Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor Richt » do jan 31, 2019 07:50

Flyinghollander schreef:is toch GEA en geen SAC?

op de foto ja, meer ten hoeve had volgens mij AMS Galaxy's/SAC robots
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor nestor973 » do jan 31, 2019 08:27

ten Hoeve schreef:
Gerben77 schreef:@ ten hoeve...hoe loopt het bij jouw met de robots ? Tevreden ?

Loopt naar volle tevredenheid, het is nu belabberd koud en ze draaien nog steeds goed. De 'oude stal is niet geïsoleerd en daar was het afgelopen nacht -10 Celsius, de tunnel ventilated stal is gewoon altijd dooi.
Er hebben de afgelopen 5 weken een dikke 60 pinken afgekalfd dus erg druk geweest met het trainen van ze, gelukkig kennen de koeien die nu afkalven de robot en heb je er dus geen omkijken naar.

Ondanks de drukke periode die we nu hebben ben ik erg blij met de robots, er is nu geen stres meer over melkers die niet komen opdagen.

Uier ontsteking is er nagenoeg niet meer en het celgetal is dalende. Met de melkers hadden we altijd wel een paar koeien in de emmer dus dan kun je wel nagaan dat die er vaak een potje van maakten.
De veearts rekening is meer dan gehalveerd.

Robot bezoek zit vaak op 2.7 of 2.8 melkingen. En dat is met 2 groepen die elk 100 koeien hebben en de andere 3 groepen hebben elk 120 koeien.

Veel succes met het melken van 120 koeien op zo'n dubbelbox. Voor mij hoeft dat niet meer :twisted: :twisted:
Zal je gauw gaan vervelen. Ze zijn gemaakt om gemiddeld 100-max110 koeien te melken, die muur ben ik al meer
dan dikwijls tegengekomen. 120 betekend minstens 15 koeien ophalen smorgens en savonds. en veel liters kwijt.
nestor973

Interesses: Al wat melkt geeft en vliegt, liefst niet gecombineerd.

Berichtdoor JLAAM » do jan 31, 2019 09:03

nestor973 schreef:
ten Hoeve schreef:
Gerben77 schreef:@ ten hoeve...hoe loopt het bij jouw met de robots ? Tevreden ?

Loopt naar volle tevredenheid, het is nu belabberd koud en ze draaien nog steeds goed. De 'oude stal is niet geïsoleerd en daar was het afgelopen nacht -10 Celsius, de tunnel ventilated stal is gewoon altijd dooi.
Er hebben de afgelopen 5 weken een dikke 60 pinken afgekalfd dus erg druk geweest met het trainen van ze, gelukkig kennen de koeien die nu afkalven de robot en heb je er dus geen omkijken naar.

Ondanks de drukke periode die we nu hebben ben ik erg blij met de robots, er is nu geen stres meer over melkers die niet komen opdagen.

Uier ontsteking is er nagenoeg niet meer en het celgetal is dalende. Met de melkers hadden we altijd wel een paar koeien in de emmer dus dan kun je wel nagaan dat die er vaak een potje van maakten.
De veearts rekening is meer dan gehalveerd.

Robot bezoek zit vaak op 2.7 of 2.8 melkingen. En dat is met 2 groepen die elk 100 koeien hebben en de andere 3 groepen hebben elk 120 koeien.

Veel succes met het melken van 120 koeien op zo'n dubbelbox. Voor mij hoeft dat niet meer :twisted: :twisted:
Zal je gauw gaan vervelen. Ze zijn gemaakt om gemiddeld 100-max110 koeien te melken, die muur ben ik al meer
dan dikwijls tegengekomen. 120 betekend minstens 15 koeien ophalen smorgens en savonds. en veel liters kwijt.
Als er op die 3 dubbelboxen van 120mk enkel de heel goed lopende mk zitten. De aandachtskoeien (vaarzen, einde lactatie) zitten waarschijnlijk op die 2 dubbelboxen met 100mk erop... dat kan mss verklaren waarom het daar wel kan. Tenslotte draaien er de usa veel galaxy/sac met meer dan 115mk op... die bedrijven hebben wel telkens meerdere spiegelboxen staan..

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
JLAAM

Berichtdoor maistro » do jan 31, 2019 09:24

Jullie startten wel in een gigantische koude periode niet echt bevorderlijk voor bezoek gedrag.
Roderick heb je 2 of 3 gea ?
3 gea kunnen nog met 1 centrale unit
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor h.groothuis » do jan 31, 2019 09:37

maistro schreef:Jullie startten wel in een gigantische koude periode niet echt bevorderlijk voor bezoek gedrag.
Roderick heb je 2 of 3 gea ?
3 gea kunnen nog met 1 centrale unit

in de stallen gewoon boven 0 dus zal meevallen daar...
h.groothuis

Berichtdoor Corjan » do jan 31, 2019 14:28

Yup er kwam geen ijs op mijn koffie van de week :wink:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor M H » zo feb 03, 2019 18:17

deze week update van gea robot geahd. nieuwe camera's. en nog aantal aanpassingen. nu geen koe meer die niet aangesloten wordt. aansluiten gaat nog sneller. vond het al goed gaan. maar dit is helemaal mooi
M H

Berichtdoor JLAAM » zo feb 03, 2019 18:31

M H schreef:deze week update van gea robot geahd. nieuwe camera's. en nog aantal aanpassingen. nu geen koe meer die niet aangesloten wordt. aansluiten gaat nog sneller. vond het al goed gaan. maar dit is helemaal mooi
Nieuwe 3d camera? Was de vorige ook al een 3d?

JLAAM

Berichtdoor M H » zo feb 03, 2019 19:15

JLAAM schreef:
M H schreef:deze week update van gea robot geahd. nieuwe camera's. en nog aantal aanpassingen. nu geen koe meer die niet aangesloten wordt. aansluiten gaat nog sneller. vond het al goed gaan. maar dit is helemaal mooi

5g of g5 noemen ze hem. maar weet het om eerlijk te zijn niet. heel soms een misser. maar uurtje later pakt hij ze wel weer. gemiddelde aansluittijd is tussen 30-35 seconde. is dus incl de missers
M H

Berichtdoor JLAAM » zo feb 03, 2019 19:16

M H schreef:
JLAAM schreef:

5g of g5 noemen ze hem. maar weet het om eerlijk te zijn niet. heel soms een misser. maar uurtje later pakt hij ze wel weer. gemiddelde aansluittijd is tussen 30-35 seconde. is dus incl de missers
Monobox?

JLAAM

Berichtdoor M H » zo feb 03, 2019 19:19

ja
M H

Berichtdoor nestor973 » zo feb 03, 2019 19:37

Goed om zien dat de 3D techniek doorbreekt. Er zijn nog merken die er gebaat zouden mee zijn :P
nestor973

Berichtdoor MelkboerLuc » vr feb 08, 2019 21:50

(deeltje van) artikel uit het dagblad "De Tijd" (de rest is onder abonnement en dat heb ik niet)

Een beursgenoteerd bedrijf brengt nooit met plezier een winstwaarschuwing.
Twee waarschuwingen zijn voor beleggers vaak al te veel van het goede, maar de Duitse producent van melkrobotten GEA breekt alle records: sinds begin vorig jaar stuurde hij niet minder dan vijf winstwaarschuwingen uit.
Freedom of speech: je hebt altijd het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk gelijk had ---> Bedrijf
MelkboerLuc

Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor Hans19 » vr feb 08, 2019 22:11

Een beursgenoteerd bedrijf brengt nooit met plezier een winstwaarschuwing. Twee waarschuwingen zijn voor beleggers vaak al te veel van het goede, maar de Duitse producent van melkrobotten GEA breekt alle records: sinds begin vorig jaar stuurde hij niet minder dan vijf winstwaarschuwingen uit.

U vraagt zich nu ongetwijfeld af wat GEA is. Het Duitse bedrijf is niet bekend bij het grote publiek, maar als u melk drinkt, is er één kans op vier dat het door een GEA-machine is gepasseerd. Bij oploskoffie is dat één kans op drie. Daarnaast is GEA een reus in brouwinstallaties en afvulsystemen voor frisdranken. Het maakt ook koelsystemen - net als het Belgische Hamon - en waterbehandelingssystemen.

De laatste winstwaarschuwing dateert van gisteren. De Duitse groep gaat uit van een lagere omzet voor dit jaar. En samen met de omzet zal ook de winst terugvallen. Voor 2019 wordt voor de brutobedrijfswinst (ebitda) een vork van 440 tot 480 miljoen euro naar voor geschoven en voor 2018 verwacht het bedrijf 515 tot 520 miljoen. Dat is al een heel stuk minder dan de 564 miljoen in 2017.

GEA wijt zijn sombere vooruitzichten aan de aanhoudende druk op de verkoopprijzen, hogere IT- en personeelskosten en een belangrijke eenmalige meevaller die wegvalt. Stefan Klebert, die deze maand de CEO-fakkel overneemt van Jürg Oleas, zal zijn mouwen mogen opstropen en onder meer de veel te logge holdingstructuur onder handen moeten nemen.

De koers van GEA kreeg een klap van 17,75 procent na een zoveelste winstwaarschuwing.

De maatregelen zullen met argusogen worden gevolgd aan de Marnixlaan in Brussel. Daar huist de holding GBL, die al sinds midden 2017 in GEA zit en 7,3 procent van de Duitse groep in handen heeft. GEA vertegenwoordigt 2,1 procent van GBL’s portefeuille.

De holding van de families Frère en Desmarais beleefde nog maar weinig plezier aan GEA. In de maanden voordat GBL’s investering bekendraakte via een transparantieverklaring schommelde de koers van GEA tussen 35 en 40 euro. Na de winstwaarschuwing van gisteren kreeg hij een klap van 17,75 procent. Het aandeel noteert nu nog maar tegen 19,83 euro. Het belang van GBL was eind september 404 miljoen euro waard. Donderdagavond was dat nog maar 261 miljoen, ruim een derde minder.

De andere ‘jongere’ investeringen van de holding - de zogenaamde kweekvijverinvesteringen - doen het niet veel beter. Zowel Ontex, waar GBL 19,98% van bezit, als de pretparkuitbater Parques Reunidos (21,2%) verloren veel van hun pluimen sinds GBL instapte. Ook de cementgroep LafargeHolcim (9,4%) doet het niet goed. Ian Galienne, sinds kort de enige patron bij GBL na het vertrek van Gérard Lamarche, kan zich troosten met een blik op de koers van het sportmerk Adidas. Die verdrievoudigde sinds de instap van GBL. Toch één Duitse investering met een goede timing.
Hans19

Berichtdoor nestor973 » vr feb 08, 2019 22:21

Ze maken er dan ook een totaal zooitje van :roll:
nestor973

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken