Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor Mellek » za maart 17, 2018 09:59

Ja schandalig, volgens mij werden die gereviseerde paar jaar terug nog verkocht "A2 Taurus", filmpje van 6/2015:
http://www.melkvee.nl/partner/36/nieuws ... eede-leven

Maar kan me er verder niet te druk om maken, rijke boeren ruilen die dingen straks massaal in is er nog voor 25 jaar onderdelen en anders moet ik er zelf maar een reserve in de schuur zetten :yes:
99 problems but a cow aint one
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor van wijk » za maart 17, 2018 11:12

Kijk hoe het werkt met Gascoigne Melotte melkstallen: Merk is ooit overgenomen door boumatic.
Slijtdelen zijn geen probleem, printplaten, melkstellen, kastjes etc is lastiger via boumatic. Maar vanuit engeland is via t web nog veel nieuw en nagenoeg origineel te krijgen. :D
van wijk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor HoK » za maart 17, 2018 11:19

Dat de A2 eruit gaat qua support was te verwachten. Niet alleen vanwege leeftijd, maar ook vanwege de aansturing. Neemt niet weg dat het flink balen is als je ermee melkt.

De A3, A3 Next en A4 draaien allemaal met een CANbus systeem voor communicatie, aansturing en foutopsporing. Een A2 heeft dat systeem niet, veel losse printplaten en dat maakt foutoplossing vooral bij printplaten erg lastig. Wat ik hier hoor van de monteurs is dat alleen de 'oldtimers' snel en goed een A2 kunnen repareren. Combineer dat met een arm die makkelijker kan slijten (veel draaipunten, pennen en bussen ipv lagers) dan is het al snel interessant om de ondersteuning te beeindigen.

Ik verwacht daarom dat de A3 veel langer ondersteund gaat worden. Zeker omdat daar ook een Taurus programma op zit. En verkijk je er niet op; een Taurus A3 is geen A3 onderhuids. Er zitten al veel A3 Next systemen in.
HoK

Berichtdoor HoK » za maart 17, 2018 11:23

Wat voor truukjes gebruiken jullie om nog meer melksnelheid te krijgen? We melken op het moment met Westfalia WS029U voeringen in Lely bekers. Eigenlijk qua uiergezondheid geen gedoe maar wel een lage melksnelheid (bij 31 liter 2.2/2.3 melksnelheid), we gaan nu een setje lely rubbervoeringen proberen. Zijn er voor de rest nog voeringen die interessant kunnen zijn om te proberen? Bij 110 koeien op twee robots hebben we maar 12% vrije tijd en prioriteit voeren (koe in box houden tot voer op is) willen we wel aanhouden.
HoK

Berichtdoor M H » za maart 17, 2018 15:39

Ik snap er niks meer van. De ene lelymelker zit op 3.4 liter per minuut. En Hok op 2.2 a 2.3 mwt toch ook hoge productie. Hier laatste tijd boxbezoek van 6:45 minuut. Productie per melking 9 5 per melking. En 26 liter per koe per dag. Is gea monobox.
M H

Beroep: veehouder

Berichtdoor jan.nl » za maart 17, 2018 15:44

M H schreef:Ik snap er niks meer van. De ene lelymelker zit op 3.4 liter per minuut. En Hok op 2.2 a 2.3 mwt toch ook hoge productie. Hier laatste tijd boxbezoek van 6:45 minuut. Productie per melking 9 5 per melking. En 26 liter per koe per dag. Is gea monobox.

Hok heeft veel taaie koeien tussen lopen(3 hele taaien kunnen het getal flink naar beneden halen),heeft niet met voeringen te doen denk ik.
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor HoK » za maart 17, 2018 19:57

Taaien hebben zeker invloed en die hebben we ook, maar daarvoor is de maximale melktijd teruggeschroefd naar 10 minuten dus de invloed zou al minder groot moeten zijn. Ik moet wel toegeven dat we van Lely siliconen voering naar Westfalia rubber zijn gegaan en daarbij 0.2 melksnelheid verloren hebben. Echter ook veel minder mastitis. Nu we er wat meer melken moeten we effe wat meer capaciteit vinden.
HoK

Berichtdoor Gerton » za maart 17, 2018 23:23

HoK schreef:Wat voor truukjes gebruiken jullie om nog meer melksnelheid te krijgen? We melken op het moment met Westfalia WS029U voeringen in Lely bekers. Eigenlijk qua uiergezondheid geen gedoe maar wel een lage melksnelheid (bij 31 liter 2.2/2.3 melksnelheid), we gaan nu een setje lely rubbervoeringen proberen. Zijn er voor de rest nog voeringen die interessant kunnen zijn om te proberen? Bij 110 koeien op twee robots hebben we maar 12% vrije tijd en prioriteit voeren (koe in box houden tot voer op is) willen we wel aanhouden.

Hier geen truukjes... Wel lely rubber voering, melksnelheid 2,7 Weet niet of je bij het wisselen naar de westfalia ook andere bekers bent gaan gebruiken, maar voor de lely rubber moet je de lange bekers hebben, niet die van de silicone voering.
Gerton

Berichtdoor kobonde » zo maart 18, 2018 10:41

[quote="HoK"]Wat voor truukjes gebruiken jullie om nog meer melksnelheid te krijgen? We melken op het moment met Westfalia WS029U voeringen in Lely bekers. Eigenlijk qua uiergezondheid geen gedoe maar wel een lage melksnelheid (bij 31 liter 2.2/2.3 melksnelheid), we gaan nu een setje lely rubbervoeringen proberen. Zijn er voor de rest nog voeringen die interessant kunnen zijn om te proberen? Bij 110 koeien op twee robots hebben we maar 12% vrije tijd en prioriteit voeren (koe in box houden tot voer op is) willen we wel aanhouden.[/quote

Waarom voer je zoveel in robot dat ze er langer over doen te vreten dan te melken, dan kun je beter het grondrantsoen verhogen of een krachtvoer automaat in de stal zetten.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor HoK » zo maart 18, 2018 18:35

Het was een bewuste keus omdat we zo veel mogelijk rust in de stal willen hebben. Krachtvoerboxen geven meer onrust naar ons idee. Vandaar alles in de robot. In de basis zit al krachtvoer, als we meer in de basis doen dan komen de oudmelksen niet meer vanzelf. En wij hebben vrij koeverkeer.
HoK

Berichtdoor kobonde » ma maart 19, 2018 08:07

HoK schreef:Het was een bewuste keus omdat we zo veel mogelijk rust in de stal willen hebben. Krachtvoerboxen geven meer onrust naar ons idee. Vandaar alles in de robot. In de basis zit al krachtvoer, als we meer in de basis doen dan komen de oudmelksen niet meer vanzelf. En wij hebben vrij koeverkeer.

Ik heb het idee dat de lage melksnelheid, komt door de lange bokstijd doordat ze in de robot blijven om voer te vreten na dat ze klaar zijn met melken, en niet door het type tepelvoering die je gebruikt. Je hebt ook de moglijkheid de doseersnelheid te verhogen zodat er meer voer in de bak ligt en ze sneller kunnen vreten.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Vinterland » ma maart 19, 2018 09:11

[/quote] Ik heb het idee dat de lage melksnelheid, komt door de lange bokstijd doordat ze in de robot blijven om voer te vreten na dat ze klaar zijn met melken, en niet door het type tepelvoering die je gebruikt. Je hebt ook de moglijkheid de doseersnelheid te verhogen zodat er meer voer in de bak ligt en ze sneller kunnen vreten.[/quote]

Hier ook de robots op prioriteit voeren staan. Melksnelheid is 2,7. Dus navreettijd heeft geen effect op melksnelheid.
Vinterland

Berichtdoor HoK » zo maart 25, 2018 14:13

Ben nu de voersnelheid iets aan het verhogen. Stond standaard nu 50 gram hoger gezet. Scheelt toch 15 sec per melking.
HoK

Berichtdoor Corjan » zo maart 25, 2018 17:39

Heb ik ook nog een blauwe maandag geprobeerd maar vond dat 26 keer niks. Kon het niet aanzien als een koe rustig stond te eten terwijl ze al uit was en een koe er achter staat te wachten. Volgens mij win je er ook niet veel mee. Hier krijgen de koeien nu 3 tot 3.5 kv aan het voerhek en tot max 8 kg int botje :!: En bakken zijn altijd leeg (y)

Hier komen we van een 2.3 2.4 vandaan. Met vierkante rubberen voeringen gingen we 0.2 0.3 omhoog. Melktijd op max 7 minute gezet. Een paar koeien die daardoor zich hier niet meer thuis voelde, en een nieuwe eigenaar opzochten (y) En nu zitten we rond de 2.8 2.9 en kunnen we het doen met de 4 robots :idea: Anders hadden we mischien al naar een 5de gemoeten. Dus door de koeien die weg wilde of bereid waren wat sneller te gaan melken kunnen we de robots wat beter benutten (y) :idea:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Gerben77 » di apr 10, 2018 12:22

Gerben77

Beroep: melkveehouder

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken