Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor Grazy » do jun 28, 2018 17:34

Mellek schreef:Met de gehele familie :lol: , ga zo'n bedrijf, of de helft maar es in je eentje doen dan laat je dat opjagen wel, je kunt zo haast net zo goed 3x daags in de melkstal staan.

Ze hebben ook nog een paar man personeel :roll: :shock:
Grazy

Beroep: Master Grazier

Berichtdoor Richt » vr jun 29, 2018 08:25

Grazy schreef:
Mellek schreef:Met de gehele familie :lol: , ga zo'n bedrijf, of de helft maar es in je eentje doen dan laat je dat opjagen wel, je kunt zo haast net zo goed 3x daags in de melkstal staan.

hier in de buurt was vorig jaar ook een USA boer die een lezing kwam houden, bedrijf waar alles tip top liep qua technische cijfers, economisch werd niet over gerept, maar 450 koeien met 12 man, kan ik hier niet recht rekenen, maar goed misschien verdient hij genoeg met lezingen in het buitenland :?:
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Clown » vr jun 29, 2018 09:04

Hier in de buurt was een boer die kreeg s nachts veel telefoon van de robot
Dus die zette de robot uit als hij naar bed ging . Was wel een leuke oplossing
Voor de nachtelijke storingen
Clown

Beroep: Veehouder
Interesses: National geographic

Berichtdoor Mellek » vr jun 29, 2018 11:54

Clown schreef:Hier in de buurt was een boer die kreeg s nachts veel telefoon van de robot
Dus die zette de robot uit als hij naar bed ging . Was wel een leuke oplossing
Voor de nachtelijke storingen

Je kunt ook de telefoon uitzetten natuurlijk, vroeger hier ook nooit gebelt tussen 23:00- en 7:00. En als ik de robot uitzet gaat ie me juist constant bellen.
En hoeveel collega's gaan er nog 's nachts uit om te kijken of een koe al aan het kalven is?
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Grazy » vr jun 29, 2018 12:00

Richt schreef:
Grazy schreef:

hier in de buurt was vorig jaar ook een USA boer die een lezing kwam houden, bedrijf waar alles tip top liep qua technische cijfers, economisch werd niet over gerept, maar 450 koeien met 12 man, kan ik hier niet recht rekenen, maar goed misschien verdient hij genoeg met lezingen in het buitenland :?:

:yes: Da's heel normaal hier en daarom kan een melkprijs van $0,35 op een hoop bedrijven niet uit :no: en is het makkelijk boeren hier voor een NLer :yes: (y)
Grazy

Beroep: Master Grazier

Berichtdoor nestor973 » vr jun 29, 2018 13:29

De robot snachts uitzetten ? :shock: :shock: Hoe raak je dan ooit aan 3500kg/ box :lol: :lol: :lol:

Straks ben ik 10 jaar aan het robotmelken , en ja ik heb er snachts ook wel uitgemoeten voor een of
ander alarm , eigenlijk vrij zelden voor een storing maar meestal altijd door een in de knoop geraakte
slang, uitgetrapte tepelvoering of geknapte slang. Slangen tijdig vervangen voorkomt ook een hoop
ellende.
Nu met het overaanbod van vliegen de laatste tijd heb ik het wel meer, maar het valt al bij al mee.

Als je volgens mij alle dagen je bed uit moet voor je robot, dan onderhoud je'm niet zoals het hoort.
Of heb je technisch het inzicht niet om hem probleemlo(zer)(os) te houden

En ik ken een boer die momenteel met 12 man 3000 koeien aan de melk heeft...
nestor973

Interesses: Al wat melkt geeft en vliegt, liefst niet gecombineerd.

Berichtdoor HoK » zo jul 01, 2018 14:46

Grazy schreef:[...]
:yes: Da's heel normaal hier en daarom kan een melkprijs van $0,35 op een hoop bedrijven niet uit :no: en is het makkelijk boeren hier voor een NLer :yes: (y)

In de USA doen de bedrijven toch zelf ook meer landwerk? Dan heb je toch ook eerder personeel nodig + een ander plaatje qua mechanisatiekosten? Speelt dat ook niet mee?

Natuurlijk moet je 's nachts wel vaker uit bed met een robot, maar aan de andere kant kun je ook veel stomme dingen voorkomen:
- Met regelmaat touwen, slangen en tepelvoeringen vervangen/onderhouden
- Alle nutteloze alarmen uitzetten (dan belt zo'n ding alleen maar als ie daadwerkelijk echt stil staat)

Moet dan ook wel eerlijk wezen, maar wij hebben op het moment wel wat te veel mislukte melkingen door de vliegen. We moeten nog even wat uitvinden dat er wat meer luchtverplaatsing is in de robotbox.
HoK

Berichtdoor h.groothuis » zo jul 01, 2018 17:11

Ach de ene keer gaat alles vanzelf en de andere keer blijf je bezig maar dat is in de melkstal met een kapotte melkslang het zelfde kun je met dat apparaat ook niet melken :no:

tegen vliegen heb ik gewoon in elke box een flybuster staan die iedere 8 min ff puft over de koe..gaat super en 4-5% onvolledigen.En de koeien ff met Butox behandelen.
h.groothuis

Berichtdoor poekske » zo jul 01, 2018 20:05

HoK schreef:

In de USA doen de bedrijven toch zelf ook meer landwerk? Dan heb je toch ook eerder personeel nodig + een ander plaatje qua mechanisatiekosten? Speelt dat ook niet mee?

Natuurlijk moet je 's nachts wel vaker uit bed met een robot, maar aan de andere kant kun je ook veel stomme dingen voorkomen:
- Alle nutteloze alarmen uitzetten (dan belt zo'n ding alleen maar als ie daadwerkelijk echt stil staat)

Moet dan ook wel eerlijk wezen, maar wij hebben op het moment wel wat te veel mislukte melkingen door de vliegen. We moeten nog even wat uitvinden dat er wat meer luchtverplaatsing is in de robotbox.

simpele krachtige ventilator die je zet een meter voor de robot die blaast op de uiers van de koe, byebye vliegen
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Hans19 » zo jul 01, 2018 21:35

poekske schreef:
HoK schreef:

simpele krachtige ventilator die je zet een meter voor de robot die blaast op de uiers van de koe, byebye vliegen
Kun je desinfeceren ook direct uit zetten.
Hans19

Berichtdoor sivert » zo jul 01, 2018 22:29

h.groothuis schreef:Ach de ene keer gaat alles vanzelf en de andere keer blijf je bezig maar dat is in de melkstal met een kapotte melkslang het zelfde kun je met dat apparaat ook niet melken :no:

tegen vliegen heb ik gewoon in elke box een flybuster staan die iedere 8 min ff puft over de koe..gaat super en 4-5% onvolledigen.En de koeien ff met Butox behandelen.

Die flybusters hebben geen toelating in Nederland, wel in België en Duitsland. Ik ken iemand die die dingen verkocht en zijn voorraad moest inleveren bij de AID. Wel een puntje van aandacht bij een AID controle of QLip of als je zoiets op bv. veeteeltforum zet. :idea: . Je weet niet wie er allemaal meelezen.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor h.groothuis » ma jul 02, 2018 06:49

Dat lijkt me sterk, kunt dat spul gewoon online kopen en ken ze hier die ze gewoon in de keuken hebben staan :yes: voor 14 dagen met qlip controle gewoon goed gekeurd....
h.groothuis

Berichtdoor poekske » ma jul 02, 2018 07:44

@ hans 19 zo krachtig waait dat niet hoor
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Kasé5 » ma jul 02, 2018 14:16

Groothuis heb je er dan ook nog een ventilator voor-of boven hangen?
Heb al vanaf begin vens er boven hangen, (hangen nu op de 4e plek, van alles geprobeerd) en een grote ventilator ervoor, dus vanuit de stal maar tis nog veels te veel trapperij (n) (n)

Koeien met Butox behandelen helpt bij ons ook maar 2 weken. Koeborstels :?: :?:
van Dam af
Kasé5

Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor sivert » ma jul 02, 2018 20:21

h.groothuis schreef:Dat lijkt me sterk, kunt dat spul gewoon online kopen en ken ze hier die ze gewoon in de keuken hebben staan :yes: voor 14 dagen met qlip controle gewoon goed gekeurd....

Rien v.d. Belt (geen idee of die ook in Drente komt) had ze vorig jaar op zijn site staan en naar aanleiding hiervan kreeg hij bezoek van de NVWA. Hij moest zijn handel toen inleveren omdat flybuster niet in Nederland was geregistreerd..
sivert

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken