Melkstal (deel 3)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Melkstal (deel 3)

Berichtdoor poekske » do dec 21, 2017 17:55

ken iemand die het zelf gemaakt heeft met kettingen, werkt daar goed.
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Henk » do dec 21, 2017 18:27

Als je een beetje handig bent en een opdrijfhek van kettinkjes prima vindt, is dat vrij eenvoudig te maken :yes:
Alleen wat poekie zegt dat dit ook met een 90 graden bocht kan... want zo'n hek wordt door een staalkabel vort getrokken en hoe je zoiets het hoekie om moet maken.... het moet immers een baan zijn zonder obstakels als hoekwieltjes etc.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor G.U. » do dec 21, 2017 21:15

Als je met een hoek wilt werken dan moet je al bijna een geleiderail gebruiken
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Davy » do dec 21, 2017 21:21

heeft er hier iemand soms ervaring met een opdrijfhek dat de hoek om moet? Melkstal ligt bij ons naast de stal (die ik ga verlengen), dus we hebben eigenlijk geen keuze. Ik was dus alleen bang dat ik 2 aparte hekken nodig ging hebben.
Davy

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Richt » vr dec 22, 2017 09:40

ik zou 2 aparte hekken nemen, de hoek om met een opdrijfhek is technisch zeker haalbaar maar ben niet zeker of wat wel goedkoper word.
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor MelkboerLuc » zo dec 24, 2017 19:52

Sander schreef:luc
na het filmpje over voermengwagen kwam een ander filmpje van jou en daar zag ik je melken. is de put niet wat te ondiep voor jou?

Je zou het denken want technisch gezien met mijn 1,85 m zijn er die adviseerden om dieper te maken.
Melk er nu 24 jaar in en als er rugklachten zijn komen ze niet van het melken
Ik ben eigenlijk wel blij dat de melkput niet dieper is want dan moeten de stellen nog hoger gehoffen worden bij het aanhangen en dat is veel slechter voor nek en schouders
daarbij nog eens mee te rekenen dat je zo nu en dan eens op de boord moet klimmen.
dan is diepere melkput = Ai Ai :cry:
Freedom of speech: je hebt altijd het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk gelijk had ---> Bedrijf
MelkboerLuc

Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor Sander » ma dec 25, 2017 23:25

succes
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Davy » do dec 28, 2017 16:05

iemand een idee waar je een flexibele slang (1/2") per lopende meter kan kopen? Het moet wel geschikt zijn voor +85°C.
(dient voor verbinding tussen kraan en spoelautomaat).
Davy

Berichtdoor Henk » do dec 28, 2017 17:02

Effe een goei stuk halen bij je melkstaldealer :yes: Bij ons zitten er starre nylon slangen tussen.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Davy » do dec 28, 2017 18:52

dealer is pas gestopt, maar heb al een ander adresje gevonden. Ik ben zelf een nieuwe spoelautomaat aan het bouwen, dus heb ik wel wat leidingwerk nodig.
Davy

Berichtdoor G.U. » vr dec 29, 2017 07:24

Moet die ook kom gekeurd worden dan?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Davy » vr dec 29, 2017 09:03

een spoelautomaat is niets anders dan de automatische bediening van waterkleppen en de melk- en vacuümpomp. Onze vorige automaat was nog één met een mechanische klok (die dus begon te haperen) . De dealer stelde toen zelf voor om die klok er tussenuit te halen en te vervangen door een PLC. Dat hebben we dus zelf gedaan, en nu ben ik dus bezig om ook al de rest zelf te bouwen. Als het geen hobby is, begin je er niet aan natuurlijk!
Ik was het een beetje beu dat je voor een simpel onderdeeltje bij de officiële dealer al direct de hoofdprijs moet betalen, ik begrijp dat die daar zijn winst op maakt, maar ik probeer evenzeer iets te verdienen. Nu heb ik een nieuwe spoelautomaat met allemaal standaardonderdelen( die ik bij defect de volgende dag thuis kan laten leveren) voor het totaalbedrag van 700€. Een nieuwe kost 3000 inclusief plaatsing. Laat dat plaatsen nu 300 kosten, dan heb ik toch nog 2000€ verdiend met wat prutsen in de loze uurtjes.
Davy

Berichtdoor wijnbergen » vr dec 29, 2017 09:29

Davy schreef:iemand een idee waar je een flexibele slang (1/2") per lopende meter kan kopen? Het moet wel geschikt zijn voor +85°C.
(dient voor verbinding tussen kraan en spoelautomaat).

zo´n slang kan je toch overal kopen, had hier ook pas 1 lek, van 1 meter lang, voor een paar € uit de bouwmarkt met aan 2 kanten een half " wartel.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor john jakobs » vr dec 29, 2017 10:19

Davy schreef:een spoelautomaat is niets anders dan de automatische bediening van waterkleppen en de melk- en vacuümpomp. Onze vorige automaat was nog één met een mechanische klok (die dus begon te haperen) . De dealer stelde toen zelf voor om die klok er tussenuit te halen en te vervangen door een PLC. Dat hebben we dus zelf gedaan, en nu ben ik dus bezig om ook al de rest zelf te bouwen. Als het geen hobby is, begin je er niet aan natuurlijk!
Ik was het een beetje beu dat je voor een simpel onderdeeltje bij de officiële dealer al direct de hoofdprijs moet betalen, ik begrijp dat die daar zijn winst op maakt, maar ik probeer evenzeer iets te verdienen. Nu heb ik een nieuwe spoelautomaat met allemaal standaardonderdelen( die ik bij defect de volgende dag thuis kan laten leveren) voor het totaalbedrag van 700€. Een nieuwe kost 3000 inclusief plaatsing. Laat dat plaatsen nu 300 kosten, dan heb ik toch nog 2000€ verdiend met wat prutsen in de loze uurtjes.

`heb er hier nog wel ene opzolder liggen was je voor 100 euro klaar geweest , is natuurlijk met een betrouwbare schakelklok
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Davy » vr dec 29, 2017 10:53

Het is en blijft natuurlijk wel een hobby hé 8) De reden om toch voor een eigen PLC sturing te gaan (en niet voor een tweedehandse spoelautomaat), is dat er later ook makkelijk wijzigingen en extra functies kunnen toegevoegd worden.
Slangen kan je idd bij de bouwmarkt halen (zijn van die met rvs-gaas omringde), maar dan hang je vast aan de lengte en die zijn niet al te goedkoop, ik heb er nu gevonden voor 2.5 €/meter.
Ik vind het gewoon leuk om dingen zelf te maken/of ontwikkelen, ik was zo het type kind dat als ie speelgoed van de sint kreeg, het de dag nadien uit elkaar schroefde en er iets anders van maakte :mrgreen:
Davy

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken