waterverstrekking in de melkstal

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: waterverstrekking in de melkstal

Berichtdoor king » do maart 19, 2015 09:17

Bart L schreef:Henk af en toe moet je eens vanuit de koe denken. Ik heb aan het einde van de terugloopgang waterbakken staan de koeien die willen drinken doen dat, die niet willen lopen er gewoon voorbij. Na het melken willen koeien graag snel wat drinken. :yes:

Hebben we hier ook (n) ,waardeloos, altijd opstoppingen en daardoor schijten, op de plek waar t juist niet moet.
In de nieuwe stal, moeten de koeien eerst naar halverwege de stal lopen om te drinken, zijn we (hopelijk) van dat probleem verlost (y)
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor Niek Arends » do maart 19, 2015 10:05

Werd bij ons ook geadviseerd om waterbak te plaatsten vlak na de robot. Zou dan vlak bij de in of uitgang komen van botje . Heb toen gezegd dat ik dat niet wou om dat er dan te veel oponthoud bij botje zou wezen. Waterbak achter in de stal geplaatst bij de andere die er al stond. Prima bevallen . Koeien stievelden direkt na melken naar achteren.
Niek Arends

Beroep: Boer in ruste . Gleuvenvuller
Interesses: fokkerij koeien

Berichtdoor wit » do maart 19, 2015 11:07

king schreef:
Bart L schreef:Henk af en toe moet je eens vanuit de koe denken. Ik heb aan het einde van de terugloopgang waterbakken staan de koeien die willen drinken doen dat, die niet willen lopen er gewoon voorbij. Na het melken willen koeien graag snel wat drinken. :yes:

Hebben we hier ook (n) ,waardeloos, altijd opstoppingen en daardoor schijten, op de plek waar t juist niet moet.
In de nieuwe stal, moeten de koeien eerst naar halverwege de stal lopen om te drinken, zijn we (hopelijk) van dat probleem verlost (y)

Heb ik hier ook (y) Er is genoeg ruimte om opstoppingen te voorkomen.
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Henk » do maart 19, 2015 11:53

king schreef:

Ik begrijp dat iedereen eigen ervaring heeft (y) maar wat King schetst is exact hetzelfde als bij die veehouder in de achterhoek.
Wij hebben er iig 4 ligplaatsen voor opgeofferd, boxdekken dr af gelift, meer roosters gelegd en zoals ik al zei een verlengde terugloop gang gemaakt zodat de uitgang van de melkstal altijd vrij is :yes:
Om die extra 6 mtr te lopen zullen ze niet omkomen van de dorst denk ik :)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor boer pieter » do maart 19, 2015 13:20

snap dat geneuzel ook allemaal niet gewoon genoeg water bakken in de stal ,heb een kennis die had overal van die sneldrinkers heeft ze er allemaal uit gehaalt en grote bakken voor terug geplaatst (y) maar inderdaad zie je veel water bakken vlak bij de uit loop en dat stopt dan op
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor BsK » do maart 19, 2015 16:39

2 dagen geleden ook op bedrijf geweest met waterbak net voor de terugloopgang, waren maar weinig koeien die echt lang dronken. Maar nou is het ook nog niet warm,en geen last van opstoppingen.
Gestlundegård
BsK

Interesses: Koeien

Berichtdoor HoK » do maart 19, 2015 20:58

Misschien een raar idee, maar zoiets zou toch prima kunnen werken bijna aan het einde van een voetbad? Misschien blijven de dames er dan wat langer in staan :)
HoK

Berichtdoor Arno » do maart 19, 2015 21:34

Ik moet eerlijk zeggen dak deze toch met henk eens ben ,wat een geneuzel over een slokkie water ,gewoon voldoende grote bakken in de stal dan hoeven ze echt nie 1st te drinken als ze uit de melkstal stappen en bij een lotol moet je gewoonweg zo weinig mogelijk obstakels in de terugloop hebben zodat ze continue snel wegkunnen :yes:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor HoK » do maart 19, 2015 21:47

Arno schreef:Ik moet eerlijk zeggen dak deze toch met henk eens ben ,wat een geneuzel over een slokkie water ,gewoon voldoende grote bakken in de stal dan hoeven ze echt nie 1st te drinken als ze uit de melkstal stappen en bij een lotol moet je gewoonweg zo weinig mogelijk obstakels in de terugloop hebben zodat ze continue snel wegkunnen :yes:

Melkstal zie ik t nut idd ook niet van in. In de stal is er zat te krijgen. Alhoewel ik soms ook wel stallen zie waar koeien een trap nodig hebben om bij t water te komen (n)
HoK

Berichtdoor Deense boerin » vr maart 20, 2015 15:44

De waterbakken zaten er al in toen wij het bedrijf kochten, maar we hebben nooit aanleiding gezien de bakken weg te halen en te vervangen door brokken (of helemaal niets). Koeien die willen drinken, de anderen niet. Er is voldoende water te krijgen in de stal, maar blijkbaar zijn er toch die er behoefte aan hebben (vooral net verse koeien!).
Deense boerin

Beroep: melkveehoudster
Interesses: alles

Vorige

Keer terug naar Koe en melken