Delaval melkput verbeteren?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Delaval melkput verbeteren?

Berichtdoor Boerp » ma maart 14, 2016 16:16

Hallo Forummers,

Wij hebben een delaval melkput van nu meer dan 10 jaar, met de Harmonyklauw. Nu ik meer melk begin ik me ook steeds meer te ergeren/realiseren dat het niet top melkt voor alle koeien. Naar mij idee teveel koeien uitgestulpte (eeltranden) slotgaten, taaie en onkant uitgemolken koeien. Taaie koeien raken soms overbelast op de spenen waardoor ze beschadigd raken en nog taaier worden/mastisits. Koeien lopen niet goed in de put, stappen wat heen en weer of tillen hun poot op onder het melken. Er zitten enkele structurele trappers tussen.

Aangegeven bij monteur van Delaval; Was hem allemaal wat vreemd, molk bij andere boeren prima :lol: je verwacht het niet. Toch hadden ze tegenwoordig nu de pulsatieslangen anders/hoger opgehangen zodat de melkslang wat word opgelicht en niet meer op de putrand hangt. Hierdoor twee maand geleden iets verbetering/ minder aftrappen, maar slotgatconditie verbeterd niet.

Nuzelf las ik hier het hele topic door over Copulsation. Hier wat dingen gelezen wat mij interessant lijkt om toe te passen. Heb zo bij trappers/ taaie koeien eens de Delaval melkmeter buitengesloten, het leek dat de stralen melk veel feller waren dan normaal. Maar hebben zo geen automatische afname meer. Dus zonder direct veel geld uit te geven aan een ander systeem wil ik eerst wat tussenstappen maken. Ik denk zelf aan (misschien eerst één kant?) andere betere doorstroommeters te monteren, zodat op zijn minst de automatische afname kan blijven werken. Las zel iets over BECO?

Zo, heel verhaal, bedankt voor het doorlezen en ben benieuwd of jullie suggesties hebben?

Hoor het graag en alvast bedankt!
Boerp

Re: Delaval melkput verbeteren?

Berichtdoor walmark » ma maart 14, 2016 16:37

klinkt ongeveer hetzelfde als wat wij met onze boumatics wel zagen. Hier opgelost met milkrite driehoekige tepelvoeringen met kopbeluchting. Blijkbaar hebben DeLaval boeren dezelfde verbeteringen gezien door over te stappen op de Clover tepelvoeringen :idea:
Wil dat niet, dan heb ik nog wel wat Dairymaster melkstellen en pulsators voor je :wink:
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor Davy » ma maart 14, 2016 17:12

bij ons (delaval harmony) was dit juist hetzelfde. Ook aangegeven bij de dealer, die daarop een natte speenmeting heeft uitgevoerd samen met het opmeten (lengte en diameter) van de spenen van al onze koeien. Dit werd dan vervolgens door hun in een programma verwerkt, waaruit de meest ideale tepelvoering uitkwam. Dit is natuurlijk een deels commercieel verhaal, maar bij ons kwamen 2 voeringen uit als de meest optimale, waarvan 1 "ouderwetse" en de clover. We hebben zelf dan voor de clover gekozen (kost evenveel maar de rubbers op de spoeljetters moesten wel veranderd worden).
We zijn nu bijna een jaar verder en geen spijt van. Speenconditie is merkelijk verbeterd. Moet er wel voor de volledigheid bij vertellen dat het vacuum iets verhoogd werd en de afnamedrempel verlaagd.
Conclusie is dat een natte melkmeting bij problemen altijd aan te raden is (eventueel door een onafhankelijke partij)
We hebben trouwens de infrarood doorstroommelkmeter, die remt de melkstroom absoluut niet.
Davy

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor HoK » ma maart 14, 2016 17:15

Copulsation is een beetje overkill.

Je kunt in de huidige situatie nog een aantal dingen proberen:
- Ik zou eens een natte meting laten doen (GD kan je hier bij helpen) om uit te vinden of je tepelvoering wel past.
- Wat is je afnamemoment? Tegenwoordig wordt minimaal 0,4 liter/min gedaan.
- Hoe behandel je voor? Na voorbehandeling minimaal 60 sec wachten bij 2x daags melken.
- Taaie koeien niet een rondje laten wachten maar gewoon afnemen als de rest ook uit is, alleen maar onnodige speenbelasting. MaxT heet dit in technische termen.

En speenpunten herstellen totaal niet snel. Per verandering minimaal 2 maand wachten. En op de verse koeien die gave speenpunten hebben letten.
HoK

Berichtdoor Boerp » ma maart 14, 2016 17:22

Sorry vergeten te melden, maar er is inderdaad ook een natte meting uitgevoerd door delaval nadat ik hierom had gevraagd. Maar hier kwam helaas(?) niets uit, het was allemaal zoals het moest volgens de monteur.
Boerp

Berichtdoor HoK » ma maart 14, 2016 17:30

Boerp schreef:Sorry vergeten te melden, maar er is inderdaad ook een natte meting uitgevoerd door delaval nadat ik hierom had gevraagd. Maar hier kwam helaas(?) niets uit, het was allemaal zoals het moest volgens de monteur.

Nogmaals door een onafhankelijke partij laten uitvoeren.
HoK

Berichtdoor Het Honderd » ma maart 14, 2016 19:12

Boerp schreef:Sorry vergeten te melden, maar er is inderdaad ook een natte meting uitgevoerd door delaval nadat ik hierom had gevraagd. Maar hier kwam helaas(?) niets uit, het was allemaal zoals het moest volgens de monteur.

Heb je de clover tepelvoering van delaval al? En anders de GD of Johan Grolleman bellen voor een natte meting.
Het Honderd

Berichtdoor willemk » ma maart 14, 2016 21:12

walmark schreef:klinkt ongeveer hetzelfde als wat wij met onze boumatics wel zagen. Hier opgelost met milkrite driehoekige tepelvoeringen met kopbeluchting. Blijkbaar hebben DeLaval boeren dezelfde verbeteringen gezien door over te stappen op de Clover tepelvoeringen :idea:
Wil dat niet, dan heb ik nog wel wat Dairymaster melkstellen en pulsators voor je :wink:

Ik zeg niet dat milkrite met kopbeluchting de enige weg is die naar rome leidt, maar het is zeker wel een van de wegen. Wij melken sinds een paar maanden een koppel koeien waar het celgetal rond de 600 zat met uitschieters naar de 800 :oops: Na het veranderen van de melkklauwen (flowmax) en de milkrite driehoekige met kopbeluchting, veranderen van melkprotocol van nat voorbehandelen naar droog met papier en het droogzetten van 5 koeien met verhoogd celgetal die droog moesten en het opruimen van 3 koeien die hoog zaten en niet drachtig waren zijn we gezakt naar 260 met de laatste controle. Koeien melken sneller uit en staan minder te drentelen met melken. We nemen elke week of om de week controlemonsters en over een maand zal ik de boel eens op een rijtje zetten en op het forum zetten.

Na het vervangen van de tepelvoeringen hebben ze wel restrictors in de pulsatieslang moeten zetten om , geloof ik :oops: de b fase wat langer te laten duren. Schijnt belangrijk te zijn, maar daar heb ik geen verstand van :mrgreen:
Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat.
willemk

Beroep: veehouder, mannetje van alles
Interesses: van alles

Berichtdoor Jappie » ma maart 14, 2016 21:41

Zou denk ik de clover voering proberen, kost het zelfde als de anderen en hoef je niks te investeren
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor HoK » ma maart 14, 2016 22:01

Jappie schreef:Zou denk ik de clover voering proberen, kost het zelfde als de anderen en hoef je niks te investeren

Zou beginnen met meten en dan vervangen (als het stootrandvacuum laag is en de fases goed dan is je voering wel goed, dan zit het ergens anders). Johan Grolleman is idd ook een hele goeie!

Hoeveel koeien melk je en wat is de melktijd (dus zonder schoonmaken etc?)
HoK

Berichtdoor walmark » ma maart 14, 2016 22:36

interressant, willemk (y)
Heb me hier nog niet druk gemaakt om de bfase, viel me wel op dat het geluid van de pulsators direkt veranderde, net of hij sneller dichtklapte :?: milkrites hebben heel weinig luchtinhoud tussen tepelvoering en beker. Verder zijn mn slotgaten super verbeterd (y) melken vlotter en rustiger (y) celgetal naat beneden, rond 80-90 tegenwoordig :D dus niks te klagen (y)
enigste minpuntje wat ik zie is dat je wel eens een vertikale rode lijn op een speen ziet, net een hickie, zuigplek, bloeduitstorting :oops: :?: maar daar schijnen ze verder geen last van te hebben...
walmark

Berichtdoor Hookwood Holsteins » ma maart 14, 2016 23:31

willemk schreef:Na het vervangen van de tepelvoeringen hebben ze wel restrictors in de pulsatieslang moeten zetten om , geloof ik :oops: de b fase wat langer te laten duren. Schijnt belangrijk te zijn, maar daar heb ik geen verstand van :mrgreen:

Zitten er hier idd ook in.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor walmark » di maart 15, 2016 00:02

Hookwood Holsteins schreef:
willemk schreef:Na het vervangen van de tepelvoeringen hebben ze wel restrictors in de pulsatieslang moeten zetten om , geloof ik :oops: de b fase wat langer te laten duren. Schijnt belangrijk te zijn, maar daar heb ik geen verstand van :mrgreen:

Zitten er hier idd ook in.

wat is de binnenmaat van die restrictors, willem en JR?
walmark

Berichtdoor Niels » di maart 15, 2016 07:02

Opvallend dat ik om precies dezelfde redenen als BoerP aan het zoeken en verbeteren ben gegaan in mijn SAC melkstal. Dealer zei ook dat het overal goed melkt dus waarom bij mij dan niet. :? Ik heb juist een Delaval monteur in de melkstal gehad om door te meten omdat die extra kritisch is naar de SAC apparatuur 8) Uiteindelijk pulsatiekleppen veranderd en pulsatieverhoudingen aangepast, had volgens mij ook met B fase te maken.
Copulsation heeft er ook ingezeten maar dat was er dus ook snel weer uit. :yes:
Niels

Berichtdoor JA » di maart 15, 2016 09:11

Hoe melkt het nu bij jullie dan Niels?

Melken hier nu ook in een SAC, maar ben dr niet kapot van, goedkope meuk (n)
No budget like a low budget
JA

Beroep: koeienmelker
Interesses: Jerseys, buitenland

Volgende

Keer terug naar Koe en melken