Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor bekapper » zo jan 08, 2017 21:08

Het gestuurd verkeer van Lely heb ik nooit goeds over gehoord. Deze mensen wil ook nooit meer hekjes.
Het gestuurd verkeer zowel first feed als first milk ken ik niemand die anders zou willen.
Het voor alles door de robot moeten was er volgens mij fout aan. Ik hoor ook dat Lely niet meer wil proberen met gestuurd verkeer.
bekapper

Berichtdoor jan.nl » zo jan 08, 2017 22:53

Altijd vrij laten,een koe die gezond is komt gem 3x op een dag,weigering kost niet veel tijd :no:
Hier altijd een paar ophaal koeien,die ik in spits uurtje ophaalt,gelijk met de boxen schoon maken.
Maar zitten hier met ongeveer 60 mk per robot,dus ruimte over... :|
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor h.groothuis » ma jan 09, 2017 09:56

Ben het met jan.nl eens zo weinig mogelijk ijzer voor de robot, was bij Sander zn buurman met feedfirst ....hele hok stond vol voor de robot :roll: dan blijft dat verse vaarsje die ik moet halen en direct de robot inleid achterin de selectie ruimte staan, zag dat ook op een excursie naar Duitslaand met GEA botjes en gedwongen koeverkeer .....weer hele hok vol voor de robots....denk dat mijn 5-6 haal koeien op de 120 opt moment ook in dat voorselectiehok achterin zouden staan nadat je ze er eerst zelf in moet jagen :yes:
h.groothuis

Berichtdoor Harry K » ma jan 09, 2017 17:32

h.groothuis schreef:Ben het met jan.nl eens zo weinig mogelijk ijzer voor de robot, was bij Sander zn buurman met feedfirst ....hele hok stond vol voor de robot :roll: dan blijft dat verse vaarsje die ik moet halen en direct de robot inleid achterin de selectie ruimte staan, zag dat ook op een excursie naar Duitslaand met GEA botjes en gedwongen koeverkeer .....weer hele hok vol voor de robots....denk dat mijn 5-6 haal koeien op de 120 opt moment ook in dat voorselectiehok achterin zouden staan nadat je ze er eerst zelf in moet jagen :yes:

Helemaal mee eens.
Ik adviseer mensen met een (te grote) vaste wachtruimte voor de robot deze 2 dagen lang ononderbroken te (laten) bestuderen. Noteer hoe laat, welke koe deze wachtruimte binnen gaat. En noteer hoe laat, welke koe deze wachtruimte weer verlaat (wordt gemolken).
Bestudeer het verkregen overzicht en bedenk daarbij dat er eigenlijk geen enkele koe langer dan 2 uur in deze wachtruimte mag staan.
En als je dit jaarlijks doet, verwacht ik ook een verband tussen de groep koeien welke structureel te lang in de wachtruimte staat en hun relatieve levensduur.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid.
Harry K

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor kobonde » ma jan 09, 2017 18:20

Als de ruimte voor de robot te vol zit is de instelling verkeerd, Het systeem telt de koeien en als er te veel zijn gaat het
systeem koeien prioriteren. Maar je moet wel regelmatig kontroleren of het aantal in de wachtruimte overeenkomt met wat
het systeen aangeeft Overigen kun je op de PC per koe zien waneer die door de selektie poort is geweest.
En dus hoelang die staat te wachten/ lummelen is het is altijd goed om er een borstel en een water bak in de
wachtrruimte te hebben zodat ze wachtijd nuttig kunnen besteden.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Harry K » ma jan 09, 2017 18:51

kobonde schreef:Als de ruimte voor de robot te vol zit is de instelling verkeerd, Het systeem telt de koeien en als er te veel zijn gaat het
systeem koeien prioriteren. Maar je moet wel regelmatig kontroleren of het aantal in de wachtruimte overeenkomt met wat
het systeen aangeeft Overigen kun je op de PC per koe zien waneer die door de selektie poort is geweest.
En dus hoelang die staat te wachten/ lummelen is het is altijd goed om er een borstel en een water bak in de

Dan zou je ons met de verzamelde data precies kunnen zeggen hoeveel koeien er bij jou per dag langer dan 2 uur in staan.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid.
Harry K

Berichtdoor Corjan » ma jan 09, 2017 19:12

Hier op de 215 koeien ergens tussen de 0 en 5 koeien halen (y) En ophalen dat doen we onder het boxen schoonmaken. Ondertussen kunnen de koeien altijd eten, drinken, liggen of gemolken worden zonder ergens te moeten wachten :idea: (y)
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor De Roodte » ma jan 09, 2017 19:59

Gestuurd koe verkeer zou ik ook niet gauw doen :no: Wij hebben bij de robot een selectiepoort staan die zorgt dat er alleen koeien in mogen die melktoestemming hebben. Zodra de wachtruimte te vol wordt dan gaat ie alleen koeien toelaten die te ver over tijd zijn. Daarnaast nog een Guided Exit, zorgt ervoor dat koeien uit de robot rechtstreeks de selectie in lopen en niet weer de wachtruimte in. Verder scheelt het dan natuurlijk dat de robot geen tijd kwijt is met loze bezoeken
De Roodte

Beroep: Hulpje
Interesses: Melkveehouderij, Brandweer

Berichtdoor kobonde » di jan 10, 2017 08:05

Harry K schreef:
kobonde schreef:Als de ruimte voor de robot te vol zit is de instelling verkeerd, Het systeem telt de koeien en als er te veel zijn gaat het

Dan zou je ons met de verzamelde data precies kunnen zeggen hoeveel koeien er bij jou per dag langer dan 2 uur in staan.

Ik heb vanmorgen gekeken en de tijd tussen het passeren van de poort en het melken is nog korter dan ik al dacht. De
meesten zijn binnen 15 min in de VMS, ik kon er een vinden die 43 min had gewacht, deze koe zie ik vaak uitgebreid met
de koeborstel spelen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet voorkomt bij onderhoud of storingen.
Maar ik denk dat beide systemen goed kunnen werken, De meest gemaakte fout bij robot melken is dat de boer er zich er
teveel mee wil bemoeien en meerdere keren per dag koeien gaat halen en daar mee de flow verstoord.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor h.groothuis » di jan 10, 2017 08:12

helemaal mee eens, maar het komt ook voor dat met voorselecteer hekken je een kreupele of tochtige koe of vers vaars moet halen ga ik van uit dus je zult 1 of 2 keer daags een haal moment hebben wanneer verschilt bij ons nooit zoveel hooguit in de weekenden een uurtje later en dan heeft dat verse vaarsje het ineens id gaten hoe het werkt (y)
h.groothuis

Berichtdoor Kasé5 » do jan 12, 2017 21:53

Hier ook niks geen gestuurd koeverkeer.
Heb echter wel meer ophaalkoeien dan alle anderen hier :?
Kan dus beter :|
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Arie » do jan 12, 2017 23:55

Kasé5 schreef:Hier ook niks geen gestuurd koeverkeer.

Da komt omda de boeren met wa meer ophaalkoeien dit hier nie allemaal zomaar komen melden :wink:
Arie

Interesses: melkkoeien

Berichtdoor zwolle » vr jan 13, 2017 08:32

Kasé5 schreef:Hier ook niks geen gestuurd koeverkeer.

Ik herken me in bovenstaande. Alhoewel het erg wisselend is.
Je hebt tijden dat alles loopt en je met 2 ophaalkoeien op een dag klaar bent.
Er zijn ook tijden dat het anders is en er wel 10 per keer zijn (vaak onvolledige gemolken koeien en ophaalkoeien).
Wat de achterliggende oorzaak hiervan is , is mij soms een raadsel.
koud zat !
zwolle

Beroep: melkveehouder
Interesses: ontiegelijk veul

Berichtdoor h.groothuis » vr jan 13, 2017 08:42

hoe vaak moeten ze onvolledig zijn geweest voordat je ze ophaalt dan ?

ik haal alleen onvolledigen op die me vreemd voorkomen :yes: heb ook wel koeien die 1 op de 3tot4 keer niet goed zijn gemolken maar daarna wel weer goed,die haal ik niet :no: zit meestal rond de 5% onvollediggen als dat structureel hoger zit moet ik met de uierbrander aan de gang :oops:
h.groothuis

Berichtdoor Arie » vr jan 13, 2017 08:43

Ik heb hier onder de tepelbekers van die luchtgaatjes zitten, als die dicht zitten, melkt die ook nie goed uit.
Arie

Interesses: melkkoeien

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken