opdrijfhek

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

opdrijfhek

Berichtdoor MelkboerLuc » do nov 22, 2018 11:25

Het zal wel ergens bestaan?
Een zelfbouwpakket opdrijfsysteempje met elektrobediening voor ongeveer 5 meter breed en 10 meter lang.

Of heb je zelf wat gemaakt?
Plaats hier enkele foto's.
Tapatalk app installeren op de smartphoon en zo kan je direct foto's bijposten, is leerzaam.
Freedom of speech: je hebt altijd het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk gelijk had ---> Bedrijf
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Re: opdrijfhek

Berichtdoor Flyinghollander » do nov 22, 2018 13:10

Afbeelding

zoiets eens zelf gemaakt bij een bedrijf, werkte goed en naar paar week kan stroom er ook wel af. Doe wel even een belletje zodat de koeien leren, van hij gaat vooruit.
Flyinghollander

Berichtdoor MelkboerLuc » do nov 22, 2018 14:13

dat van die rail en die kettingkjes en het stroomdraadje dat snap ik wel en is een kleine dosis creativiteit,
zal ik dus ook wel kunnen :yes:

maar ik zie nog 2 functies waar ik niet direct de juiste winkel voor weet: voortbeweging van het hek en (meestal ook) op-en-neerlaten van de kettingkjes.
Freedom of speech: je hebt altijd het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk gelijk had ---> Bedrijf
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor Flyinghollander » do nov 22, 2018 14:28

Wij gebruikte ouderwetse gewoon een opdraai touw en het belletje werkte door het opdraaien.
Flyinghollander

Berichtdoor Flyinghollander » do nov 22, 2018 14:28

Misschien niet heel modern etc, maar kosten waar er ook naar en resultaat was goed.
Flyinghollander

Berichtdoor dutchcowboy » do nov 22, 2018 14:42

https://www.hbm-machines.com/producten/apart/acties/hbm-elektrische-takels?channable=e13762.TVBONzg1Nw&gclid=EAIaIQobChMIhJCVpI7o3gIVT-J3Ch30WwUgEAQYASABEgIAbPD_BwE Hier zoiets gebruikt voor de aandrijving. De hijskabel er af gehaald en een grotere poulie gemonteerd. Zo gemonteerd dat hij automatisch afslaat al het opdrijfhek maximaal terug gezet wordt. Het schakelmateriaal is echter niet super degelijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
dutchcowboy

Berichtdoor W.A » do nov 22, 2018 18:04

Hendrickx Venray Nl.

Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor Jan Atze » do nov 22, 2018 18:46

Wij hadden een opdrijfhek van van Vloot. Ik weet de prijs zo niet meer, maar was niet erg duur en was een bouwpakket.

Om de kettinkjes omhoog en omlaag te doen hadden we ongeveer 2 meter voor het einde een horizontale pvc-buis. Het opdrijfhek ging erover heen en de kettinkjes werden als het ware omhoog getrokken
Jan Atze

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Het Honderd » vr nov 23, 2018 08:04

Jan Atze schreef:Wij hadden een opdrijfhek van van Vloot. Ik weet de prijs zo niet meer, maar was niet erg duur en was een bouwpakket.

Om de kettinkjes omhoog en omlaag te doen hadden we ongeveer 2 meter voor het einde een horizontale pvc-buis. Het opdrijfhek ging erover heen en de kettinkjes werden als het ware omhoog getrokken

Hier ook een constructie waarbij de stroomdraden aan het "aandrijftouw" geknoopt zit. Zodra we de aandrijfmoter (rondgaand touw) aanzetten (5-10 sec per keer) zakt eerst het schrikdraad en daarna gaat het opdrijfhek pas naar voren. Optrekken door achteruit te laten draaien en een weerstand(die pvc buis) trekt het schrikdraad omhoog en gaat het opdrijfhek vervolgens naar startpositie (met afslag sensor).
Het Honderd

Berichtdoor Henk » vr nov 23, 2018 16:52

Flyinghollander schreef:Afbeelding

zoiets eens zelf gemaakt bij een bedrijf, werkte goed en naar paar week kan stroom er ook wel af. Doe wel even een belletje zodat de koeien leren, van hij gaat vooruit.

Lijkt me vrij onstabiel 1 zo'n rail :?: Onze loopt op 2 rails. Op de achtermuur en voor bij de melkstal een katrolwieletje en hierover een soepele staalkabel laten lopen via het aandrijfwagentje tussen de rails.
Stroom loopt via een tweede staaldraad, eveneens gespannen tussen achtermuur en voor bij de melkstal op een isolator.
Opdrijfwagentje loopt constant met metalen deel langs die draad op.
Vooraan met een koperdraad vanaf gespannen stroomdraad lijntje getrokken naar ruimte erlangs alwaar ie gekoppeld is aan een stroomapparaat.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Keer terug naar Koe en melken