Alternatief gasboiler

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Alternatief gasboiler

Berichtdoor Arie » ma feb 05, 2018 10:58

Kijk, dat zijn de prijzen. Hier 2 weken geleden de warteterugwinning laten vervangen door Mueller, staat nu een 300 liter :arrow: € 3150 met installatie ex BTW.
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Antbo » ma feb 05, 2018 13:11

Arie schreef:75 graden heb je niks aan, lang niet warm genoeg.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk

In België mogen geen boilers meer verkocht worden die het water 80 - 85 gr. maken 75 gr. is de max. temp. volgens de installateur .
daarom raden ze aan een grotere te plaatsen ( 300 liter ) zodat het langer duurt dat de vermenging van koud en warm water invloed heeft de temp. van het aftapwater .

en daar mag officieel geen douche bij op geinstalleerd worden , of je moet op de leiding die naar de douche gaat een mengkraan plaatsen zodat er nooit warmer water uit de douchekop kan komen dat warmer is dan 55 gr.

Arie bij een boiler van 120 liter moet je eens gaan meten hoe warm het laatste aftapwater van de boiler is bij het reinigen van de melkinstallatie.
Antbo

Berichtdoor Arie » ma feb 05, 2018 13:30

Wat het laatste tapwater doet is niet zo interessant. Het gaat erom dat de tank heet gemoeg gereinigd word.

Arie

Berichtdoor Richt » ma feb 05, 2018 13:34

Tank reinigt altijd met 50 graden hier, melk installatie ook, reinigings middel van Delaval wat juist voor water 45 tot 60 graden is, tot nu toe nooit geen kiemgetal problemen gehad (draait nu 9 maand met deze installatie).
Vorige melkstal draaide ook zo en tank ook, ook altijd goed.
Heb alleen extra elektroboiler voor warm water in de melkput/tanklokaal voor tijdens het melken, das gewoon een simpel ding van 3-400€
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Bonsjoer » ma feb 05, 2018 13:38

Arie schreef:
john jakobs schreef:
Arie schreef:Hier warmte terugwinning uit melktank met een gewone elektrische boiler er achter. Is nog niet eens eigendom, huren we van energieleverancier. Ïs eigenlijk nooit wat mee, en als dr wat mee is, bellen we gewoon, word gratis gerepareerd. Ook eens in de zoveel jaar preventief vervangen :yes:

al eens uitgeteld wat dat kost per jaar :oops: :oops: :oops:
Qua stroom of huur?

Huur is € 158.88 per jaar, 120 liter boiler.

Dat is een lucratieve business voor ze. :yes: Die Inventum EDR boiler ( A kwaliteit ) van jou ( is ook de boiler die lely/A4 gebruikt ) is kost nieuw iets van 900 euro/ex . Verwarmd tot dik 90 graden, zit nauwelijks onderhoud aan, helemaal zal je'm icm gebruikt met de WTW hooguit om de zoveel jaar ontkalken afhankelijk waar je zit qua hardheid water, wat je zelf prima kunt doen. Verwarmingselementen kun je er zo uithalen, die zitten 'droog' in het binnenwerk, voeler eruit trekken, dan binnenwerk losdraaien en eruit halen., dan de kalk er voorzichtig aftikken ( zit meestal vrij los ), dan alles weer terug met evt een nieuwe pakking en klaar.
Bonsjoer

Berichtdoor van wijk » ma feb 05, 2018 13:39

boilers die tot 80-85 graden gaan heten altijd "boerderij/industrie" uitvoering.
er zit meestal ergens een verzegeld schroefje op waarmee het nog heter kan. :wink:
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Arie » ma feb 05, 2018 13:43

900 euro, inkoop zal dat misschien zo zijn voor iemand die ze in grote aantallen afneemt, maar voor 900 heb ik hem hier niet hangen.

Arie

Berichtdoor Corstiaan » za feb 24, 2018 12:55

Niemand iets met een houtkachel? Volgens mij in pluimvee en kalversector wel gebruikt om warm te stoken...
Corstiaan

Beroep: Rundveedierenarts
Interesses: Veehouderij

Berichtdoor Jds » za feb 24, 2018 12:58

Corstiaan schreef:Niemand iets met een houtkachel? Volgens mij in pluimvee en kalversector wel gebruikt om warm te stoken...

Wordt inderdaad bij kalveren gedaan, en ook sommige serres worden met houtsnippers gestookt
Jds

Beroep: Melkveehouder, staalnemer

Berichtdoor wijnbergen » za feb 24, 2018 13:04

wordt hier ook veel in huizen gedaan, op houtpallets.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor boer pieter » za feb 24, 2018 13:14

Hier stoken ze op stro :yes:in varkens stallen ik heb zelf al 10 jaar een pille fyr geperst zaagsel
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Henk » za feb 24, 2018 13:28

Pelletkachels zijn momenteel reuze hip :yes: Ze zijn arbeidsvriendelijker als gewone kachels.
Maar vorige week kwamen we dr achter dat dr ook een hoop elektronica in zit.
Overburen hebben dr ook 1tje maar toen ze op skivakantie waren stond ineens hun huis vol rook. Was een soort van software storing. De oppasser panikeerde en belde 112 dus in mum van tijd politiewagens en brandweer met gierende banden daar de dam op :shock: Nu blijkt dat de pelletkachel al een paar jaar een zorgenkindje is.
Buurman trapt 'm dr nu uit en heeft een Oostenrijkse gekocht. Schijnt dat die daar het verst mee zijn...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor melker » wo feb 28, 2018 13:05

Hebben hier paar maand terug de gasboiler er ook uit gedaan, was na 4 1/2 jaar lek. Vervangen door 2 Inventum boilers van 125 Ltd. Worden gevoed uit voorkoeler met water van rond de 60 graden, al met al boilers 1200 per stuk en installatie koste ook nog paar duizend.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Henk » wo feb 28, 2018 13:27

Elektrische boilers dus Melker :?:
Kun jij met je zonnepanelen heel je spul voorzien van stroom :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor auke » do maart 01, 2018 09:37

melker schreef:Worden gevoed uit voorkoeler met water van rond de 60 graden, al met al boilers 1200 per stuk en installatie koste ook nog paar duizend.

hoe krijg je dat water zo warm ? met een gewone simpele voorkoeler?
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken