Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor Jappie » di jan 09, 2018 13:53

Schommelde hier ook wel eens wat tussen de 4 en de 60. Tegenwoordig doe ik in de melkstal 2 maal per week een handvol chloortabletten met de hoofdreiniging en om de 3 tanken ook een handvol tabletten erin. Schommelt nu tussen 4 en 6
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor van wijk » di jan 09, 2018 13:55

Gaan zitten wachten tot t kiemgetal hoog wordt of de jerrycan leeg is helpt niet he..
Reinigingsspul moet in de leidingen komen en water moet heet zijn, dan is t toch goed???
Op de reinigingskast knipperen lampjes als de bus leeg is, in de melkstal knippert iets als een meter niet goed gereinigd is, op de melktank hangt zon kastje met lampjes... werkt prima...maar ik ben eigenwijs ( en hekel aan kortingen :? ) dus schop elke dag een keer tegen die bussen..en als de tank leeg is kijk ik er een keer in, ruik je ook meteen of ie goed schoon is.
van wijk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor van wijk » di jan 09, 2018 13:56

Jappie schreef:Schommelde hier ook wel eens wat tussen de 4 en de 60. Tegenwoordig doe ik in de melkstal 2 maal per week een handvol chloortabletten met de hoofdreiniging en om de 3 tanken ook een handvol tabletten erin. Schommelt nu tussen 4 en 6

check de temperatuur maar eens. extra chloor moet niet nodig zijn.
van wijk

Berichtdoor Jappie » di jan 09, 2018 13:59

Net geen 80 bij vullen en einde reiniging bij melkstal 42 graden en tank 46. Vorige week nog getjekt :wink:
Jappie

Berichtdoor Arie » di jan 09, 2018 14:33

Hier bij robot 95 - 96 graden bij start van reiniging en vlak voor dat het geloosd word 62 graden. De tank word minder heet gereinigd, 48 graden staat er op de melkwacht. En daar onder "temp/tijd" met daarachter 17. Of dat seconden of minuten zijn ofzo weet ik nie :?
Arie

Interesses: melkkoeien

Berichtdoor van wijk » di jan 09, 2018 14:34

Jappie,Schroef die boiler maar naar 82-84 :wink:

Hier ging t kiemgetal ooit omhoog toen de rmo vlak na t melken kwam. Was de boiler nog niet heet na de melkstalreiniging.
van wijk

Berichtdoor Jappie » di jan 09, 2018 14:46

Geiser gaat maar tot 84. Nog wat verlies onderweg :(
Jappie

Berichtdoor Corjan » di jan 09, 2018 14:53

Ik ga er ook vanuit dat de apperatuur goed werkt. Van de robots krijg ik een alarm bij te hoge en telage dosering. Dus kijk eigenlijk als pas als het vat al leeg is en ik een alarm krijg. Werkt super (y)
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor G.U. » di jan 09, 2018 15:32

Temp bij spoelen haalt hier bij aanvang de 70 graden niet eens maar toch geen kiemgetaltroubles. Als kiemgetal wel eens oploopt dan zit dat 9/10 keer op de roerder in de tank en spoel ik de tank een keer vaker met zuur en klaar ist dan weer
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Arie » di jan 09, 2018 18:22

Corjan schreef:Ik ga er ook vanuit dat de apperatuur goed werkt. Van de robots krijg ik een alarm bij te hoge en telage dosering. Dus kijk eigenlijk als pas als het vat al leeg is en ik een alarm krijg. Werkt super (y)

Ja ik ken het. Ben je in de zomer lekker in de polder aant maaien, belt die over de reiniging. Vervolgens vergeet je het, en de volgende dag belt die weer als je aant harken bent. Als je zo niet oppast, staat die 3 dagen later nog uit een leeg vat te slurpen :? De dagelijks-tegen-vat-schop-methode is zo gek nog niet :|
Arie

Berichtdoor Corjan » di jan 09, 2018 18:31

Ik hark niet :mrgreen: . Er tegen aanschoppen dan moet ik omlopen omdat het in een andere ruimte staat. Maar idd gebeurd wel eens een dag later omdat je het alarm wegdrukt en niet gaat kijken :oops:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor nestor973 » di jan 09, 2018 18:37

Ik herken je verhaal Arie, je loopt met een robot teveel achter de feiten aan als het ongemerkt fout begint te lopen.
Hier is het ook al voorgevallen dat ik een melding kreeg van leeg vat , savonds vergeten,snachts niet gehad en smorgens al
weer de baan op.. Maar meestal geeft dat niet meteen een sterk verhoogd kiemgetal op. Het is het sluimerende tekort
aan reinigingsmiddel die de das omdoet.

Temps zijn hier ook niet het probleem, starten op 95° en eindigen op 70 , de tank start op met water van 85°, dat de tank
temp doet stijgen naar 52°C tijdens het reinigen; Chloor kan een uitkomst zijn, stoomreinigers gebruik ik al jaren niet meer, die dingen kosten 5x meer aan energie dan dat ze opbrengen. Toch maar een véél goedkopere en veel afdoende oplossing daarvoor gevonden, maar die zal ik hier maar niet posten :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: (iets met H20 en een extra zuurstofje ofzo :mrgreen: )
nestor973

Interesses: Al wat melkt geeft en vliegt, liefst niet gecombineerd.

Berichtdoor Arie » di jan 09, 2018 18:59

Waterstofperoxide :?: :o
Arie

Berichtdoor nestor973 » di jan 09, 2018 19:06

Arie schreef:Waterstofperoxide :?: :o

:wink: :wink: :wink:
nestor973

Interesses: Al wat melkt geeft en vliegt, liefst niet gecombineerd.

Berichtdoor Arie » di jan 09, 2018 19:42

Ik ben trouwens jaren geleden wel eens aant tobben geweest met de reinigingspomp, die zat toen steeds verstopt met dik stroperig middel. Paar keer schoon gemaakt, maar steeds was het weer zo. Na nog een paar dagen klooien kwam ik er achter dat het middel in het vat gewoon ontmengd was. Daar zag je helemaal niks van, pas toen ik de inhoud van het vat in een emmer leeg kieperde kwam ik dr achter, onderste laagje was gewoon drap. Het lijkt zo simpel, maar het heeft me echt wel een paar dagen geduurd voor dat ik zover was :x :roll: En ik had nog een paar vaten staan waar dat ook zo mee was. Had toen het vermoeden dat het kwam doordat de vaten wellicht bevroren waren geweest. Zeggen ze weleens eens, vorstvrij opslaan :?
Arie

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken