Tweede spoeling

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Tweede spoeling

Berichtdoor corndog » do feb 11, 2016 15:10

Onze nieuwe boiler (met voorraadvat) haalt net de 80 graden niet. We kunnen hem wel op 80 graden (of heeter) zetten, maar dan slaat hij ieder keer uit op de thermische beveiling. De eindtemperatuur (van de spoeling) is wel goed.
Wat voor temperatuur gebruiken jullie op mee te starten bij de tweede spoeling.

Wij zouden hem graag wat heter hebben, wat denken jullie, is 80 graden te laag om mee te beginnen.
corndog

Beroep: Ja heb ik.

Re: Tweede spoeling

Berichtdoor Arie » do feb 11, 2016 16:29

Bij de robot: start temp ongev 95 graden, eind temp 65 graden.
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor MarcB » do feb 11, 2016 17:06

Heb je problemen met kiemgetal. Zoja kan je eventueel een extra warmte element in je spoelbak plaatsen, maar zou ik er niets aan doen omdat je eind temperatuur goed is. Begin temperatuur is hier ook een 80 graden Celsius. Tanklokaal staat een 20 meter van de melkstal af. Eind temperatuur is ook 43 graden Celsius.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor Henk » do feb 11, 2016 17:48

Software aanpassen in je boiler :yes: en anders beveiliging hoger zetten. Wij hadden vroegah hetzelfde met zo'n standarrd boilertje maar mn bro heeft jaren in de boilerlarij gezeten en heeft toen iets veranderd waardoor water wel 85 graden haalde.

Als de melkkwaliteit goed blijft zou ik er voorlopig nix aan doen.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Arie » do feb 11, 2016 18:21

Als je een dubbele elektriciteitsmeter heb, kan het ook zo zijn dat de boiler alleen bij daltarief vol aan verwarmt. Overdag houd die het dan beetje op temperatuur met een klein element. Het grote verwarmingselement word dan overdag op hoogtarief heel nie gebruikt. Da noemt men energiebesparing :yes: Maar als je 's ochtends een paar emmers heet water tapt voor de kalveren en een uur later komt de RMO de tank leeg halen, heeft de tank koud water om te spoelen :roll:
Arie

Berichtdoor walmark » do feb 11, 2016 19:56

Henk schreef:Software aanpassen in je boiler :yes: en anders beveiliging hoger zetten. Wij hadden vroegah hetzelfde met zo'n standarrd boilertje maar mn bro heeft jaren in de boilerlarij gezeten en heeft toen iets veranderd waardoor water wel 85 graden haalde.

Als de melkkwaliteit goed blijft zou ik er voorlopig nix aan doen.

software op een boiler :?: ygbfkm :roll:
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor corndog » vr feb 12, 2016 00:12

Het is een gasheater die twee voorraadtanks op temperatuur moet houden, door het water uit de voorraadtanks te laten circuleren.
We hadden gevraagd om een flinke hoeveelheid water van 85 graden Celsius, maar de boiler slaat thermisch als het water in de voorraadtanks 78 graden is. Het water dat bij de thermische beveiling komt is veel hoger.
Op dit moment hebben we de temperatuur hoogte naar beneden bijgesteld (78 graden), zodat de boiler door blijft draaien.

Voordat we de boiler aanschaften hebben we de melkwinnings leverancier uit laten reken hoeveel water we nodig hebben en de temperatuur ervan.
In een e-mail hebben we die informatie doorgestuurd naar de loodgieter. Deze, heeft op zijn beurt, de ingeneur van het bedrijf die de boiler leverd benaderd met deze gegevens. De ingenieur heeft vervolgens bepaald welke boiler het moest worden en hoe alles geinstalleerd moest worden, zodat een temperatuur van 85 graden gehaald zou worden.

De gevraagde temperatuur kan niet gehaald worden vanwege de thermische beveiling.
We dachten dat ze dit wel zouden aanpassen, maar de loodgieter zegt dat we het er maar mee moeten doen.
corndog

Berichtdoor Jappie » vr feb 12, 2016 09:11

Lekker is dat :? je koopt iets en het blijkt niet te werken, en nu ist red u reet maar, waardeloos.

Ik heb voor de nieuwe melkstal een geiser besteld, die moet ca 82 graden halen zonder voorraad vat, mijn oom heeft het zelfde en dat klopt wel :yes:
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor Henk » vr feb 12, 2016 12:52

Dingen zijn heel eenvoudig ´op te voeren´ :yes: Zal weekend mn bro nog es vragen assik dr aan denk :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor h.groothuis » vr feb 12, 2016 13:15

meende dat de eindtemperatuur met de spoelingen voor het kiemgetal veel meer van belang is volgens mij :roll: mag niet onder de 45 graden zijn volgens mij :no: :no:
h.groothuis

Berichtdoor corndog » vr feb 12, 2016 13:51

Eind temperatuur is hoog genoeg, maar tis niet wat we bij de loodgieter besteld hadden.
In het verleden hadden we centry gasboilers en die kon je lekker heet zetten.

Op dit moment hebben we maar de helft van de klauwen er in gehangen dus als de melkstal in de toekomst wel vol hangt willen we ook zeker zijn van een goede reiniging.

En ik hou van schoon :cheers:
corndog

Berichtdoor Arie » vr feb 12, 2016 15:00

Punt is dat die laatste 10 graden enorm veel energie kosten en de capaciteit van het ding flink onderuit halen :?
Arie

Berichtdoor willem74 » za feb 13, 2016 06:29

Hier staat een re-heat geiser met vat. 65 graden vooraad en bij reinigen stookt hij em door tot 92 graden. Kan ook iets lager, maar weet zelf niet hoe in te stellen. Is duur, maar veeeeel minder gasverbruik als de oude (versleten) ao-smith gasboiler.
Ding staat na de warmteterugwinning gemonteerd.
willem74

Beroep: boer
Interesses: koei, gezin, geld verdienen en gemak werken

Berichtdoor gerard s » za feb 13, 2016 15:43

corndog schreef:Het is een gasheater die twee voorraadtanks op temperatuur moet houden, door het water uit de voorraadtanks te laten circuleren.
We hadden gevraagd om een flinke hoeveelheid water van 85 graden Celsius, maar de boiler slaat thermisch als het water in de voorraadtanks 78 graden is. Het water dat bij de thermische beveiling komt is veel hoger.
Op dit moment hebben we de temperatuur hoogte naar beneden bijgesteld (78 graden), zodat de boiler door blijft draaien.

Voordat we de boiler aanschaften hebben we de melkwinnings leverancier uit laten reken hoeveel water we nodig hebben en de temperatuur ervan.
In een e-mail hebben we die informatie doorgestuurd naar de loodgieter. Deze, heeft op zijn beurt, de ingeneur van het bedrijf die de boiler leverd benaderd met deze gegevens. De ingenieur heeft vervolgens bepaald welke boiler het moest worden en hoe alles geinstalleerd moest worden, zodat een temperatuur van 85 graden gehaald zou worden.

De gevraagde temperatuur kan niet gehaald worden vanwege de thermische beveiling.
We dachten dat ze dit wel zouden aanpassen, maar de loodgieter zegt dat we het er maar mee moeten doen.

Is dat zo'n bosch therm 8000?
http://nefit-nl.resource.bosch.com/medi ... m8000S.pdf
gerard s

Berichtdoor corndog » za feb 13, 2016 19:22

De laatste 10 graden zijn idd duur, maar wij dachten het moet wel ong halen wat we gevraagd hadden.
Hij hoeft niet altijd op max te staan.

Bij de gas boilers die we in het verleden hadden, was het meestal zo dat ze op het eind op max moesten staan.

We hadden een gedeelte van de rekening nog nie helemaal betaald , en dat helpt ook.
Volgende gaan ze een hogere high limit plaatsen :D
corndog

Keer terug naar Koe en melken