Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor Schoonvelde » zo feb 04, 2018 22:29

boer pieter schreef:Ik heb niks tegen robots en ken er ook genoeg waar het wel super gaat maar hier in dk zie je toch dat er veel uit vliegen terwijl er in Nederland steeds meer bij komen .heb er zelf ook wel over nagedacht dacht maar is niks voor mij heb nu een goede mee helper die veel voor mij doet maar melken doe ik meestal zelf als ik thuis ben

Dat komt uiteraard ook wel doordat veel Denen metname op de grotere bedrijven door hebben gekregen dat tegen een relatief geringe betaling de rug van een Oost Europeaan verslijten op dit moment voordeliger is dan een dotje nieuwe lely a4s :cry: . Een robot kan misschien niet zeuren maar wel snachts bellen, die Oost Europeaan zal de komende jaren ook nog wel niet teveel zeuren tegen zijn meerdere, anders besteld de boer in charge een andere.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Brede interesse

Berichtdoor auke » zo feb 04, 2018 22:35

Boer heeft een andere boerderij gekocht was ik vergeten te melden en daar zat een 10 jaar oude carroussel in 8)
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor h.groothuis » zo feb 04, 2018 22:48

auke schreef:Boer heeft een andere boerderij gekocht was ik vergeten te melden en daar zat een 10 jaar oude carroussel in 8)

Dat is die boer met dat loonbedrijf erbij ?
h.groothuis

Berichtdoor Corjan » ma feb 05, 2018 02:34

Ik heb nog nooit in mijn leven 240 koeien alleen door een melkstal geduwd dus weet niet wat het echt is. :oops: Met 240 koeien aan de melk door de robots wel :yes: Een dag als vandaag een makkelijk klusje in kantoortijden alleen te doen. De kalveren was eigenlijk het grootste blok aant been. We moeten binnen een jaar wat gaan doen en denk een 5de robot en dan is het aan de kids denk ik wat die willen. Dochter vond een melkstal wel wat :yes: Paar keer geholpen met een 60 koeien farm en dat leek haar wel wat :yes: En pas een keer krap 200. Maar die 200 vond ze toch een heel gedoe :lol: Zo zou ik niet willen leven zei ze :lol:

Het heeft bijde voordelen maar als ik dat geode met melkers hoor ben ik nog steeds blij met de robotjes :yes:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor boer pieter » ma feb 05, 2018 08:56

Schoonvelde schreef:
boer pieter schreef:Ik heb niks tegen robots en ken er ook genoeg waar het wel super gaat maar hier in dk zie je toch dat er veel uit vliegen terwijl er in Nederland steeds meer bij komen .heb er zelf ook wel over nagedacht dacht maar is niks voor mij heb nu een goede mee helper die veel voor mij doet maar melken doe ik meestal zelf als ik thuis ben

Dat komt uiteraard ook wel doordat veel Denen metname op de grotere bedrijven door hebben gekregen dat tegen een relatief geringe betaling de rug van een Oost Europeaan verslijten op dit moment voordeliger is dan een dotje nieuwe lely a4s :cry: . Een robot kan misschien niet zeuren maar wel snachts bellen, die Oost Europeaan zal de komende jaren ook nog wel niet teveel zeuren tegen zijn meerdere, anders besteld de boer in charge een andere.

die geringe betaling is ook bijna voorbij (y) ik vind het ook waardeloos die uitbuiting van mensen ,maar ik denk dat je mensen wat meer moet laten doen dan alleen melken
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Kasé5 » ma feb 05, 2018 10:46

john verhaar schreef:En toch sta je bij elk nieuw :idea: of ontwikkeling met 2 benen op de rem en heb je je boerderij te koop staan :?

Klopt idd dat hij heel vaak weer een hele batterij collega's gesproken heeft die stoppen met AMS of met CV :yes:

Vorig jaar kwam Pieter echter hier ff op een zaterdag aan en toen heeft ie hier toch éénmaal iets positiefs over robotmilking gepost :yes: 'terwijl ik niet heb opgeschept, ja alleen de patatten :wink: , en het bij ons ook niet altijd zo top-of-the-dream draait
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor boer pieter » ma feb 05, 2018 10:53

Haha (y)
boer pieter

Berichtdoor maistro » ma feb 05, 2018 11:52

Laatst boetech gesproken hadden in zweden 18 robot's geinstalleerd mooi bedrijf met veel bos.
Personeel is niet betrouwbaar genoeg qua planning e.d.

Misschien moet John keertje over.was wel bedrijf in VS die begon met 40 A4
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor G.U. » ma feb 05, 2018 12:29

maistro schreef:Laatst boetech gesproken hadden in zweden 18 robot's geinstalleerd mooi bedrijf met veel bos.

40 robbies omdat personeel niet betrouwbaar is... :| hoe ga je dat met 40 robbies doen dan?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Arie » ma feb 05, 2018 12:45

G.U. schreef:
maistro schreef:Laatst boetech gesproken hadden in zweden 18 robot's geinstalleerd mooi bedrijf met veel bos.

40 robbies omdat personeel niet betrouwbaar is... :| hoe ga je dat met 40 robbies doen dan?

Elke dag 's ochtend om 4 uur in de melkput staan zal wel het grootste probleem zijn, en daar ben je vanaf met een robot.
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Flyinghollander » ma feb 05, 2018 12:51

G.U. schreef:

Hoeft toch niet moeilijk te zijn, Onderhoud gewoon ook preventief werken, dus qua onderhoud, werk tijdens de dag. Idem voor probleem koeien etc op kantoortijden.
Flyinghollander

Berichtdoor Kasé5 » ma feb 05, 2018 13:16

Hij moet 2 goede monteurs opleiden. Je kunt 1 man niet aandoen 52 weken 24/7 in het zwoele Scandinavië te blijven. Minstens 2 herdsmen en evengoed nog 1 of 2 VW-bussen vol other people.
Heb m'n twijvels maar eigenlijk heb ik helemaal geen kennis en ervaring om zoiets te managen :no:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Corjan » ma feb 05, 2018 14:22

Kase er zijn wat boeren in de US die er een farm bij opstarten :yes: Sommige doe een keer gek en trappen er 30 40 robots in (y) :idea: .......Dan ben ik benieuwd wat ze in een paar jaar weer opstarten :yes: Weer een robotfarm of weer wat anders :wink: Dat verteld denk ik meer dan de toko die opdat moment draaid
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor boer pieter » ma feb 05, 2018 15:06

30 tot 40 robotten zeg 4000 koeien kun je toch veel beter 2 grote buiten melkers er in zetten maar goed ik ben geen robot specilist 8) maar hier vlak bij mij zaten 2 bedrijven met 12 robotten en melken nu weer in een melkstal met gelijk aantal personeel ,en beide zeggen ze 1,2,3,4 botjes gaat wel, worden het meer is het gewoon te duur, onderhoud ,vooral al ze wat ouder worden ,volgens mij moet je de mensen niet alleen laten melken maar 1 week laten voeren dan week melken dan allehande werkjes laten doen en dan wat roeleren ,zie je op grote slachterijen ook elk uur weer door schuiven ,dat is ook het mooie aan boer zijn van alles wat doen
boer pieter

Berichtdoor Arno » ma feb 05, 2018 15:25

naja 40 robotten zijn ff 2000 koeien ,geen 4000 ,en 4000 koeien heb je geen 2 melkstallen voor nodig die gaan lachend door 1tje :?
Maarruh ,automation trend gaat natuurlijk gewoon door ,om nu een nieuwe melkstal te bouwen moet je zeer zeker serieus over robots gedacht hebben anders leef je niet meer in deze tijd.
Arno

Beroep: koeienmelker

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken