hulpmiddel als spenen erg ver uit elkaar staan

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

hulpmiddel als spenen erg ver uit elkaar staan

Berichtdoor Papillon » za feb 07, 2015 21:07

Hallo, we hebben een koe waarbij (dat denken we tenminste) de band die de rechter en de linkerspenen bij elkaar houdt gescheurd lijkt waardoor ze erg ver uit elkaar staan. Zo ver dat het niet lukt om ze alle vier tegelijk aan het melkstel te krijgen. We moeten dus eerst de linkerkant melken en daarna de rechter. Niet handig zoals je begrijpt. Weet iemand of er een hulpmiddel bestaat (een soort uier steun BH :oops: ) ? Alvast bedankt voor jullie reactie
Papillon

Re: hulpmiddel als spenen erg ver uit elkaar staan

Berichtdoor Manotron » za feb 07, 2015 22:55

t'handigste lijkt me enkele reis slachthuis :idea:
Manotron

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Strunkebroann

Berichtdoor Hookwood Holsteins » za feb 07, 2015 23:00

Manotron schreef:t'handigste lijkt me enkele reis slachthuis :idea:

Lijkt me ook. Maar vroeger gebruikte pa nog wel eens speciale S-vormige buisjes die tussen de de klauw en de melkbeker werden gemonteerd zodat zo'n koe toch gemolken kon worden.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor walmark » za feb 07, 2015 23:42

kop eraf (n)
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor ramos fan » zo feb 08, 2015 07:50

Laval robot geeft er niks om :P
vms:D
ramos fan

Beroep: Boer
Interesses: melken met vms weiden en flv

Berichtdoor poekske » zo feb 08, 2015 08:12

hebben we hier een kandidaat overkoper? :mrgreen:
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor Sander » zo feb 08, 2015 08:40

Papillon schreef:Hallo, we hebben een koe waarbij (dat denken we tenminste) de band die de rechter en de linkerspenen bij elkaar houdt gescheurd lijkt waardoor ze erg ver uit elkaar staan. Zo ver dat het niet lukt om ze alle vier tegelijk aan het melkstel te krijgen. We moeten dus eerst de linkerkant melken en daarna de rechter. Niet handig zoals je begrijpt. Weet iemand of er een hulpmiddel bestaat (een soort uier steun BH :oops: ) ? Alvast bedankt voor jullie reactie

wat is de oorzaak denk je dat de band is gescheurd?
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Papillon » zo feb 08, 2015 09:22

Hookwood Holsteins schreef:Lijkt me ook. Maar vroeger gebruikte pa nog wel eens speciale S-vormige buisjes die tussen de de klauw en de melkbeker werden gemonteerd zodat zo'n koe toch gemolken kon worden.

Dank je (y) , ik zal informeren of ik ze aan kan komen :yes:
Papillon

Berichtdoor Papillon » zo feb 08, 2015 09:23

Sander schreef:
Papillon schreef:Hallo, we hebben een koe waarbij (dat denken we tenminste) de band die de rechter en de linkerspenen bij elkaar houdt gescheurd lijkt waardoor ze erg ver uit elkaar staan. Zo ver dat het niet lukt om ze alle vier tegelijk aan het melkstel te krijgen. We moeten dus eerst de linkerkant melken en daarna de rechter. Niet handig zoals je begrijpt. Weet iemand of er een hulpmiddel bestaat (een soort uier steun BH :oops: ) ? Alvast bedankt voor jullie reactie

wat is de oorzaak denk je dat de band is gescheurd?

Heb geen idee, ken jij het probleem? Waardoor zou het gebeurd kunnen zijn?
Papillon

Berichtdoor Sander » zo feb 08, 2015 09:58

soms gebeurd het omdat een koe met een vol uier heel hard rent bijvoorbeeld door het land.
maar dat lijkt me nu niet aan de orde :wink:

enorme zuchtvorming rond afkalven kan oorzaak zijn, moet je kijken naar je droogstand

en anders blijft fokkerij over denk ik dan.
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Papillon » zo feb 08, 2015 14:22

Sander schreef:soms gebeurd het omdat een koe met een vol uier heel hard rent bijvoorbeeld door het land.

enorme zuchtvorming rond afkalven kan oorzaak zijn, moet je kijken naar je droogstand

Okay, bedankt Sander! Dat geeft me meer inzicht. We zitten in zuid Frankrijk dus de koeien gaan nog vrijwel dagelijks een uur of 4 naar buiten, maar hoog drachtig was ze wel rustig. Ze had voor en na het afkalven inderdaad veel zuchtvorming. Het zijn Jersey koeien, tijdens droogstand worden ze van hooi soms al vet...
Papillon

Berichtdoor Frans V » zo feb 08, 2015 14:57

Papillon schreef:
Sander schreef:soms gebeurd het omdat een koe met een vol uier heel hard rent bijvoorbeeld door het land.

Okay, bedankt Sander! Dat geeft me meer inzicht. We zitten in zuid Frankrijk dus de koeien gaan nog vrijwel dagelijks een uur of 4 naar buiten, maar hoog drachtig was ze wel rustig. Ze had voor en na het afkalven inderdaad veel zuchtvorming. Het zijn Jersey koeien, tijdens droogstand worden ze van hooi soms al vet...

jersey zijn zowiezo kampioen uier opblazen en nogal wiedes dat ze van alleen hooi vervetten, veel tekort eiwit
Blijf positief, gun anderen een kans
Frans V

Berichtdoor Papillon » ma feb 09, 2015 20:25

Frans V schreef:
Papillon schreef:

jersey zijn zowiezo kampioen uier opblazen en nogal wiedes dat ze van alleen hooi vervetten, veel tekort eiwit

Oh, dacht dat ze juist meer kans op zucht hadden als we ze eiwit zouden voeren? Hoeveel hebben ze dan ongeveer nodig? En wanneer, tijdens de laatste weken voor het afkalven of langer?
Papillon

Berichtdoor karst-jan » ma feb 09, 2015 20:28

Papillon schreef:
Frans V schreef:
Papillon schreef:

Oh, dacht dat ze juist meer kans op zucht hadden als we ze eiwit zouden voeren? Hoeveel hebben ze dan ongeveer nodig? En wanneer, tijdens de laatste weken voor het afkalven of langer?

ongeveer 14% RE gehele droogstand. daarnaast een goede opname in de gaten houden. het belangrijkste in de droogstand is opname of eigenlijks in de transitie is opname het belangrijkste. dan maakt 50 VEM meer of minder niet uit
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor Papillon » ma feb 09, 2015 20:54

jersey zijn zowiezo kampioen uier opblazen en nogal wiedes dat ze van alleen hooi vervetten, veel tekort eiwit[/quote]

Oh, dacht dat ze juist meer kans op zucht hadden als we ze eiwit zouden voeren? Hoeveel hebben ze dan ongeveer nodig? En wanneer, tijdens de laatste weken voor het afkalven of langer?[/quote]

ongeveer 14% RE gehele droogstand. daarnaast een goede opname in de gaten houden. het belangrijkste in de droogstand is opname of eigenlijks in de transitie is opname het belangrijkste. dan maakt 50 VEM meer of minder niet uit[/quote]

Okay, dank je! :)
Papillon

Volgende

Keer terug naar Koe en melken