Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor kobonde » za jan 14, 2017 09:32

zwolle schreef:
Kasé5 schreef:Hier ook niks geen gestuurd koeverkeer.
Heb echter wel meer ophaalkoeien dan alle anderen hier :?
Kan dus beter :|

Ik herken me in bovenstaande. Alhoewel het erg wisselend is.
Je hebt tijden dat alles loopt en je met 2 ophaalkoeien op een dag klaar bent.
Er zijn ook tijden dat het anders is en er wel 10 per keer zijn (vaak onvolledige gemolken koeien en ophaalkoeien).
Wat de achterliggende oorzaak hiervan is , is mij soms een raadsel.

Hoeveel onvolledig mag de robot bij jouw maken voor er een alarm komt.
Soms kan ook de verkeerde kop op de verkeerde speen gezet worden(delaval) of twee speen met de zelfde kop na elkaar
dan denkt de VMS dat de koe onkompleet is, maar wel goed gemolken.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor sivert » za jan 14, 2017 11:54

Wij hebben meestal per keer ophalen (2 keer daags) 4-5 mislukte melkingen op 165 koeien, hiervan worden er meestal 2 veroorzaakt door te nauwe achterspeenplaatsing. Als er meer zijn is er meestal een glaasje van de laser smerig.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor h.groothuis » vr jan 20, 2017 16:37

kobonde schreef:
zwolle schreef:
Kasé5 schreef:Hier ook niks geen gestuurd koeverkeer.
Heb echter wel meer ophaalkoeien dan alle anderen hier :?
Kan dus beter :|

Ik herken me in bovenstaande. Alhoewel het erg wisselend is.
Je hebt tijden dat alles loopt en je met 2 ophaalkoeien op een dag klaar bent.
Er zijn ook tijden dat het anders is en er wel 10 per keer zijn (vaak onvolledige gemolken koeien en ophaalkoeien).
Wat de achterliggende oorzaak hiervan is , is mij soms een raadsel.

Hoeveel onvolledig mag de robot bij jouw maken voor er een alarm komt.
Soms kan ook de verkeerde kop op de verkeerde speen gezet worden(delaval) of twee speen met de zelfde kop na elkaar
dan denkt de VMS dat de koe onkompleet is, maar wel goed gemolken.

volgens mij krijg ik alarm als er 5 koeien achter elkaar met de zelfde speen iets fout gaatmaar weet het niet zeker :oops:
h.groothuis

Berichtdoor kobonde » vr jan 20, 2017 18:38

Vind ik veel staat bij mij op 2, Delaval adviseert 3, met 5 kan de VMS als er na 4 koeien en drie speen komt 9 koeien
een speen niet melken voor er een alarm komt.
kobonde

Berichtdoor JanR » vr jan 20, 2017 21:04

Dit alarm kun je zelf instellen bij hoeveel mislukte melkingen, je alarm krijgt.
Staat bij ons ook op 3
JanR

Berichtdoor h.groothuis » za jan 21, 2017 07:55

kobonde schreef:Vind ik veel staat bij mij op 2, Delaval adviseert 3, met 5 kan de VMS als er na 4 koeien en drie speen komt 9 koeien

Hoe vaak komt dat voor dan ? Moet dan ook heel toevallig net die speen zijn waar die koe driespeen mee is :roll: heb hier nu 1 driespeen en 1 2 speen 8) lopen op de 123 dus de kans is niet zo heel groot.......2 speen geeft 45 liter 8) voordat ik daar opmerkingen over krijg :wink:
h.groothuis

Berichtdoor kobonde » za jan 21, 2017 09:29

h.groothuis schreef:
kobonde schreef:Vind ik veel staat bij mij op 2, Delaval adviseert 3, met 5 kan de VMS als er na 4 koeien en drie speen komt 9 koeien

Hoe vaak komt dat voor dan ? Moet dan ook heel toevallig net die speen zijn waar die koe driespeen mee is :roll: heb hier nu 1 driespeen en 1 2 speen 8) lopen op de 123 dus de kans is niet zo heel groot.......2 speen geeft 45 liter 8) voordat ik daar opmerkingen over krijg :wink:

Ik kan ook omdraaien , waarom hebje (is het nodig)om het zo in te stellen dat je pas na 5 onkompleet een alarm krijgt.
Er zijn meerdere snario waarbij de makkelijke spenen wel en de moelijke niet gemolken worden( aanslag op het glas,
sechte vebinding in de stekker onder de kop), je krijgt dan heel veel onkomplete melkingen omdat de teller regelmatig
op nul komt. Wij hebben nog wel eens koeien die later in de lactatie met een speen vanzelf droog gaan staan, en zetten
die dan op drie speen. En na het afkalven begin je die weer te melken, dit vermindert het aantal onkomplete melkingen.
kobonde

Berichtdoor arnoud » za jan 21, 2017 21:06

Hier ook ingesteld op 3 en als ik daarover alarm krijg is 9v d 10 x wat aan de hand.
2 is mij iets te krap want de robot is al bijna 9 j en heeft een paar zwakkere plekken die ik nog niet verholpen heb
arnoud

Beroep: boer

Berichtdoor h.groothuis » ma jan 23, 2017 09:53

Heb nog eens beter nagekeken stond ook op 3 hier, heb hem op 2 gezet maar heb niet het gevoel dat het veel gaat uitmaken ...over het algemeen maar weinig onvolledigen hier dan moet het al komen van verstopte melkmeters oid en dan is 2 denk wel beter.
h.groothuis

Berichtdoor Harry K » ma jan 23, 2017 12:34

Hier ook op 3, maar wellicht naar 2 te zetten.
Verstopte melkbeker komt hier, sinds dat we de druk van de vloersproeier met externe waterpomp vergroot hebben, bijna niet meer voor. Zover ik terug kan kijken (half jaar) iig niet.
Dit systeem (eigen ontwerp) zet die extra pomp aan door een drukschakelaar op de pneumatische persleiding naar de bestaande waterklep van de vloersproeier in de robot. Deze stuurt weer tijdrelais aan, die de extra water(druk)pomp 3 seconde aanzet.
Ligt wel mestrooster in de robotvloer, en de vloersproeier doet het ff na elke koe :yes:
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid.
Harry K

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor M H » vr feb 03, 2017 21:21

vanmiddag even een monobox van gea mogen aanschouwen, maar dat is toch een mooie machine geworden, en enorm stil in gebruik (y)
M H

Beroep: veehouder

Berichtdoor Wim R » za feb 04, 2017 22:28

M H schreef:vanmiddag even een monobox van gea mogen aanschouwen, maar dat is toch een mooie machine geworden, en enorm stil in gebruik (y)

Ja mooie robot (y) . Hebben lely en Delaval een grote concurrent aan gekregen . Hier in de buurt komen er ook twee te staan. Mijn gea dealer moet er komende maanden nog 8 plaatsen. Dikke week terug mijn dubbelbox te koop gezet. Veel interesse,
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor ramos fan » za feb 04, 2017 23:56

Wim R schreef:
M H schreef:vanmiddag even een monobox van gea mogen aanschouwen, maar dat is toch een mooie machine geworden, en enorm stil in gebruik (y)

Ja mooie robot (y) . Hebben lely en Delaval een grote concurrent aan gekregen . Hier in de buurt komen er ook twee te staan. Mijn gea dealer moet er komende maanden nog 8 plaatsen. Dikke week terug mijn dubbelbox te koop gezet. Veel interesse,

8 stuks ik denk dat de Laval daar erg jaloers op is momenteel
vms:D
ramos fan

Beroep: Boer
Interesses: melken met vms weiden en flv

Berichtdoor Wim R » zo feb 05, 2017 00:17

ramos fan schreef:
Wim R schreef:

8 stuks ik denk dat de Laval daar erg jaloers op is momenteel

Is belgie hebben ze geen P reductie
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor M H » zo feb 05, 2017 09:23

de laval en Lely hebben jaren beetje boven de rest gezeten wat kwaliteit van robot betreft in mijn ogen. maar nu worden ze voorbij gestreefd door gea en misschien ook wel fullwood lijkt het. alleen al de rust van die robots is een genot. en capaciteit lijkt ook goed
M H

Beroep: veehouder

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken