Melkstal (deel 3)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Melkstal (deel 3)

Berichtdoor Flyinghollander » di jul 26, 2016 16:05

RvP schreef:wat bedoel je precies flying hollander?
wij melken 18 stands swingover dm en hebben kleine flesjes om aan de melkmeter te hangen, vrij eenvoudig.
we zetten een plastic tuintafel - met daarop de melkmonsterflesjes en m'n papieren - in de melkput en die schuiven we van voor naar achter en terug en pakken dan één voor een flesjes eraf en weer terug erop.

Ik heb geen melkmeters maar true testers, dus die moet ik ophangen en dat is nogal lastig met de slangen. zal wel foto proberen te maken.
Flyinghollander

Berichtdoor walmark » di jul 26, 2016 16:24

Il heb hier vast meetglazen aan ene kant in de melkstal gemaakt, DM sensors zitten hier bovenop, en melk gaat dus niet door de melkleiding boven je hoofd, maar door de meetglazen en dan door de melkleiding onder de putrand naar de opvangfles 8)
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor Arie » di jul 26, 2016 17:15

RvP schreef:wat bedoel je precies flying hollander?
wij melken 18 stands swingover dm en hebben kleine flesjes om aan de melkmeter te hangen, vrij eenvoudig.
we zetten een plastic tuintafel - met daarop de melkmonsterflesjes en m'n papieren - in de melkput en die schuiven we van voor naar achter en terug en pakken dan één voor een flesjes eraf en weer terug erop.

Zijn bij jou de koeien keurig op volgorde uit dan, dat je dr zo van voor naar achter langs kan lopen en weer terug? :roll:
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor RvP » wo jul 27, 2016 09:34

ok. gelukkig hier geen truetesters, dm systeem werkt goed alleen moet je de kraantjes onderin de melkmeter- die verzet moeten worden tijdens melkcontrole zodat melk in monsterfles komt - wel voor de eerste melkcontrole even eruit halen en keer schoonmaken en dan weer terug doen. maar dat is ongeveer 10-15 minuten werk dus valt mee.

koeien zijn niet precies op volgorde natuurlijk maar best aardig. en ik hoef niet per se op volgorde te monsteren natuurlijk. beetje lopen is geen probleem maar probeer wel voor de voet af te werken. is ook een keuze of je meteen begint te testen of iets wacht...
RvP

Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor melker » wo jul 27, 2016 14:10

Hier werken we wel op volgorde af, 2 personen melken en 2 personen doen de mostername, vandaar maar 1 melking en eens per 8 weken. Gewoon de simpele delaval electronische doorstroommeter met kleine monstername flesjes. Volgens mij kost een truetester nog meer ook.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Guus J » za aug 06, 2016 08:52

Na nog wat te meten in de melkstal komen we (op de grond) bij de ingangspoort op deze waardes (en ooit nog hoger tot wel 0.800) M'n melkmachine installateur zegt dat dit veel te hoog is... en m'n electriciën zegt dat het verwaarloosbaar is....

wie heeft er tips?

Afbeelding
Guus J
Moderator

Interesses: Ondernemen, voeding en fokkerij

Berichtdoor G.U. » za aug 06, 2016 08:56

De vloer is nu droog? Als die nat is en ze melkerij aan staat, wat voor waarde geeft die dan aan?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Guus J » za aug 06, 2016 08:58

G.U. schreef:De vloer is nu droog? Als die nat is en ze melkerij aan staat, wat voor waarde geeft die dan aan?

Met een droge vloer staat hij op 0.4... met een natte vloer hoger.... enige vreemde (wat ik net vergat te melden) is dat wanneer we de hoofdschakelaar in de meterkast uitzetten we deze waardes nog steeds meten :roll: terwijl als je op het frame meet je netjes 0.0 krijgt
Guus J
Moderator

Interesses: Ondernemen, voeding en fokkerij

Berichtdoor HoK » za aug 06, 2016 11:36

Zijn de betonnetten geaard onder de vloer? Onze installateur zei dat dat dat soms ook niet gebeurt en dan krijg je verschillen in massa waar koeien ook niet van houden...
HoK

Berichtdoor boer pieter » za aug 06, 2016 11:51

heb je er veel problemen om guus als dat niet zo is zou ik me er niet al te druk over maken
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor jan.nl » za aug 06, 2016 13:19

Guus J schreef:
G.U. schreef:De vloer is nu droog? Als die nat is en ze melkerij aan staat, wat voor waarde geeft die dan aan?

Met een droge vloer staat hij op 0.4... met een natte vloer hoger.... enige vreemde (wat ik net vergat te melden) is dat wanneer we de hoofdschakelaar in de meterkast uitzetten we deze waardes nog steeds meten :roll: terwijl als je op het frame meet je netjes 0.0 krijgt

Dan is je meter kapot...
jan.nl

Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor G.U. » za aug 06, 2016 13:45

Hoezo? Kan prima dat er wel spanning op de vloer staat maar als het frame goed geaard is daar geen spanning te meten is
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor dutchcowboy » za aug 06, 2016 13:47

Gebruik je de aarde van het stopcontact als aarde voor je meter?
Als het hekwerk gekoppeld is aan dezelfde aardedraad klopt het dat je meter op 0 staat.
Als het verschil tussen de aardedraad en de vloer -0.4 of meer is geeft dit mogelijk aan dat je aardedraad valse spanning geeft en dit via het hekwerk ook weer doorgeeft naar de koeien.

Mogelijk het spanningsverschil tussen het hekwerk en de vloer meten?
dutchcowboy

Berichtdoor Corjan » zo aug 07, 2016 17:05

Dat is waarom je koeien sloom de melkstal in komen en schijten denk je :?: Zou zomaar kunnen :!:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor HoK » zo aug 07, 2016 21:16

Installateur heeft hier destijds alle betonmatten in tanklokaal en robotruimtes en de spanten geaard. Ik weet niet of het klopt of echt werkt maar hij gaf aan dat je dan het potentiaalverschil wegwerkt en daar zijn koeien enorm gevoelig voor.
HoK

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken