Alternatief gasboiler

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Alternatief gasboiler

Berichtdoor jan.nl » do maart 01, 2018 09:47

auke schreef:
melker schreef:Worden gevoed uit voorkoeler met water van rond de 60 graden, al met al boilers 1200 per stuk en installatie koste ook nog paar duizend.

hoe krijg je dat water zo warm ? met een gewone simpele voorkoeler?

Zal warmte terug winner zijn :wink:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Arie » do maart 01, 2018 10:55

Water van voerkoeler voor boiler heeft ook niet zoveel nut. Je hebt warm water op het moment dat er melk door de leiding gaat, anders niet. Als je op dat moment geen heet water uit boiler nodig hebt, waar laat je dan dat water uit de voorkoeler? :roll:
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Richt » vr maart 02, 2018 08:45

Arie schreef:Water van voerkoeler voor boiler heeft ook niet zoveel nut. Je hebt warm water op het moment dat er melk door de leiding gaat, anders niet. Als je op dat moment geen heet water uit boiler nodig hebt, waar laat je dan dat water uit de voorkoeler? :roll:

zijn er die daarvoor een ouwde melktank hebben staan :yes:

Maar hier ook gewoon van de warmte terugwinning in de boiler na warmen.
Melkstal en melktank warmen hun water uit de warmte terug winning zelf na (had ik al eerder geschreven volgens mij).
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor melker » vr maart 02, 2018 08:56

KLeine correctie, boilers worden gevoed uit freheaters. Staan 2 van 500 liter in serie, zodat ze hele dag water van 60 graden op voorraad hebben. Voorkoelwater spuiten we melkput mee schoon, of gaat opnieuw in drinkwaterreservoir.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Arie » vr maart 02, 2018 09:23

Richt schreef:
Arie schreef:Water van voerkoeler voor boiler heeft ook niet zoveel nut. Je hebt warm water op het moment dat er melk door de leiding gaat, anders niet. Als je op dat moment geen heet water uit boiler nodig hebt, waar laat je dan dat water uit de voorkoeler? :roll:

zijn er die daarvoor een ouwde melktank hebben staan :yes:

Maar hier ook gewoon van de warmte terugwinning in de boiler na warmen.
Melkstal en melktank warmen hun water uit de warmte terug winning zelf na (had ik al eerder geschreven volgens mij).

Met zo'n melktank mag je denk ik blij zijn als het water 30 graden is. En je moet nog weer een hydrofoor pomp hebben om het water de boiler in te krijgen. Ding vreet ook stroom.
Arie

Interesses: melkkoeien

Vorige

Keer terug naar Koe en melken