Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor Grazy » za maart 03, 2018 14:31

Als merk voor jouw niet uit maakt ga voor de beste dealer, daar zit je voor de rest van je leven aan vast :yes:
Grazy

Beroep: Master Grazier

Berichtdoor G.U. » za maart 03, 2018 15:50

Jip, service en beschikbaarheid van onderdelen is belangrijker dan aanschafprijs. Geld ook voor sleppers
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor sivert » za maart 03, 2018 21:02

G.U. schreef:Jip, service en beschikbaarheid van onderdelen is belangrijker dan aanschafprijs. Geld ook voor sleppers

Helemaal mee eens, het succes van robotmelken is ook voor een groot deel afhankelijk van de service. Wij melken dan met Lely A4's en als er eens een storing is dan is die meestal vlot opgelost. De monteurs hebben veel kennis en zitten niet zo ver bij ons vandaan. Ik zou ook bij boeren in de omgeving met robots kijken en vragen hoe het hen bevalt.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor JLAAM » zo maart 04, 2018 08:05

De indeling van de stal is volgens mij een heel belangrijk onderdeel van het goed werken van een melkrobot... Dit maakt het verschil tussen 2.5 melkingen en 3 melkingen zonder extra werk en ophaalkoeien...
JLAAM

Berichtdoor Kasé5 » zo maart 04, 2018 12:57

Zit met m'n VMS-en altijd maar op 2,5 tot 2,6 :| .
M'n voeradviseur zegt dat de Lely's altijd meer melkingen hebben dan z'n Laval-klanten.
En hier in de buurt zit iemand met een dubbele Sac en die haalt het hele jaar door meer dan 4 melkingen :!:
Toch ben ik tevreden met m'n blauwtjes en de dealer ook met mij :wink: Kun je om lachen maar is ook heel belangrijk :yes: want zij zijn ook mensen.

Maar je vraag welke is de beste? I don't know.
Lely heb de meeste ervaring, dat zijn gewoon keiharde getallen..., niet meer en niet minder
van Dam af
Kasé5

Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor JLAAM » zo maart 04, 2018 16:44

Kasé5 schreef:Zit met m'n VMS-en altijd maar op 2,5 tot 2,6 :| .
M'n voeradviseur zegt dat de Lely's altijd meer melkingen hebben dan z'n Laval-klanten.
En hier in de buurt zit iemand met een dubbele Sac en die haalt het hele jaar door meer dan 4 melkingen :!:
Toch ben ik tevreden met m'n blauwtjes en de dealer ook met mij :wink: Kun je om lachen maar is ook heel belangrijk :yes: want zij zijn ook mensen.

Maar je vraag welke is de beste? I don't know.
Lely heb de meeste ervaring, dat zijn gewoon keiharde getallen..., niet meer en niet minder

4 melkingen lijkt mij een beetje teveel van het goeie denk ik... Slotgat moet toch nog kunnen herstellen tussen de melkingen. Wel duidelijk dat ze graag gemolken worden in een Sac :D (y) Draaid hij al lang?
JLAAM

Berichtdoor Arie » zo maart 04, 2018 17:56

4 melkingen gemiddeld over je hele koppel is volkomen nutteloos volgens mij :roll:
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor kobonde » ma maart 05, 2018 08:21

Het aantal melkingen hangt af van hoe de robot is ingesteld, En de verschillende merken hebben hebben verschillende visies op hoe vaak een koe gemolken moet worden. Bij Delaval heb je bij de standaad instelling 10 tot 12 liter/melking. maar dat kun je veranderen. Over algemeen heben ze op Delaval bedrijven meer koeien / robot dan bij de andere merken.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor h.groothuis » ma maart 05, 2018 09:34

Klopt...als je ze mag houden wel :wink: maar delaval laat vooral in het tweede gedeelte van de lactatie het aantal melkingen sneller zakken dan de rooie met de standaard instellingen, daardoor ontstaat er wat meer ruimte om meer koeien te melken :yes: , wat andere merken doen weet ik zo niet..
h.groothuis

Berichtdoor Hans19 » ma maart 05, 2018 15:57

h.groothuis schreef:Klopt...als je ze mag houden wel :wink: maar delaval laat vooral in het tweede gedeelte van de lactatie het aantal melkingen sneller zakken dan de rooie met de standaard instellingen, daardoor ontstaat er wat meer ruimte om meer koeien te melken :yes: , wat andere merken doen weet ik zo niet..
Als ze maar veel melk blijven geven kunnen ze nog steeds vrijwel onbeperkt op de robot komen. De groep die dat niet heeft, hoeft ook niet zo vaak op de robot te komen.
Hans19

Berichtdoor Corjan » vr maart 09, 2018 14:43

Het ligt idd vooral aan de instellingen :yes: Maar ook hoeveel koeien per robot. Hier nu een 61 koeien met 2.8 melkingen. Over de 60 koeien halen wij bijna nooit de 3 melkingen meer :wink:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Vie » vr maart 16, 2018 23:29

Robots altijd in een hokkie, of gewoon open in de stal?

Recent wat stallen gezien waar er gewoon 4 op een rij staan met een put er langs, idee spreekt me ook wel aan.
Vie

Berichtdoor Mellek » vr maart 16, 2018 23:58

Net bericht van Lely, ze maken nog 3 jaar onderdelen voor de a2, 2021 is dan 25 jaar na de introductie dus dan hoeft het niet meer :? Maar alle ingeruilde a2's worden helemaal gestript voor parts dus kans is groot dat dingen nog wel 5 jaar door kunnen melken 8)
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Kasé5 » za maart 17, 2018 09:28

Dan is het frame met 25 jaar nog steeds wel verkrijgbaar Melluk :mrgreen:

Toch vink dat wel een nadeel van lely, steeds weer een nieuw totaal ander model die je ook niet kunt combineren.
Gister ook op feesboek; bedrijf met 1 A3next, vlgs Marco Verhaar de beste robot ooit, knikkeren ze eruit omdat ze naar 2 willen/moeten dus maar 2 nieuwe A4's :?
Denk niet dat dit bedrijf dit jaar al 120 koeien aan de melk heb...
van Dam af
Kasé5

Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor G.U. » za maart 17, 2018 09:50

Hoe komt het dan met die tweedehandsjes die ze ook verkopen? Als lely geen onderdelen meer maakt dan is de weg ook vrij voor derden om onderdelen te maken ofniet
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken