voorbehandel apperaat

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: voorbehandel apperaat

Berichtdoor Sander » wo jun 03, 2015 23:13

Flyinghollander schreef:
Wij hadden hem aan een veer zo dat je hem nauwelijks tilt.

rotor?
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Arno » do jun 04, 2015 00:29

Sander schreef:
Arno schreef:Wij gebruiken nu de puli system voor zon 2 jaar ,is wennen maar melkt als de brandweer en celgetal blijft verbazingwekkend goed eigenlijk. (y)

wat was het celgetal 2 jaar geleden en hoe heeft het zich ontwikkeld afgelopen 2 jaar? en vanaf hoeveel koeien is het interessant? en hoeveel weegt dat ding?

Celgetal zit rond de 125 op het moment ,paar jaar terug 150is ,dus niet veel veranderd.
Aantal koeien maakt niet veel uit ,je moet het zien in arbeidsbesparing ,we melken met 3 man/vrouw 425-450 in een uur en dat werd met dippen strippen vegen gewoonweg onmogelijk.
Gewicht moet je even aan wennen maar is geen probleem ,we hebben een aantal dames aan het werk en die hebben er geen moeite mee.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor postma friesland » do jun 04, 2015 04:34

@ arno

dus nu een man/vrouw aan de puli, 1.5 minuut later iemand die stel deronder doet en aant end iemand met de saus?
postma friesland

Beroep: dairy farmer
Interesses: koeien, voeren.

Berichtdoor Flyinghollander » do jun 04, 2015 07:26

Sander schreef:
Flyinghollander schreef:
Wij hadden hem aan een veer zo dat je hem nauwelijks tilt.

rotor?

Ja
Flyinghollander

Berichtdoor Flyinghollander » do jun 04, 2015 07:27

Arno schreef:
Sander schreef:
Arno schreef:Wij gebruiken nu de puli system voor zon 2 jaar ,is wennen maar melkt als de brandweer en celgetal blijft verbazingwekkend goed eigenlijk. (y)

wat was het celgetal 2 jaar geleden en hoe heeft het zich ontwikkeld afgelopen 2 jaar? en vanaf hoeveel koeien is het interessant? en hoeveel weegt dat ding?

Celgetal zit rond de 125 op het moment ,paar jaar terug 150is ,dus niet veel veranderd.
Aantal koeien maakt niet veel uit ,je moet het zien in arbeidsbesparing ,we melken met 3 man/vrouw 425-450 in een uur en dat werd met dippen strippen vegen gewoonweg onmogelijk.
Gewicht moet je even aan wennen maar is geen probleem ,we hebben een aantal dames aan het werk en die hebben er geen moeite mee.

Nu alleen strippen en apparaat en dan onderhangen
Flyinghollander

Berichtdoor Berjor » do jun 04, 2015 08:47

arno, waarom is het interessanter bij een rotor tov een parallel?? arbeidsbesparing lijkt me toch dezelfde? verbruikt dat apparaat niet heel veel ontsmettingsmiddel?
Berjor

Berichtdoor Arno » do jun 04, 2015 12:18

postma friesland schreef:@ arno

dus nu een man/vrouw aan de puli, 1.5 minuut later iemand die stel deronder doet en aant end iemand met de saus?

:yes:
Arno

Berichtdoor Kristof » do jun 04, 2015 20:42

http://rtv.be/artikels/beste-melk-komt- ... aten-a9690

Hopla!

@Marlies...het gaat over België hé! :wink:
het is onmogelijk problemen op te lossen met dezelfde gedachtengang die ze veroorzaakte!
Kristof

Beroep: Dierenarts

Berichtdoor Flyinghollander » do jun 04, 2015 21:17

Arno schreef:
postma friesland schreef:@ arno

:yes:

Wanneer strip je eerste melk of doe jij dat nu niet?
Flyinghollander

Berichtdoor Arno » do jun 04, 2015 22:02

:no: nie meer strippen ,1x per week strippen we 1 shift om mast koeien eruit te pikken ( die we uiteraard nooit hebben) 8)

@ berjor
Rotor is makkelijker omdat je niet hoeft te lopen met dat ding en installatie is een stuk simpeler.
Arno

Berichtdoor Flyinghollander » do jun 04, 2015 22:47

[quote="Arno"]:no: nie meer strippen ,1x per week strippen we 1 shift om mast koeien eruit te pikken ( die we uiteraard nooit hebben) 8)

:mrgreen: (y)
Flyinghollander

Berichtdoor John Kloosterman » vr jun 05, 2015 02:53

Bij mij op het werk de 'uddergun' een aantal weken uitgeprobeert, de eerste paar dagen was wennen, maar daarna werkte het eigenlijk naar behoren.
Zeer zacht voor de spenen, ( er gingen al geruchten om dat ding ergens anders voor te gebruiken...... :lol: )de kunstof borstels strippen de koe al voor. We gingen er nog wel met een doek over om de spenen droog te maken.

Ik denk ongeveer twee/drie weken met het demo aparaat gemolken en een dag voordat de echten (twee stuks) in de melkstal gebouwd zouden worden het hele zwikkie afgezegd: de meeste melkers kregen last van arm/schouder of mopperden dat het ding te zwaar was. Ik zelf had nog geen last maar ik melk ook maar 5 of 6 keer per week en ik wisselde met links en rechts.

Het valt ook niet mee om niet strontnat te worden van dat ding

(Melkstal is een dubbel 24 zij-aan-zij)
John Kloosterman

Beroep: boerenknecht , hired help , loonslaaf of hoe je ut maar wilt noemen

Berichtdoor Henk » vr jun 05, 2015 13:56

Arno schreef::no: nie meer strippen ,1x per week strippen we 1 shift om mast koeien eruit te pikken ( die we uiteraard nooit hebben) 8)

@ berjor
Rotor is makkelijker omdat je niet hoeft te lopen met dat ding en installatie is een stuk simpeler.

Laatste jaar hier ook niet meer voor gestraald :no: alleen verse koeien een paar dagen :idea:
Sindsdien ook met natte doek voorbehandelen, 4-5 stuks en dan deze pas onder hangen :yes:
Als ik terug kijk hoe schoon voorheen de droge doeken bleven terwijl we nu 4x de emmer water verschonen, denk ik dat de spenen nu stukken schoner zijn dan met droge doek.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor MarcB » vr jun 05, 2015 14:03

Waarom niet voordippen met schuim.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor Arno » vr jun 05, 2015 14:05

zelfde verhaal hier een beetje ,omdat er weinig tijd voor vegen was kwamen we nooit door dat testje ,wat je zelf ff kunt doen met een alcoholdoekje ,heen.
spenen waren gewoonweg te smerig ,nu met scrubber zijn ze brandskoon maar stel gaat er nat onder wat me nog steeds verbaasd dat dat goed gaat :? ,normaalgesproken is het met een scrubber 8 seconden nat en dan 4 seconden droog ,zodat spenen weer drooggeborsteld worden ,wij hebben maar 8 seconden beschikbaar dus alleen nat :idea:
Arno

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken