Melkstal (deel 3)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Melkstal (deel 3)

Berichtdoor poekske » ma nov 19, 2018 20:04

Als ze capabel zijn ja, helaas zijn die zeldzaam en is het simpeler om ze 1 iets goed te leren en laten doen
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor john verhaar » ma nov 19, 2018 20:12

boer pieter schreef:iedereen weet wel dat je na 2 uur melken al aardig minder geconcentreert bent dus waarom die mensen zo lang laten melken lijkt mij dat je die mensen moet roleren, net zo als op andere grote bedrijven ,bv 2 uur melken dan voerladen ,of kalfjes enz dan id het werk veel meer afwisseling , :yes:

Heel leuk bedacht Pieter, :D
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor W.A » ma nov 19, 2018 20:16

john verhaar schreef:
boer pieter schreef:iedereen weet wel dat je na 2 uur melken al aardig minder geconcentreert bent dus waarom die mensen zo lang laten melken lijkt mij dat je die mensen moet roleren, net zo als op andere grote bedrijven ,bv 2 uur melken dan voerladen ,of kalfjes enz dan id het werk veel meer afwisseling , :yes:

Heel leuk bedacht Pieter, :D
Hoor t meer vanuit dk. Proberen ze oost europeanen alrounders te maken.... haha. Zou 't maar niet proberen,en weet wel zeker dat het de kwaliteit en plezier van het volk niet ten goede komt!

Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor boer 19 » ma nov 19, 2018 20:44

Nee oostblokkers zijn er niet geschikt voor om met een 200 pk trekker en een 40 kuub mengwagen te laten werken. Ik heb een 80 pk trekker en een 50 pk mestaanschuif trekkertje als voorbeeld, niets blijft heel.
boer 19

Berichtdoor poekske » ma nov 19, 2018 20:58

Bullshit!
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Arno » ma nov 19, 2018 21:18

Inderdaad ,doet iedereen ,hoor van veel vrachtauto chauffeurs ook dat ze na 2uurtjes parkeren en dan een tijdje gaan grasmaaien :yes: ,of mensen die in een winkel werken gaan na een paar uurtjes ff stratenmaken ,en fabriekswerkers die na 2uurtjes ff gaan huis schilderen :yes: (y) of kantoormensen die na 2uurtjes ff een tijdje gaan vrachtautorijden( dat komt altijd mooi uit voor die chauffeur die net ff aan het grasmaaien is ):yes: (y) (y)
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Flyinghollander » ma nov 19, 2018 21:54

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Flyinghollander

Berichtdoor boer pieter » ma nov 19, 2018 21:58

Ik ken genoeg boeren hier die mensen hebben die alles doen , die mensen blijven vaak ook langer, je moet ze natuurlijk wel leren om met die machines te werken maar iedereen kan het leren ,ik ben van mening je moet uit gaan van je zelf ,ik melk ook graag maar niet uren achter elkaar aan ,en zo is dat met een ander ook , vaak zie je dat ze mensen uit Oostbloklanden laten melken maar ze kunnen ook prima ën wagen voer laden zo moeilijk is dat nou ook weer niet ,beetje afwisselend werk is voor iedereen beter
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor MarcB » ma nov 19, 2018 22:28

boer pieter schreef:Ik ken genoeg boeren hier die mensen hebben die alles doen , die mensen blijven vaak ook langer, je moet ze natuurlijk wel leren om met die machines te werken maar iedereen kan het leren ,ik ben van mening je moet uit gaan van je zelf ,ik melk ook graag maar niet uren achter elkaar aan ,en zo is dat met een ander ook , vaak zie je dat ze mensen uit Oostbloklanden laten melken maar ze kunnen ook prima ën wagen voer laden zo moeilijk is dat nou ook weer niet ,beetje afwisselend werk is voor iedereen beter

Tis leuker afwisselend werk. En ja je kan iedereen leren melken, trekker rijden,... alleen kom je erachter dat ze het bv de trekker wel kunnen bedienen maar gevoel om iets net beter te doen missen omdat ze gewoon het gevoel er niet voor hebben. En dat heb je koeien omgaan net hetzelfde. En dat maakt niet uit of dat ze Holland Denemarken of waar ook ter wereld vandaan komen.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor jvt » ma nov 19, 2018 23:12

Wij hebben nu eigenlijk al jaar of drie dezelfde prima jongens, onder schema 3 maanden op en 3 maanden af. Je ziet toch dat ze graag met vaste protocollen werken, niet teveel verandering. Eentje zou het liefst hele dag melken, de andere vind het ook leuk om met de minishovel rond te crossen, en zou evt ook geschikt zijn voor voer laden e.d., maar is hier bij ons niet van toepassing. Maar over het algemeen gewoon laten melken, ik zou het eentonig vinden, hun vinden het prima
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Erik1979 » di nov 20, 2018 08:48

boer 19 schreef:Nee oostblokkers zijn er niet geschikt voor om met een 200 pk trekker en een 40 kuub mengwagen te laten werken. Ik heb een 80 pk trekker en een 50 pk mestaanschuif trekkertje als voorbeeld, niets blijft heel.

Niet allemaal nee. Wij hebben hier een bulgaarse vrachtwagen chauffeur en die past veel beter op de vrachtwagen dan menig Duitser. Sinds wij Bulgaren laten voeren zijn de mengwagens niet zo vaak meer kapot. Je moet alleen geluk hebben om voor ieder soort werk de goede mensen te vinden. Nationaliteit is daarvoor niet relevant.
Erik1979

Berichtdoor boer 19 » di nov 20, 2018 08:56

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, wij hadden er eerst ook twee roemenen van 46 jaar bij en die scheurden niet over het erf met de weidemann. De jongere generatie is gewoon veel driester met andermans spul.
boer 19

Berichtdoor Erik1979 » di nov 20, 2018 09:02

boer pieter schreef:Ik ken genoeg boeren hier die mensen hebben die alles doen , die mensen blijven vaak ook langer, je moet ze natuurlijk wel leren om met die machines te werken maar iedereen kan het leren ,ik ben van mening je moet uit gaan van je zelf ,ik melk ook graag maar niet uren achter elkaar aan ,en zo is dat met een ander ook , vaak zie je dat ze mensen uit Oostbloklanden laten melken maar ze kunnen ook prima ën wagen voer laden zo moeilijk is dat nou ook weer niet ,beetje afwisselend werk is voor iedereen beter

Je kunt het je zelf heel moeilijk maken. Ik zou het zo niet kunnen.

Ik doe het liever makkelijk. Èèn vast voor de kalfjes. Èèn vast voor het voeren. Bij iedere melkbeurt èèn ervaren melker en èèn leerling melkers en èèn omdrijver. Ochtend melking de beste melker die Nederlands of Duits kan vanwege behandelingen. Draaien allemaal 2 melkbeurten. Iedere dag heeft iedereen het zelfde werk.

2 Nederlanders en ik zijn springers administratie en herde management.

Ik hoef voor dagelijks werkzaamheden niemand aan het werk te zetten.

Bulgaren werken al vast vanaf 2007 bij ons en er komen steeds nieuwe bij. De 2 beste van ons zijn nu de bedreifsleiders van het Bulgaren bureau. Bedrijfsleider vanaf 2005. Personeel is redelijk tevrede en het is simpel concept.
Erik1979

Berichtdoor Erik1979 » di nov 20, 2018 09:03

boer 19 schreef:Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, wij hadden er eerst ook twee roemenen van 46 jaar bij en die scheurden niet over het erf met de weidemann. De jongere generatie is gewoon veel driester met andermans spul.

Daar hoeven het geen oostblokkers voor te zijn. :( :( :(
Erik1979

Berichtdoor boer 19 » di nov 20, 2018 09:21

Dat is waar.
boer 19

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken