestgoot schijten ze niet over je armen. :no: 8) (y)
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor koeiboerke » za nov 23, 2013 18:44

Mestgoot kom er niet, wel een lexaan of rvs spatkap, koeien schijten meestal bij binnen of naar buiten lopen.

Ik twijfel alleen nog over 70 graden of hudonk systeem
koeiboerke

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken