Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor Arie » di jan 09, 2018 19:42

Ik ben trouwens jaren geleden wel eens aant tobben geweest met de reinigingspomp, die zat toen steeds verstopt met dik stroperig middel. Paar keer schoon gemaakt, maar steeds was het weer zo. Na nog een paar dagen klooien kwam ik er achter dat het middel in het vat gewoon ontmengd was. Daar zag je helemaal niks van, pas toen ik de inhoud van het vat in een emmer leeg kieperde kwam ik dr achter, onderste laagje was gewoon drap. Het lijkt zo simpel, maar het heeft me echt wel een paar dagen geduurd voor dat ik zover was :x :roll: En ik had nog een paar vaten staan waar dat ook zo mee was. Had toen het vermoeden dat het kwam doordat de vaten wellicht bevroren waren geweest. Zeggen ze weleens eens, vorstvrij opslaan :?
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor maistro » di jan 09, 2018 21:14

Hier schommeld kiem tussen 8-14 nu echter 25 ondanks 3x reinigen misschien temp. Zal eens controleren
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Henk » wo jan 10, 2018 09:35

Arie schreef:Ik ben trouwens jaren geleden wel eens aant tobben geweest met de reinigingspomp, die zat toen steeds verstopt met dik stroperig middel. Paar keer schoon gemaakt, maar steeds was het weer zo. Na nog een paar dagen klooien kwam ik er achter dat het middel in het vat gewoon ontmengd was. Daar zag je helemaal niks van, pas toen ik de inhoud van het vat in een emmer leeg kieperde kwam ik dr achter, onderste laagje was gewoon drap. Het lijkt zo simpel, maar het heeft me echt wel een paar dagen geduurd voor dat ik zover was :x :roll: En ik had nog een paar vaten staan waar dat ook zo mee was. Had toen het vermoeden dat het kwam doordat de vaten wellicht bevroren waren geweest. Zeggen ze weleens eens, vorstvrij opslaan :?

Klopt dan is het wss bevroren geweest :yes:
Wij spoelden de tank voorheen met chloorvrij middel en als het echt koud werd wilde dat spul ook taaier worden waardoor de dosering niet geweldig was. Spoel tegenwoordig trouwens alleen met water :) en 1x per maand met reinigingsmiddel.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor sivert » wo jan 10, 2018 18:48

Het bochtje waar de melk van onderaf de tank in gaat wil ook wel eens aanslag op zitten, dat hebben wij een paar keer gehad.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor jvt » wo jan 10, 2018 19:35

Hier verder met orientatie op de botjes. Volgens Delaval mapman was het wijs om een put te maken langs de robots op, om makkelijk te werken. Is dit echt een must-have of beetje overdreven luxe?
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor h.groothuis » wo jan 10, 2018 20:11

jvt schreef:Hier verder met orientatie op de botjes. Volgens Delaval mapman was het wijs om een put te maken langs de robots op, om makkelijk te werken. Is dit echt een must-have of beetje overdreven luxe?

weet niet of de put zit op de plek waar de botjes komen ?

Wij hebben het niet :no: kan ook niet zeggen dat ik het mis :no: behandel koeien gewoon in de robot en zet de koeien ook droog in de robot zit er dan gewoon op de hurken naast en dat gaat eigenlijk prima..
Ken wel een paar met een put ernaast en die zweren erbij..
h.groothuis

Berichtdoor poekske » wo jan 10, 2018 21:02

Schoonbroer had het een jaar, daarna dicht gedaan. Andere kennis net zo, dicht. Reden, koe zet poot buiten robot, koetje kantelt in put
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor De Roodte » wo jan 10, 2018 21:14

Hier ook put. Wil niet meer zonder. Ongeacht het merk. Behoud van je knieën en rug en met veel gemak mogelijk mastitis koetje oid controleren. En natuurlijk makkelijk droogzetten
De Roodte

Beroep: Hulpje
Interesses: Melkveehouderij, Brandweer

Berichtdoor De Roodte » wo jan 10, 2018 21:17

poekske schreef:Schoonbroer had het een jaar, daarna dicht gedaan. Andere kennis net zo, dicht. Reden, koe zet poot buiten robot, koetje kantelt in put

Weet niet welk merk die had maar zou denk put rand iets breder maken dan het botje zodat als de poot ernaast kwam dat wat jij noemde niet kan gebeuren. Bij onze gea nog nooit koe met poot ernaast gehad trouwens
De Roodte

Beroep: Hulpje
Interesses: Melkveehouderij, Brandweer

Berichtdoor Richt » wo jan 10, 2018 21:20

weet niet hoeveel plek je hebt enzo, maar kennis heb een open tandem box met put in de separatie ruimte, geen gekloot bij de robot dan.

Lijkt me dat het eigenlijk niet nodig moet zijn bij de robot zoon put, ben je evt nodig voor droogzetten en eens een mastitis behandeling allicht, kan ook in de bekap box...
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor jan.nl » wo jan 10, 2018 22:44

jvt schreef:Hier verder met orientatie op de botjes. Volgens Delaval mapman was het wijs om een put te maken langs de robots op, om makkelijk te werken. Is dit echt een must-have of beetje overdreven luxe?

Zou het niet doen,is nergens voor nodig, een lastig opstakel net voor de robot,alles vlak houden en geen enkele drempel. :no:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor jvt » wo jan 10, 2018 22:45

Richt schreef:weet niet hoeveel plek je hebt enzo, maar kennis heb een open tandem box met put in de separatie ruimte, geen gekloot bij de robot dan.

Lijkt me dat het eigenlijk niet nodig moet zijn bij de robot zoon put, ben je evt nodig voor droogzetten en eens een mastitis behandeling allicht, kan ook in de bekap box...

als we overstappen is het de bedoeling dat oude melkput gebruikt gaat worden voor droogzetten e.d. Zag zelf niet zoveel voordeel erin, put erlangs, maar volgens mapman controle robot etc makkelijker
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Corjan » wo jan 10, 2018 23:04

Bij Lely heb je een iets bredere vloer nodig als de box zelf. Ze staan er best vaak nog wel eens met een poot naast. Dus als je met Lely een put wil maken moet die iets breder zijn. Het kan iets makkelijker zijn met koeien trainen mischien. Onderhoud zie ik het nut niet van in.
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Richt » do jan 11, 2018 07:10

melkstal gewoon erin houden, kun je daar ook nog wat koetjes in melken (y)
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Sander » do jan 11, 2018 07:14

h.groothuis schreef:
Wij hebben het niet :no: kan ook niet zeggen dat ik het mis :no: behandel koeien gewoon in de robot en zet de koeien ook droog in de robot zit er dan gewoon op de hurken naast en dat gaat eigenlijk prima..
Ken wel een paar met een put ernaast en die zweren erbij..

las gister hier ergens dat je slechte knieën hebt
Sander

Interesses: fokkerij

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken