Energiebespraring rondom het koelen van melk!

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Energiebespraring rondom het koelen van melk!

Berichtdoor Robert Koe » di nov 11, 2014 15:02

Beste forumgebruikers,

Onze warmteterugwinning heeft het na 8 jaar begeven, het vast is van rvs, alleen de inhoud niet. Dit kan niet gerepareerd worden is ons verteld.

De melkstaldealer heeft een offerte opgesteld voor een AgriHeat duovat met geiser en warmtewisserlaar, zie http://www.reheat.nl/producten/agrarisc ... uovat-wtw/

De geiser moet +/- 10 jaar meegaan, het duovat en de warmtewisselaar nog langer.

Ook in combinatie met een voorkoeler moet dit systeem goed werken.

Ik heb ook geinformeerd naar het Eco200 systeem, waarbij er een besparing van 100% op aardgas plaatsvind. Dit is echter een duur systeem wat nog maar kort op de Nederlandse markt is. In Scandinavische landen wordt het systeem echter al veel langer gebruikt. http://www.agricomfort.nl/

Persoonlijk denk ik dat dit de toekomst is, het vergt alleen een forse investering (minimaal 34.000 euro) en het is de vraag of wij over 10 jaar nog in de oude stal melken.

Zijn er mensen met ervaringen met het AgriHeat-systeem of zijn er soms gebruikers met andere slimme (zelfbedachte) technieken?
Robert Koe

Re: Energiebespraring rondom het koelen van melk!

Berichtdoor Arie » di nov 11, 2014 15:14

Wat maakt het uit dat je mogelijk een nieuwe stal gaat bouwen, neem je het toch gewoon mee naar nieuwe stal? Of is da weer te makkelijk gedacht? :roll:
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor kobonde » di nov 11, 2014 16:02

Ook met het eco 200 systeem zul je moeten naverwarmen, het rendement van een warmte pomp loopt fors terug
als je de watertemp boven de 40 gr laat komen.
Zon duur systeen kan allen uit als je ook de warmte gebruikt om je woonhuis op te warmen, als het alleen om
verwarmen van het reinegings water gaat kun je beter het duo vat kiezen.
Wij hebben een systeen van delaval welk werkt als het eco 2000 systeem maar laten de water temp nooit boven de 40 gr
komen en verwarmen elektrisch na, (wij hebben geen gas) en gebruiken de rest van de warmte voor ons woonhuis.
Hoge water temparaturen geven veel slijtage aan de warmtepomp en hoog stroom verbruik.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Robert Koe » di nov 18, 2014 19:46

@Arie, uiteraard is het wel mogelijk om het systeem mee te nemen naar de andere stal, maar dat moet het weer opnieuw geïnstalleerd worden en zullen vele leidingen te kort zijn.

Het eco200 systeem is eigenlijk een te dure investering, gebruiken nu ongeveer 5000 kuub gas, ik denk dat dat met 2 nieuwe boilers en een nieuw verwarmingsketel flink zal dalen. We hebben aardbevingsschade aan ons huis en kunnen daardoor 4000 euro per huishouden krijgen die moet worden geïnvesteerd in 'duurzaamheidsmaatregelen'
Robert Koe

Berichtdoor auke » do maart 26, 2015 23:06

sinds de nieuwe melkstal heb ik veel te weinig water door mn voorkoeler vanwege de veel grotere melkpomp. Dus minder koude melk en te weinig water voor schoonmaken van melkstal.
oplossingen zijn:
1 melkstroom knijpen door stop bij het filter te maken.
2 frequentieregelaar op de melkpomp. 2.000 euro (n) (n)
3 water door de voorkoeler heen pompen met hydrofoorpomp met aparte watervoorziening.

iemand andere ideen of oplossingen?
1 de melkstroom knijpen lijkt me niet zo goed ivm melkkwaliteit ( boter) en je belast de pomp toch behoorlijk
2 kost veel geld
3 heel veel technisch gedoe
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor hannibal » do maart 26, 2015 23:22

auke schreef:sinds de nieuwe melkstal heb ik veel te weinig water door mn voorkoeler vanwege de veel grotere melkpomp. Dus minder koude melk en te weinig water voor schoonmaken van melkstal.
oplossingen zijn:
1 melkstroom knijpen door stop bij het filter te maken.
2 frequentieregelaar op de melkpomp. 2.000 euro (n) (n)
3 water door de voorkoeler heen pompen met hydrofoorpomp met aparte watervoorziening.

iemand andere ideen of oplossingen?
1 de melkstroom knijpen lijkt me niet zo goed ivm melkkwaliteit ( boter) en je belast de pomp toch behoorlijk
2 kost veel geld
3 heel veel technisch gedoe

Water continue door de voerkoeler laten stromen, voorkoeler blijft koud, betere koeling :idea:
A ship is safe in the harbor, but that's not what it's build for.
hannibal

Beroep: financier van nutteloze instellingen en compressor expert
Interesses: koeien,mechanisatie, melkrobots.

Berichtdoor Arie » vr maart 27, 2015 00:36

Optie 1 is tuurlijk geen optie. Een variant op optie 2 zou zijn: pomp omruilen voor een iets kleinere met minder capaciteit. Andere motor die minder toeren draait? Als dat niet kan omdat je de capaciteit eigenlijk nodig heb, dan vraag ik me af of een frequentieregelaar zin heeft. Optie 3: is die wel zoveel goedkoper dan optie 2?
Arie

Berichtdoor wit » vr maart 27, 2015 06:17

Optie 1 hebben we in de oude stal gebruikt zolang als ik me kan herinneren.
Er zat een speciale kunststof stop boven het filter met een gaatje dat naar behoeven op te boren was.
Gaatje was ongeveer 7 mm.
Ik zit momenteel met hetzelfde probleem als jouw en zou het iig eens proberen met een melkrem erin als ik nu de melkpomp niet in de melkput zou hebben.
Melkpomp moet dan natuurlijk langer draaien en dat geeft zo'n irritante herrie in de melkput,daarom hier geen melkrem meer.
Ik heb ook al geïnformeerd naar een frequentie gestuurde pomp en idd kost ongeveer 2000 euro.
Wacht eerst maar eens tot de melkprijs wat aantrekt :wink:
wit

Berichtdoor Arie » vr maart 27, 2015 07:51

Gaatje van 7 mm? Daar kan niet veel door lijkt me :shock: En dat geeft geen problemen voor melkkwaliteit :?:
Arie

Berichtdoor kobonde » vr maart 27, 2015 07:52

Is niet goed over nagedacht, ook van de dæler die had meteen moeten aangeven dat je een frekvens gestuurde pomp
moest nemen, sommige pompen kun op halve snelheied laten lopen door de bekabeling te veranderen.
Die prijs heb je die van de dæler of van de elektischein, kollega had de frefrekvens styring van de vacuumpomp kapot
de elekrischien vond de zelfde voor de helft van de prijs bij de groothandel.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Davy » vr maart 27, 2015 08:46

Auke, laat je niets wijsmaken dat een frequentieregeling 2000€ kost! Zal wel zo bij de melkstaldealer zijn. Ik neem aan dat je melkpomp 3 fase is. Ga maar eens op zoek op een 2dehands-site naar een snelheidsregeling voor ventilatoren (uit varkensstallen bv.) Bij de oudere modellen is dit gewoon een draairegelknop. Zet die achter je relais van de melkpomp, en je kan je snelheid perfect regelen. In het begin moet je eventjes zoeken wat voor stand ideaal werkt, maar eens dat geregeld, zou je voorkoeler een veel constantere aanvoer moeten krijgen.
Davy

Berichtdoor melker » vr maart 27, 2015 08:57

Om terug te komen op de eerste vraag, de fre-heater inwendig lek, was hier na jaar of 5 ook het geval. Inruilen op nieuwe is enige optie zeggen ze dan, ca 3000 bij betalen op andere. Hier heeft handige buurman de fre heater open geflext en lek gerepareerd, middag werk maar was voor paar 100 euro weer klaar en heeft nadien nog 6 jaar gewerkt.

Die smoorring om de melkstroom te vertragen hoeft geen negatieve invloed op melkkwaliteit te hebben, met het spoelen haal je hem er weer uit. Je kan er ook dikkere filters in zetten vertraagt ook meer. Extra water om put te spoelen kan je ook van dak opvangen, wel groot bassin aanleggen om droge periodes op te vangen.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor van wijk » vr maart 27, 2015 09:18

Bij mn westfalia/gea stal zat een stop op de filter die haal je eruit met spoelen zodat voorkoeler harder gespoeld wordt. Maar bij GM/BM zit die filter anders. Zon ventilatorkastje uit de varkensstal is een goed idee
Melkstal schoonspuiten kan ook met hd reiniger. Snel erdoorheen, minimaal waterverbruik.
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Richt » vr maart 27, 2015 10:12

Hd reiniger spuit alle kanten op, paar keer gemolken bij boeren die dat hadden, vind het niet echt handig.
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor van wijk » vr maart 27, 2015 10:22

Eerst mest wegvegen en dan vlot spuiten...... Auke heeft te weinig water dus vraagt tips.
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Volgende

Keer terug naar Koe en melken