voorbehandel apperaat

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: voorbehandel apperaat

Berichtdoor hannibal » ma jun 08, 2015 23:27

Sander schreef:
G.U. schreef:Gewoon van af blijven. Droogt vanzelf op

oh raar. hier gaan zulke koeien 9 van 10 keer lekken met zo'n speen, lekker andere koeien besmetten.

Yep hier ook, en als ze dan ook nog stoppen met vreten.... (dan lost het probleem wel heel snel op) :?
A ship is safe in the harbor, but that's not what it's build for.
hannibal

Beroep: financier van nutteloze instellingen en compressor expert
Interesses: koeien,mechanisatie, melkrobots.

Berichtdoor G.U. » di jun 09, 2015 09:17

Sander schreef:
G.U. schreef:Gewoon van af blijven. Droogt vanzelf op

oh raar. hier gaan zulke koeien 9 van 10 keer lekken met zo'n speen, lekker andere koeien besmetten.

Als het koetje nog lekker melk geeft met het ontstoken kwartier lijkt het mij ook altijd beter om haar gewoon leeg te melken. Maar als je een driespeen wilt maken moet je gewoon van dat kwartier afblijven. Anders droogt ze niet op
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor boer pieter » di jun 09, 2015 09:41

oxytosine helpt om de koe goed leeg te melken soms heb je koeien met mastitus die de melk ophouden 2 cc oxy en dan melkt ie goed uit met de kans dat ze sneller opknappen zonder ab lukt niet bij elke mastitus maar als er van die grote slierten uit komen dan wil het wel eens lukken
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Henk » di jun 09, 2015 11:13

lienhoeve schreef:Hoe zit dat nu met dat rottige citeren???????? :evil: :evil:

Citeren hebben opmerkelijk genoeg de grootste boeren strubbels mee :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Henk » di jun 09, 2015 11:22

Hoewel oftopic :wink: over wel of niet mastitis behandelen heb ik wisselend resultaten mee.
Tot voor een paar maanden hooguit 1-2 koeien met mastitis op jaarbasis. Maar in mei hebben er nogal wat koeien gekalfd waaronder veel van de oude garde.
Aangezien ik laatste anderhalf jaar alles zonder ab of plak droog zet, toch 3 koetjes na afkalven fout kwartier, waarvan 2 koeien soms een vlokje en 1 koe dikke yoghurt. Had ik beter opgelet wist ik dat deze koe vorig jaar ook trubbels had met dat ene kwartier dus beter droog gezet met ab... :oops:

2 koetjes met soms vlokje niet behandeld, wel 2x daags mint gesmeerd. 1 koe zie ik niks meer aan, de andere na een paar weken toch maar 2x ab in gedaan en nu is die er dus ook mooi vanaf (y)
Dan denk ik, stel ik doe het de American way, dan had ik wss nog steeds deze koe vlokjes... Koetje geeft rond de 40 liter per dag dus zo'n koe maar laten lopen en niks aan doen vind ik persoonlijk jammer dan.

Van de andere kant; yoghurt koetje flink behandeld. Yoghurt weg, maar de melk in dat kwartier ook...

Doen wel altijd bij elk koetje wat we ook maar enigszins verdenken van een vlokje het melkstel/slangen/melkmeter doorspoelen.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Anton » di jun 09, 2015 15:44

Arno schreef:Mastitus koeien gaan ook naar de kleine melkstal,behandelen doen we niet maar melk gaat naar de kalveren,na max.5 dagen moet de cmt weer goed zijn,anders driespeen of naar veiling ,meer als 2 keer mast in een lactatie en ,je raad het al :wink: ,veiling.

heeft het wel of niet drachtig zijn invloed op de beslissing? en zo ja vanaf hoe lang drachtig?

ik heb nu ook een koetje wel drachtig geeft weinig meer is driespeen en een hoog celgetal. droogzetten en het land in en in de herfst kalf en koe verkopen of enkele reis en nu geld maken?
alles draait weer top
Anton

Beroep: Melkveehouder
Interesses: koeien en alles daaromheen

Berichtdoor Arno » di jun 09, 2015 16:11

In veel gevallen zijn het koeien die niet drachtig zijn,blijkbaar is er veel correlatie tussen de twee :idea:
Maar ook als ze drachtig zijn gaan ze weg bij meer als 2x mast.
Arno

Beroep: koeienmelker

Vorige

Keer terug naar Koe en melken