Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor G.U. » za feb 03, 2018 19:40

maistro schreef:
Corjan schreef:180 220

In principe wel goed (zeker wanneer je nooit koeien behandeld) hier jaar gem 135 nu 103

Zonder behandel kan het nog wel 50 punten lager zelfs met matrassjes
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Gerton » zo feb 04, 2018 07:56

G.U. schreef:
maistro schreef:
Corjan schreef:180 220

In principe wel goed (zeker wanneer je nooit koeien behandeld) hier jaar gem 135 nu 103

Zonder behandel kan het nog wel 50 punten lager zelfs met matrassjes

En dan kijk je naar de gemiddelde leeftijd v.d. koeien en denk je, tja met vaarsjes kan ik ook wel zo'n celcount halen.... tis maar net waar je doel en focus ligt...
Gerton

Berichtdoor G.U. » zo feb 04, 2018 10:06

Gerton schreef:
G.U. schreef:Zonder behandel kan het nog wel 50 punten lager zelfs met matrassjes

En dan kijk je naar de gemiddelde leeftijd v.d. koeien en denk je, tja met vaarsjes kan ik ook wel zo'n celcount halen.... tis maar net waar je doel en focus ligt...

Best wel jammer dat je denkt dat alleen vaarzen een laag scc kunnen hebben zonder ondersteuning van ab
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor auke » zo feb 04, 2018 13:23

hier in de buurt stopt een boer met 3 botjes te melken
Gaat nu melken in een caroussel.
Zal hem nog niet meevallen denk ik
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor M H » zo feb 04, 2018 15:00

auke schreef:hier in de buurt stopt een boer met 3 botjes te melken

denk ik ook, melk nu krap twee maandjes, maar verlang nog geen seconde terug naar de melkput
M H

Beroep: veehouder

Berichtdoor Gerton » zo feb 04, 2018 17:51

G.U. schreef:
Gerton schreef:
G.U. schreef:Zonder behandel kan het nog wel 50 punten lager zelfs met matrassjes

Best wel jammer dat je denkt dat alleen vaarzen een laag scc kunnen hebben zonder ondersteuning van ab

Dat denk ik ook niet...
Gerton

Berichtdoor boer pieter » zo feb 04, 2018 18:27

M H schreef:

denk ik ook, melk nu krap twee maandjes, maar verlang nog geen seconde terug naar de melkput

Ik weet het niet maar het is net of ze in Nederland beter met botjes om kunnen gaan dan hier gisteren op een feestje ook een paar robot boeren en 1zelfs een paar keer een storing en ze vliegen er hier ook bij veel uit grote swing over er in en gaan 160 koeien 3 robots of een 20 swing over 1.5 uur melken en klaar
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor MarcB » zo feb 04, 2018 18:41

boer pieter schreef:
M H schreef:

Ik weet het niet maar het is net of ze in Nederland beter met botjes om kunnen gaan dan hier gisteren op een feestje ook een paar robot boeren en 1zelfs een paar keer een storing en ze vliegen er hier ook bij veel uit grote swing over er in en gaan 160 koeien 3 robots of een 20 swing over 1.5 uur melken en klaar

Heeft volgens mij meer te maken met de boer zelf. Je ziet overal sommige boeren hebben het gewoon in de vingers om robots top resultaten neer te zetten en andere minder of niet. Behoor je tot 2de groep dan is een melkstal misschien wel een goede optie. En de boeren in groep 3 die zijn ondertussen al werknemer geworden.
En daarnaast of je nu met robots of met personeel werkt. Beiden kunnen super zijn maar ook het tegenover gestelde.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor Schoonvelde » zo feb 04, 2018 19:42

Uiteraard volledig afhankelijk van het feit of hijzelf er 14 keer per week in gaat staan of het 10 keer uitbesteed. Qua kosten zal uitbesteden of robot niet veel uitmaken schat ik in.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Brede interesse

Berichtdoor boer pieter » zo feb 04, 2018 19:53

het is net of boeren geen zin in melken meer hebben ik melk bijna altijd zelf zeer relax 1,5 uur heerlijk :yes:
boer pieter

Berichtdoor john verhaar » zo feb 04, 2018 20:24

En toch sta je bij elk nieuw :idea: of ontwikkeling met 2 benen op de rem en heb je je boerderij te koop staan :?
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor boer pieter » zo feb 04, 2018 20:35

heb de boerderij niet meer te koop en hou ook geen nieuwe ontwikkelingen tegen ,maar iets nieuws moet wel wat opbrengen anders kun je het beter niet doen ,mensen die allerlei nieuwe dingen uitproberen mogen ze van mij doen ,als het dan (y) gaat kan ik het altijd nog doen ,
boer pieter

Berichtdoor M H » zo feb 04, 2018 21:00

boer pieter schreef:het is net of boeren geen zin in melken meer hebben ik melk bijna altijd zelf zeer relax 1,5 uur heerlijk :yes:

ik liep een beetje vast wat tijd betreft op een dag. had ook geen 20 swing over melkstal. maar 2x6 voor 100 koeien. dan is het gewoon een klus van 2 uur, en met al het werk rondom het melken, gaat het dan al snel naar 3 uur. voel me veel uitgeruster als ten tijde van de melkput. personeel zie ik niet zitten.

nu doe ik hetzelfde in anderhalf uur, op een veel relaxtere manier, en hoef niet meer op de klok te kijken, want uurtje later is nu geen ramp meer. vrouw werkt ook drie dagen, want die heeft helemaal niets met de boerderij, en wil wel graag wat blijven doen. ook dat is nu veel beter rond te zetten. al met al denk ik dat het hier goed gaat passen.
M H

Berichtdoor Nix » zo feb 04, 2018 21:04

Je moet alleen laten bellen als ie stilstaat. De rest kan later ook wel.
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt aan iedereen gedacht
Nix

Berichtdoor boer pieter » zo feb 04, 2018 22:15

Ik heb niks tegen robots en ken er ook genoeg waar het wel super gaat maar hier in dk zie je toch dat er veel uit vliegen terwijl er in Nederland steeds meer bij komen .heb er zelf ook wel over nagedacht dacht maar is niks voor mij heb nu een goede mee helper die veel voor mij doet maar melken doe ik meestal zelf als ik thuis ben
boer pieter

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken