Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor Henk » ma apr 30, 2018 18:23

Als er één ding is waar de grote usa farmers patent op hebben, is het iig het louzy kwoten... 8)

Tis toch wel een teken aan de wand, de robotisering in de usa. Arbeid lijkt daar in navolging op andere landen ook een issue...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor boer pieter » ma apr 30, 2018 18:52

:lol: :lol:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor john verhaar » ma apr 30, 2018 19:22

Goede medewerkers vinden voor de melkveehouderij is overal in de wereld een uitdaging,maar nu is het al een heel tijdje een uitdaging om de niet zo goeie te vinden ook :cry: in Pieter zal dan wel zeggen moet je meer betalen maar als niet komen kunnen we ook niet meer betalen
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor ten Hoeve » ma apr 30, 2018 19:33

En dat is dus ook hier de hoofdreden dat er robots komen. Het is lang goed gegaan maar het word alleen maar minder met de betrouwbaarheid van het personeel. En wij hadden hier geen zin in om de rest van ons boeren ons druk te maken of het personeel wel komt opdagen. We hebben hier een paar parttimers en die zijn er al klaar mee om elke keer te moeten invallen. Dus vorige week zelf eens een keertje de avond shift gemolken en daar word je gauw zat van.
ten Hoeve

Beroep: boer

Berichtdoor Harry K » ma apr 30, 2018 19:42

Heb hier inmiddels ruim een jaar ervaring met een sproeisysteem.

Het is echter geen bestaand systeem, omdat ik toen dacht dat goedkoper en beter te kunnen.
Inmiddels weet ik dat ik idd een veel beter systeem heb gebouwd. Niet goedkoper maar duurder, maar gezien de resultaten boeit me dat niet meer.

Melken hier nu 3 jaar met 1 VMS. Normaal hadden we slechts 2 of 3 koeien met wat mortellaro, maar 2 jaar geleden werden het er steeds meer. We bekappen zelf, dus dan valt dat ook direct op. Een voetbad achter de robot zag ik om 3 redenen niet zitten. Ten eerste, niet moeilijk doen als het makkelijk kan. Ten tweede accepteren wij geen afname in de loop erop, vooral niet van verse vaarzen in de leerperiode. Ten derde vind ik het effect van voetbaden op bestaande mortellaro gewoon veel te klein.

Met het bekappen zat ik er steeds met de neus bovenop. Toen kreeg ik eens de analytische gedachte waarom en hoe behandel ik in de bekapbox. De aandoening met ruwe doek krachtig schoonvegen en dan middel erop, evt. intapen. Dat is meteen de oorzaak waarom een behandeling in de bekapbox wél helpt, zeker wanneer je dat gaat herhalen. De mortellaro-wond is hard en te afgesloten door haar korst. Daarom helpt het langer in een voetbad laten staan veel beter: de korst wordt dan zachter.
Bestaande spraysystemen op de robots prutsten in mijn ogen maar wat met de mortellaro. Dat moest veel krachtiger zonder toe te geven op de loop op de robot.

Uiteindelijk bestaat ons systeem uit een krachtige hogedrukreiniger welke een meer dan 10% oplossing met 85 bar en voldoende debiet 0,6 seconde achter tussen de klauwen spuit, zonder dat dit middel door de pomp gaat. Pomp is duur, en zo is elk middel te gebruiken.

Voorpoten hebben hier geen last van Mortellaro, maar door de ferme behandeling van de achterpoten ontlopen deze de aanraking van het middel niet. Omdat problemen met de voorpoten hier niet speelt kan ik daar ook geen feiten over geven. Wel verwacht ik dat daar zo curatief niks mee gebeurd maar dat deze preventief mee behandeld worden.

Trigger is het vóórsprayen.
Spray nu ook elke 2 weken de melkkoeien (behalve die verse vaarzen in de leerperiode) een dag vóór zodat ze dan tevens behandeld worden tegen stinkpoot en Mortellaro. Maar die extra voorspray-actie is in te stellen hoe vaak en bij welke koeien ik wil.

Effect is verbluffend.
We hebben geen Mortellaro meer.

Filmpje: https://youtu.be/N_SeqWWh0_U
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid.
Harry K

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor M H » ma apr 30, 2018 19:45

ten Hoeve schreef:En dat is dus ook hier de hoofdreden dat er robots komen. Het is lang goed gegaan maar het word alleen maar minder met de betrouwbaarheid van het personeel. En wij hadden hier geen zin in om de rest van ons boeren ons druk te maken of het personeel wel komt opdagen. We hebben hier een paar parttimers en die zijn er al klaar mee om elke keer te moeten invallen. Dus vorige week zelf eens een keertje de avond shift gemolken en daar word je gauw zat van.

Is hier ook reden geweest, ik vrees dst ik niet heel goed personeel kan managen, en of ze te vinden zijn, is ook maar de vraag. Bedrijven die wel met personeel werken zijn continue zoekende. AB kan ook niemand meer krijgen. Het wordt gewoon een drama. En zelf was ik het melken vooral in de middag zat. Nu met robots is planning veel relaxter. Weiden is nog steeds een dingetje waar ik benieuwd naar ben hoe dit lopen gaat
M H

Berichtdoor boer pieter » ma apr 30, 2018 20:16

als je het na 1 keer al zat bent is er ook wel wat mis lijkt mij, als je het zelf al niet meer wilt doen hoe kun je dan vanm je personeel verwachten dat die het wel wil doen ,
boer pieter

Berichtdoor bekapper » ma apr 30, 2018 20:36

De korst die op de wonde komt, komt vooral door de kopersulfaat. Het afspuiten met een krachtige straal heb ik goede resultaten van gezien bij iem. die dit deed in de melkstal.
Het voornaamste is dat het produkt de tussenklauwhuid kan raken, daar zit de stinkpoot. Geen stinkpoot is 99.9% geen Mortellaro.
bekapper

Berichtdoor bekapper » ma apr 30, 2018 20:37

In China worden melkers betaald als it ers. Nog vinden ze geen melkers. (van horen zeggen)
bekapper

Berichtdoor ten Hoeve » ma apr 30, 2018 20:50

boer pieter schreef:als je het na 1 keer al zat bent is er ook wel wat mis lijkt mij, als je het zelf al niet meer wilt doen hoe kun je dan vanm je personeel verwachten dat die het wel wil doen ,

Lol. Ik heb hier de eerste 2 jaar 2x van de 3x / dag gemolken. Dit was de ochtend en nacht melking. Toen nog 120 koeien aan de melk. Toen de volgende 8 jaar alleen de ochtend melking gedaan(350 koeien). De andere 2 melkingen door personeel. Laatste 2 jaar 550 aan de melk en om personeel een 8 uur werkdag te geven hadden we besloten om de verse koeien 4x per dag te melken. Toen dus ook gestopt met zelf melken. Dus ja ik ben er gauw zat van als je s'ochtends om kwart over 5 buiten staat om dan ook nog even s' avonds te melken tot 2 uur s'ochtends.
ten Hoeve

Beroep: boer

Berichtdoor boer pieter » ma apr 30, 2018 21:41

je had ook bij 120 koeien kunnen blijven en s'morgens 6 uur em s'middags een uur of half 5 doe ik ook en als ik er niet ben heb ik een vaste man die ongeveer 30 uur in de maand er is ,
boer pieter

Berichtdoor gydo » ma apr 30, 2018 23:21

Harry K schreef:Heb hier inmiddels ruim een jaar ervaring met een sproeisysteem.

Het is echter geen bestaand systeem, omdat ik toen dacht dat goedkoper en beter te kunnen.

(Bladieblabla heel verhaal) :mrgreen:

Effect is verbluffend.

Dat ziet er goed uit (y)
wat spuit je er op? En hoeveel is het verbruik?
Hoe krijg je het op 85 bar zonder pomp?
gydo

Berichtdoor poekske » di mei 01, 2018 05:12

boer pieter schreef:je had ook bij 120 koeien kunnen blijven en s'morgens 6 uur em s'middags een uur of half 5 doe ik ook en als ik er niet ben heb ik een vaste man die ongeveer 30 uur in de maand er is ,

De 1 heeft ook meer ambitie of de ander. En stilstaan is achteruitgang
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Niels » di mei 01, 2018 05:36

Behalve in Nederland, want daar heeft RFC bepaald dat stilstaan het nieuwe vooruitgaan is. 8)
Niels

Berichtdoor Harry K » di mei 01, 2018 07:51

gydo schreef:
Harry K schreef:Heb hier inmiddels ruim een jaar ervaring met een sproeisysteem.

(Bladieblabla heel verhaal) :mrgreen:

Effect is verbluffend.

Dat ziet er goed uit (y)
wat spuit je er op? En hoeveel is het verbruik?
Hoe krijg je het op 85 bar zonder pomp?

Heb hier Hoof fit Bath gebruikt, maar alles wat vloeibaar is kan erin.
Verbruik staat nog op 10% oplossing.
Per behandeling wordt er 0,36 liter oplossing verspoten, das dus 0,036 liter middelverbruik.
Bij 150 melkingen 5,4 liter.
Voor 85 bar is zekers wel een pomp nodig, maar middel wordt in de rustfase met slangenpompen in de hogedrukleidingen achter de pomp gepompt.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid.
Harry K

Beroep: Melkveehouder

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken