Melkkwaliteit

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Melkkwaliteit

Berichtdoor Arie » di jun 07, 2016 22:45

Kiem getal hier ook wat probleemmatisch. Heb 1 en ander schoon gemaakt, nu weer afwachten wanneer ze weer monsteren. Celgetal doen ze elke tank, kiem niet. Da is dan soms wel jammer. Paar maanden geleden wat problemen met een melkpomp :arrow: kiem was opeens een keer 65. Voor dat da weer uit je geometrisch kiemgetal is, ben je ff verder :roll: en tegenwoordig moet je geometrisch on de 19 blijven, ander loop je bonus van 0.75 mis bij Nemelco. Da kost klauwen met geld tuurlijk :oops: Gelukkig per maand, dus elke maand is het nieuwe ronde nieuwe kansen :yes:
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Gerton » wo jun 08, 2016 09:28

Arie schreef:Kiem getal hier ook wat probleemmatisch. Heb 1 en ander schoon gemaakt, nu weer afwachten wanneer ze weer monsteren. Celgetal doen ze elke tank, kiem niet. Da is dan soms wel jammer. Paar maanden geleden wat problemen met een melkpomp :arrow: kiem was opeens een keer 65. Voor dat da weer uit je geometrisch kiemgetal is, ben je ff verder :roll: en tegenwoordig moet je geometrisch on de 19 blijven, ander loop je bonus van 0.75 mis bij Nemelco. Da kost klauwen met geld tuurlijk :oops: Gelukkig per maand, dus elke maand is het nieuwe ronde nieuwe kansen :yes:

Kan je bij Nemelco geen extra monster aanvragen dan?? Gaat hier nu automatisch, kan je zelf instellen als kiem (of wat anders) boven een waarde komt die je zelf bepaalt, wordt de volgende tank automatisch een extra monster genomen (y) (y) (y) .
Gerton

Berichtdoor Arie » do jun 09, 2016 23:07

Hoe word het geometrisch kiemgetal eigenlijk berekend? Ik weet da het geen normaal gemiddelde is. Maar wat dan wel? Welke functie zou je in een Excel rekenvel moet gebruiken wil je op dezelfde uitkomsten komen? En welke periode houden ze aan? 2 maanden? 3 maanden? :roll:
Arie

Berichtdoor Jds » vr jun 10, 2016 19:49

Arie schreef:Hoe word het geometrisch kiemgetal eigenlijk berekend? Ik weet da het geen normaal gemiddelde is. Maar wat dan wel? Welke functie zou je in een Excel rekenvel moet gebruiken wil je op dezelfde uitkomsten komen? En welke periode houden ze aan? 2 maanden? 3 maanden? :roll:

in plaats van optellen vermenigvuldig je je elk kiemgetal, en in de plaats van delen door het aantal, pak je nu de (aantal)machtswortel van die vermenigvuldiging, vb 3*2*4 = 24
derdemachtswortel van 24 = 2.88 ongveer.
Jds

Beroep: Melkveehouder, staalnemer

Berichtdoor Arie » vr jun 10, 2016 19:56

Ja da heb ik via Google ook wel gevonden. Maar mijn uitkomst is anders. Heb geprobeerd met laatste 4 uitslagen, 2 maanden dus en geprobeerd met laatste 6 uitslagen. 3 maanden dus. In beide gevallen is mijn uitkomst anders.
Arie

Berichtdoor sivert » za jun 11, 2016 22:49

Arie schreef:Ja da heb ik via Google ook wel gevonden. Maar mijn uitkomst is anders. Heb geprobeerd met laatste 4 uitslagen, 2 maanden dus en geprobeerd met laatste 6 uitslagen. 3 maanden dus. In beide gevallen is mijn uitkomst anders.

Volgens mij gaat het per maand, d.w.z. in april telt febr. maart en april en in mei telt vervolgens maart april mei, zit je begin mei dan tellen er 5 uitslagen mee en zit je in de 2e helft van mei dan tellen er dus 6 uitslagen mee. Ik heb het dan over de systematiek van FC, van andere fabrieken weet ik die niet.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Arie » za jun 11, 2016 23:25

sivert schreef:
Arie schreef:Ja da heb ik via Google ook wel gevonden. Maar mijn uitkomst is anders. Heb geprobeerd met laatste 4 uitslagen, 2 maanden dus en geprobeerd met laatste 6 uitslagen. 3 maanden dus. In beide gevallen is mijn uitkomst anders.

Volgens mij gaat het per maand, d.w.z. in april telt febr. maart en april en in mei telt vervolgens maart april mei, zit je begin mei dan tellen er 5 uitslagen mee en zit je in de 2e helft van mei dan tellen er dus 6 uitslagen mee. Ik heb het dan over de systematiek van FC, van andere fabrieken weet ik die niet.

Ben er uit :!: Ze doen het idd zoals jij beschrijft, alleen dan per 2 maanden (y) dus er tellen de ene keer 3 uitslagen mee, de andere keer 4 uitslagen mee.
Arie

Berichtdoor Sander » do jul 21, 2016 23:50

bezwaar afgewezen. rfc vind eenmalige uitschieter kiemgetal 999 gewoon kunnen. bij hun klopt alles dus ligt het aan mij. ik geloof er geen reet van, maar ja bewijzen kan ik het niet. de commissie adviseerde me om in vervolg goed het gebruik van dumpemmer in de gaten te houden. voel me nog beledigd ook. :evil: maar goed jonge boer weer wat centen afhandig gemaakt. gefeliciteerd RFC (y)
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor boer pieter » vr jul 22, 2016 09:48

Is hier het zelfde Sander arla maakt ook nooit geen fouten (n) is al weer een tijdje geleden maar toen had ik zo maar een paar 100 liter minder in de tank .ik bellen dat het niet klopte Sorry meneer onze teler maakt geen fouten (n) kun je het maar weer mee doen
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor wit » vr jul 22, 2016 10:26

Hier een afwijkend vriespunt,met duidelijk lagere gehaltes.
Er zou ruim 200 liter water bij de melk zijn gekomen.
Laat nu in die betreffende tank net wat minder melk zitten als in de voorgaande en de opvolgende tank.
Foutje bij de monstername zou je denken.
maar nee hoor want de chauffeur was gecertificeerd :roll:
Bezwaar afgewezen (n)
wit

Berichtdoor Henk » vr jul 22, 2016 11:13

Je wint het nooit :no: ab in je melk :?: :arrow: je hangt :yes: Ja maar ik gebruik al geen maanden meer ab bij de melkkoeien :| Dan is er een droge koe bij je koeien gesprongen is mee gemolken en daarna is ie terug gesprongen :yes: Klinkt lachwekkend :D maar in een verleden zei de campina dude dit letterlijk tegen mij :yes:
En zeg je ik gebruik geen droogzetters dan valt er vlgs hunnie niet uit te sluiten dat onverlaten penicilline in je tank gespoten hebben :roll:

Toen 25 jaar geleden of zo de eerste 'tankwachten' gesponsord geleverd werden door campina stelde ik voor om aan elke veehouder een minikoelboxje/kastje te geven. Als de rmo komt neemt ie 2 monsters; 1tje neemt ie mee, de ander gaat het koelkastje in. Zolang er geen stront aan de knikker is neemt de rmo elke keer 2 monsters, pakt de vorige uit het kastje en zet er telkens de nieuwe in :yes:
Mocht er iets aan de melk zijn, heb je altijd een duplo iggen voor contra- onderzoek :yes:

Gewichtige campina bobo's vonden het niks, moeilijk, gecompliseerd, te duur, horny, whatever :roll: iig het kon niet :?
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor melkverwerker » vr jul 22, 2016 20:01

We nemen altijd een tweede monster intern kan het dus wel.
melkverwerker

Beroep: operator van melk naar poeder
Interesses: fokkerij en boomstammen door de bagger sjouwen

Berichtdoor sivert » za jul 23, 2016 00:06

Ik hoorde van een boer die ook antibiotica in de melk had terwijl er niets onder penicilline stond. Bleek er een zuiger tussen de melkkoeien te zitten die bij de droge koeien in de groep er naast tussen de afscheiding door zat te lebberen.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Henk » za jul 23, 2016 13:21

melkverwerker schreef:We nemen altijd een tweede monster intern kan het dus wel.

En wordt dat monster gebruikt voor contraexpertise :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Sander » zo jul 24, 2016 00:16

Henk schreef:
Toen 25 jaar geleden of zo de eerste 'tankwachten' gesponsord geleverd werden door campina stelde ik voor om aan elke veehouder een minikoelboxje/kastje te geven. Als de rmo komt neemt ie 2 monsters; 1tje neemt ie mee, de ander gaat het koelkastje in. Zolang er geen stront aan de knikker is neemt de rmo elke keer 2 monsters, pakt de vorige uit het kastje en zet er telkens de nieuwe in :yes:
Mocht er iets aan de melk zijn, heb je altijd een duplo iggen voor contra- onderzoek :yes:

Gewichtige campina bobo's vonden het niks, moeilijk, gecompliseerd, te duur, horny, whatever :roll: iig het kon niet :?

hoe wil je (de schijn van) fraude voorkomen
Sander

Interesses: fokkerij

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken