Energiebespraring rondom het koelen van melk!

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Energiebespraring rondom het koelen van melk!

Berichtdoor Henk » ma maart 30, 2015 16:34

Zal wel aan mij liggen maar wat een gedoe met een voorkoeler :oops:
Kheb zelf warmteterugwinning en daar heb je geen omkijken naar (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor HoK » ma maart 30, 2015 19:22

Henk schreef:Zal wel aan mij liggen maar wat een gedoe met een voorkoeler :oops:

Voorkoeler en WTW hier. Maar i.c.m. een rondpompsysteem is voorkoeling geen probleem. Hier hebben we eigen water en een buffertank. WTW zit er net als een waterbak tussen geklust en de pomp pompt van die buffertank naar buffertank. Er zit een aparte vlotter op de tank voor extra water toevoer.
HoK

Berichtdoor Henk » ma maart 30, 2015 19:51

HoK schreef:
Henk schreef:Zal wel aan mij liggen maar wat een gedoe met een voorkoeler :oops:

Voorkoeler en WTW hier. Maar i.c.m. een rondpompsysteem is voorkoeling geen probleem. Hier hebben we eigen water en een buffertank. WTW zit er net als een waterbak tussen geklust en de pomp pompt van die buffertank naar buffertank. Er zit een aparte vlotter op de tank voor extra water toevoer.

Toen der tijd werd gezegd dat WTW en voorkoeler mekaar bijten. Heb je een voorkoeler valt er weinig te WTW-en.
WTW benut je het warm water terwijl veel warm water van een voorkoeler in de drinkbak verdwijnt...

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Berichtdoor Richt » ma maart 30, 2015 20:13

Hier de platen koeler er tussen weg gehaald omdat die niet goed reinigde, kiemgetal schoot omhoog en platenkoeler zat vol kaas alhoewel die altijd met nieuwe filter is gespoelt :(

Water uit WTW is nu wel stuk warmer, maar tank loopt ook stukken langer te koelen...

Denk dat ik ga kijken voor een buizen koeler, simpeler, koelt iets minder terug maar krijg dan meer warm water, lijkt me een redelijk goed compromis, heeft iemand ervaring met deze combinatie?
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor HoK » ma maart 30, 2015 21:13

Henk schreef:
HoK schreef:

Toen der tijd werd gezegd dat WTW en voorkoeler mekaar bijten. Heb je een voorkoeler valt er weinig te WTW-en.
WTW benut je het warm water terwijl veel warm water van een voorkoeler in de drinkbak verdwijnt...

Zit denk ik ook verschil in tussen melkstal en AMS. Plens melk in 1 keer verus constante stroom.

Jij hebt in 1 keer een plens heet water nodig terwijl het bij ons een heel stukje geleidelijker gaat. Wat in feite inhoudt dat die WTW bij jou veel efficienter is omdat er heel veel te koelen valt dus veel restwarmte. WTW is hier het enige overgebleven onderdeel van de melkkoel installatie van vroegah. Hier is het de sport om de koeler zo min mogelijk aan te laten slaan (voor dat druppeltje melk) dus dan is het voor ons wel weer interessant.

Zou ik het nu nog een keer doen dan zou het ook 1 vd 2 zijn.
HoK

Berichtdoor wit » ma maart 30, 2015 21:27

Hier vroeger WTW icm met platenkoeler (geen problemen gehad met vervuiling van de koeler)
Voorkoelr max laten werken door gebruik van een melkrem en nog produceerde de WTW te veel warm water voor ons gebruik(reiniging melkstal en warm water in melkstal)regelmatig stond het buffervat warm water te lozen.
Nu weer WTW icm met buizenkoelers,als er genoeg warm water is schakelt de koeling automatisch over op luchtkoeling.
Alleen nog het probleem dat de voorkoelers nog niet optimaal werken omdat er te weinig koud water door gaat.
wit

Berichtdoor arnoud » ma maart 30, 2015 21:28

Ik heb WTW en na de tip van Nestor een Buiskoeling gemaakt van 12 meter dikke waterleiding buis met een dunne melkleiding erin en in tegen gestelde richting, geen klepjes of iets
paar 100€ aan materiaal en melk komt met zo n 16 graden in de tank en water is niet zo ijskoud meer
De WTW heeft 55 graden en die gaat oa naar de tankboiler robot s, hoeven de boiler s niet meer zo hard te stoken
arnoud

Beroep: boer

Berichtdoor HoK » ma maart 30, 2015 21:46

Voorkoeler komt hier niets anders als een weisman buizenkoeler in. Heb je geen gedonder mee.
HoK

Berichtdoor arnoud » di maart 31, 2015 09:08

Met 2 buizen uit V2A zonder poespas hebbik sowieso geen gedonder
arnoud

Berichtdoor Henk » di maart 31, 2015 11:28

arnoud schreef:Ik heb WTW en na de tip van Nestor een Buiskoeling gemaakt van 12 meter dikke waterleiding buis

Da''s een grootstedelijke rioolpijp man :shock: :shock:

Henk

Berichtdoor arnoud » di maart 31, 2015 18:29

Hebbie weer bijdehandjes geslikt Henk :wink: 12 meter lange, dikke ik geloof 2''
En een half'' melkl.
arnoud

Berichtdoor auke » di maart 31, 2015 23:54

[quote="Hookwood Holsteins"
Hier twee kuubsvaten, maar die krijg ik wel vol. Heb al een derde staan maar moet nog ff aangesloten worden. De melk komt met 16 graden in de tank.[/quote]

hoe krijg je die zo snel leeg tussen melken?
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Sander » wo apr 01, 2015 00:05

koeien op laten zuipen. zo weg.
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Hookwood Holsteins » wo apr 01, 2015 06:17

Sander schreef:koeien op laten zuipen. zo weg.

Ja hoe moeilijk kan het zijn.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor auke » wo apr 01, 2015 23:36

ik ben niet zo handig en zie vaak beren die er niet zijn.
is het dan allemaal lage druk of heb je er een pompje tussen zitten?
wel eens gehad dat alles op was ?, heb je dan ook weer een koppeling met het waternet?
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken