Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor maistro » za apr 28, 2018 07:17

bekapper schreef:Ik heb klanten die het in de uitloop van de robot leggen, in de uitloopgang als die er is of ook achteraan en 2 tot 4x erdoor.
Hoe beter de klauwen zijn hoe minder last ze hebben als ze door het voetbad gaan. Dit geldt voor gelijk welk systeem.
Als er veel stinkpoot en Mortellaro is, zal achter de robot niet meevallen.

Hier achter robot, net wat je zegt bij weinig problemen is de hindernis niet te groot en elke 2 weken dan valt het voor de koe en boer wel mee.
Dat ronddrijven ook wel gedaan maar vergt extra tijd en ook dat geeft onrust

Of systeem lely in box sprayen + extra aandacht met behappen moet werken dan zonder voetbad
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor h.groothuis » za apr 28, 2018 08:53

Die ervaring heb ik hier echt niet, of je moet dat voetbad er altijd liggen hebben :roll:

Heb het hier 2 keer geprobeerd en kon gewoon 3/4 van de koeien ophalen als ze er 1 keer door waren geweest kwamen ze niet weer :no: en had 3 dagen nodig om ze weer bij te krijgen als de voetbaden weer weg waren :cry:

Nee, hier gewoon de Schoonvelde manier, bakken in een doorsteek plaatsen en de koeien ronddrijven 2 keer en als het mooi gaat 3 keer en dan weer weg....heb je maar een uur onrust in plaats van 3 dagen...
h.groothuis

Berichtdoor Flyinghollander » za apr 28, 2018 09:46

Is het dan niet makkelijk om met Rugspuit rond te gaan? Qua tijd hetzelfde :?:
Flyinghollander

Berichtdoor Gerton » za apr 28, 2018 12:17

Hier voetbad achter de robot. Hierbij maakte ik de uitloop in het begin altijd langer, zodat de koe de robot uit kan stappen zonder dat hij al in het voetbad hoeft te stappen. De volgende koe kan gemolken worden en de koe heeft voldoende tijd om door het bad te gaan. Op moment gewoon direct achter de uitgang, koeien zijn het (nu) gewend en loopt ook goed door.
Gerton

Berichtdoor Corjan » za apr 28, 2018 14:33

Wij hadden de bakken altijd liggen omdat ze custom made waren. Zat een plug in om ze leeg te laten lopen. Dus koeien waren het gewend en dus total geen problem als een voetbad maakte.
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor ten Hoeve » za apr 28, 2018 19:36

Dus al met al zijn de voetenbaden gewoon een tijdrovende klus als je meer als 2 groepen hebt. Nu neemt het ongeveer een kwartiertje per keer in beslag en we doen het 2 keer per week.
Denk dat ik toch maar direct zo'n spray systeem installeer.
ten Hoeve

Beroep: boer

Berichtdoor bekapper » za apr 28, 2018 21:28

Spray systeem spuit niet goed tussen de klauwen en zeker niet bij klauwen met erge stinkpoot of tyloom. Meeste systemen behandelen ook geen voorpoten.
bekapper

Berichtdoor Corjan » za apr 28, 2018 21:35

Ja wij hebben ook een spray system en idd dat doet nie veel.
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor JLAAM » zo apr 29, 2018 08:26

ten Hoeve schreef:Hoe doen jullie de voetbaden met robotmelken?
Wij gaan hier dit jaar 10 robots plaatsen (5 groepen met elk 120 koeien) en dit is dus nog iets waar ik nog niet helemaal over uit ben.
Is er iemand die ervaring heeft met zo'n spray systeem die tegen de klauwen aanspuit als de koe de box uit loopt?
Ik heb ze hier in Iowa en omstreken nog niet gezien.

Goeie keuze van robot! Heeft de AMS galaxy ook al de 'elite-editie'(laatste nieuw model)?
Zie je dat te lukken met 60 dieren per box?
JLAAM

Berichtdoor ten Hoeve » zo apr 29, 2018 18:50

JLAAM schreef:
Wij gaan hier dit jaar 10 robots plaatsen (5 groepen met elk 120 koeien) en dit is dus nog iets waar ik nog niet helemaal over uit ben.
Is er iemand die ervaring heeft met zo'n spray systeem die tegen de klauwen aanspuit als de koe de box uit loopt?

Goeie keuze van robot! Heeft de AMS galaxy ook al de 'elite-editie'(laatste nieuw model)?

Ja de AMS Galaxy is hier ook gewoon verkrijgbaar in de elite uitvoering. Ze zijn exact hetzelfde als de SAC futureline elite. En wat aantal koeien betreft kun je gewoon rustig 60 koeien per box hebben met nog voldoende vrije tijd op de robot. Buurman heeft een dubbelbox met 120 koeien erop en heeft volgens de computer nog steeds ruimte voor 60 extra melkingen
ten Hoeve

Berichtdoor JLAAM » zo apr 29, 2018 19:42

ten Hoeve schreef:
JLAAM schreef:

Ja de AMS Galaxy is hier ook gewoon verkrijgbaar in de elite uitvoering. Ze zijn exact hetzelfde als de SAC futureline elite. En wat aantal koeien betreft kun je gewoon rustig 60 koeien per box hebben met nog voldoende vrije tijd op de robot. Buurman heeft een dubbelbox met 120 koeien erop en heeft volgens de computer nog steeds ruimte voor 60 extra melkingen

Ga je werken met vrij of gestuurd koeverkeer?
JLAAM

Berichtdoor ten Hoeve » zo apr 29, 2018 19:51

Ga je werken met vrij of gestuurd koeverkeer?[/quote]

Vrij koeverkeer. Bij elke dubbelbox komt een sorteergroep met 8 boxen, met vrije toegang naar de robot.
ten Hoeve

Berichtdoor JLAAM » zo apr 29, 2018 20:02

Vrij koeverkeer. Bij elke dubbelbox komt een sorteergroep met 8 boxen, met vrije toegang naar de robot.[/quote]

Een soort voorselectie?
JLAAM

Berichtdoor ten Hoeve » zo apr 29, 2018 20:25

JLAAM schreef:Vrij koeverkeer. Bij elke dubbelbox komt een sorteergroep met 8 boxen, met vrije toegang naar de robot.

Een soort voorselectie?[/quote]
Nee, verse koeien of behandelkoeien of tochtige koeien
ten Hoeve

Berichtdoor JLAAM » ma apr 30, 2018 12:02

Als je zo een aantal robots zal draaien hebben, kies je dan nog voor die aparte melkseparatieemmers of voor een centraal tankje om de melk te separeren?
JLAAM

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken