Melkkwaliteit

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Melkkwaliteit

Berichtdoor Kasé5 » zo jul 24, 2016 23:04

Sander schreef:bezwaar afgewezen. rfc vind eenmalige uitschieter kiemgetal 999 gewoon kunnen. bij hun klopt alles dus ligt het aan mij. ik geloof er geen reet van, maar ja bewijzen kan ik het niet. de commissie adviseerde me om in vervolg goed het gebruik van dumpemmer in de gaten te houden. voel me nog beledigd ook. :evil: maar goed jonge boer weer wat centen afhandig gemaakt. gefeliciteerd RFC (y)

Heb de aanloop van dit verhaal gemist maar hier dit jaar precies dezelfde ervaring; kiemgetal altijd goed en zo opeens 999 :shock: :shock: . Je krijgt bericht anderhalve dag nadat de tank geleegd is, dus als er wat ad hand is zou de volgende tank ook weer fout zijn maar ik heb toch direkt de volgende tank extra laten monsteren plus nog een tank en FC neemt ook direkt( :? ) extra monster. Totaal dus 3 extra monsters allemaal onder de 10. Regiocoördinator gebeld dat ik bezwaar wil maken. Antw; "kun je doen maar maakt geen schijn van kans".
Nou uitkomst was dus net als bij Sander.

Ach dacht ik toen ik ermee bezig was, waar maak ik me druk om; "FC doet het gewoon 5 ct beter dan omliggende zuivelaars en dat je dan eens een maandje een ct gekort wordt wil je dan wel accepteren gewoon omdat FC "van onberispelijke kwaliteit" gebruikt in de marketing.
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Sander » zo jul 24, 2016 23:24

dus jij bent ook in wolvega geweest voor commissie van bezwaar?
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Forumvolger » ma jul 25, 2016 11:51

Kiemgetal 999 is in de praktijk alleen als koeling niet of veel te laat is aangezet. Vandaar dat de volgende tank dan wel meteen goed is. Dit is te controleren door de tankwacht te laten uitlezen.
Forumvolger

Berichtdoor G.U. » ma jul 25, 2016 12:56

Ik ben de koeling ook wel eens vergeten maar dan begint de melkwacht wel te piepen dus lijkt me dat je de koeling niet zo gemakkelijk vergeet...
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Henk » ma jul 25, 2016 13:14

G.U. schreef:Ik ben de koeling ook wel eens vergeten maar dan begint de melkwacht wel te piepen dus lijkt me dat je de koeling niet zo gemakkelijk vergeet...

Vergeten kan altijd :oops: maar op onze tank brandt er dan het lampje 'niet laden'
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor G.U. » ma jul 25, 2016 13:19

De melkwacht piept hier zo hard dat ik het niet kan vergeten en begint ongeveer een uur na ik begonnen ben met melken
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Sander » ma jul 25, 2016 13:38

Forumvolger schreef:Kiemgetal 999 is in de praktijk alleen als koeling niet of veel te laat is aangezet. Vandaar dat de volgende tank dan wel meteen goed is. Dit is te controleren door de tankwacht te laten uitlezen.

ach daar zaten ze ook over te mekkeren dat het wel lang duurde voor de melk koel was. maar ja dat was altijd zo want ik had het lading papier van melkwacht opgestuurd. en was ook wel binnen de norm. zet ook altijd aan voordat ik ga melken en dan telt ie af vanaf 40 minuten. ff koeien in wachtruimte voer aanvegen en dan beginnen te melken.

en toen verwezen ook nog ff naar een onderzoek die in verleden is gedaan door wur en daaruit bleek dan dat extreme uitschieters gewoon wel eens voorkwamen. dus ik dat rapport maar ff opgevraagd. blijkt onderzoek van 1999 :? te zijn en daarin valt te lezen dat in de groep van bedrijven met altijd laag kiemgetal de kans 0,5% is op extreme uitschieter. dus zeggen ze het kan gewoon.

ik heb net mijn reet ff afgeveegd met dat rapport. was niet zo'n dik rapport dus denk nog 2 toiletbezoeken en is dat ook weer weg. 8)

kase je had je dumpemmer toch wel schoon he :lol: :lol:
Sander

Berichtdoor JG ten Kate » ma jul 25, 2016 14:21

Forumvolger schreef:Kiemgetal 999 is in de praktijk alleen als koeling niet of veel te laat is aangezet. Vandaar dat de volgende tank dan wel meteen goed is. Dit is te controleren door de tankwacht te laten uitlezen.

Heb wel eens koeling kapot gehad en daar kwam ik na het melken achter. Was toen al 5 uur later voordat ie weer klaar was. Toen was het ruim 30 graden buiten . Monteur zei dat dat niet uitmaakt als het eerste melkmaal was( en dat was ut). Van die tank was toen ook kiemgetal bepaald en die was toen gewoon laag.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
JG ten Kate

Interesses: Koeien

Berichtdoor MarcB » ma jul 25, 2016 16:10

Kan het geen fout zijn van de tankwagen of de chauffeur. Werkt de koeling wel goed waar hun de monsters bewaren.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor Sander » ma jul 25, 2016 16:49

die doen nooit iets fout :lol:
Sander

Berichtdoor Flyinghollander » ma jul 25, 2016 17:29

Klopt jullie vet en eiwit altijd richting fabriek? Bv na een melkcontrole kan je zoiets zien of geloven jullie de fabriek?
Flyinghollander

Berichtdoor Sander » ma jul 25, 2016 19:25

ik heb nog wel wat vertrouwen in de fabriek :wink:
Sander

Berichtdoor teuntje93 » ma jul 25, 2016 19:57

Flyinghollander schreef:Klopt jullie vet en eiwit altijd richting fabriek? Bv na een melkcontrole kan je zoiets zien of geloven jullie de fabriek?

gehalten liggen hier in de tank altijd hoger als bij de mpr. beter zo dan andersom :wink:
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor boer pieter » ma jul 25, 2016 21:15

Waarom teuntje
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Flyinghollander » ma jul 25, 2016 23:39

boer pieter schreef:Waarom teuntje

$$$ gok ik :wink: