Duurmelken

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Duurmelken

Berichtdoor melker » vr dec 06, 2019 10:19

Bij duurmelken start je pas met insemineren na minstens 200 tot 300 dagen. Die 6 week droogstand moet je kosten ook van rekenen en vergeet hogere gehaltes ook niet mee te nemen. Heb het idee dat koeien minder slijten. Bij maisrantsoenen zal het anders werken. Wanneer het niet bevalt stoppen we er weer mee, ook weer ervaring :?
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Richt » vr dec 06, 2019 11:42

melker schreef:Bij duurmelken start je pas met insemineren na minstens 200 tot 300 dagen. Die 6 week droogstand moet je kosten ook van rekenen en vergeet hogere gehaltes ook niet mee te nemen. Heb het idee dat koeien minder slijten. Bij maisrantsoenen zal het anders werken. Wanneer het niet bevalt stoppen we er weer mee, ook weer ervaring :?

bij het afkalven weken alle banden in de koe, ook in de klauwen enzo, dus dat ze minder slijten wil ik wel geloven, elke afkalving laten alle banden iets losser
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor wit » vr dec 06, 2019 12:27

Richt schreef:
melker schreef:Bij duurmelken start je pas met insemineren na minstens 200 tot 300 dagen. Die 6 week droogstand moet je kosten ook van rekenen en vergeet hogere gehaltes ook niet mee te nemen. Heb het idee dat koeien minder slijten. Bij maisrantsoenen zal het anders werken. Wanneer het niet bevalt stoppen we er weer mee, ook weer ervaring :?

bij het afkalven weken alle banden in de koe, ook in de klauwen enzo, dus dat ze minder slijten wil ik wel geloven, elke afkalving laten alle banden iets losser

Vlgs mij heeft Melker nog veel te weinig ervaring met duurmelken om te kunnen concluderen dat de koeien minder slijten.
Ben benieuwt of hij het over 2 jr nog toepast,heb zo m'n twijfels.
wit

Berichtdoor melker » vr dec 06, 2019 12:43

:yes: klopt, afgelopen jaar een 40, dit jaar een 200.
melker

Berichtdoor Corjan » vr dec 06, 2019 18:21

melker schreef::yes: klopt, afgelopen jaar een 40, dit jaar een 200.

Houd ons op de hoogte met de dagproduktie per koe :idea: En wat voor invloed het op in de melktank heeft :idea:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor gerrit b » vr dec 06, 2019 18:38

Kan mijn inziens prima werken..
leeftijd zal min half tot bijna verdubbelen
Jonge dieren het meest persistent
Jong gras voeren maar wel droger kuilen ivm meer bestendig eiwit
Liefst geen mais, en anders alleen in opstart fase
Dieren slijten veel minder
Dieren zakken wat in de herfst/winter maar stijgen zomaar weer in het voorjaar
Zorgen voor voldoende licht en suikers
Voeding moet wat minder traditioneel ;)
Rodeo is idd een dingetje
Gehalten hoger
Minder werk
Maar vergeet niet je meest persistente dieren drachtig te maken... anders is het feest na 8 jaar over.... :|

Heb mij er altijd al over verbaast waarom bij koeien men zo panisch is over de tkt..
gerrit b

Berichtdoor melker » vr dec 06, 2019 20:53

Jij spreekt uit ervaring?
melker

Berichtdoor Henk » za dec 07, 2019 14:14

gerrit b schreef:
Heb mij er altijd al over verbaast waarom bij koeien men zo panisch is over de tkt..

Meeste boeren die zelf de tkt op hun bedrijf niet onder controle hebben verbazen zich hierover ja... :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Talis » za dec 07, 2019 15:55

doen het hier ook met een aantal koeien en vaarzen zijn meestal heel erg persistent.. Heb er een hekel aan dat koeien soms nog 35 kg melk geven en dat je dan moet prutsen om die melk eronder weg te krijgen. Wat krijg je dan? korte droogstand... Kalven ze ook nog een keer vroeg, krijg je piekproductie niet. Je weet wel ong welke koeien persistent zijn en vooral richting voorjaar toe durf ik ze wel te laten lopen. zodra ze in de wei komen, krijg je weer meer melk.

@corjan. En op het moment dat jij ze droog hebt staan, geven die van ons nog elke dag 25 tot 30 kg melk.. in 8 lactaties pak je zo 100 extra melkdagen..
Talis

Berichtdoor gerrit b » za dec 07, 2019 16:03

melker schreef:Jij spreekt uit ervaring?

Genoeg ervaring ja.. maar niet met koeien ;)
gerrit b

Berichtdoor gerrit b » za dec 07, 2019 16:05

Henk schreef:
gerrit b schreef:

Meeste boeren die zelf de tkt op hun bedrijf niet onder controle hebben verbazen zich hierover ja... :wink:

Klopt.. hier ook.. werk er nog steeds aan om de tkt nog hoger te krijgen :lol:
gerrit b

Berichtdoor wit » za dec 07, 2019 16:08

een koe is geen geit :no:
Voor het gros van de melkveehouders is het streven naar een TKT van < 400 dgn nog gewoon het beste.
wit

Berichtdoor melker » za dec 07, 2019 17:19

Dat praat iedereen mekaar na, maar onderbouw dat eens en hou dan wel rekening met uitval rondom afkalven en niet alles start goed op, geen of amper antibiotica tijdens droogzetten. Persistentie is dan wel een belangrijke eigenschap en per koe moet je het bekijken en idd bij jonge koeien werkt het beter. Maar kijk eens naar gemiddelde leeftijd, hoeveel koeien worden nog echt oud, 3 tot 4 keer afkalven verder komt de gemiddelde koe niet in NL. Bij de HF koeien die wij hebben pakt het goed uit en ze bevallen me in eens ook stuk beter :yes:
melker

Berichtdoor gerrit b » za dec 07, 2019 19:09

wit schreef:een koe is geen geit :no:
Voor het gros van de melkveehouders is het streven naar een TKT van < 400 dgn nog gewoon het beste.

Als je altijd maar in het ‘oude’ blijft hangen kom je natuurlijk nooit vooruit... :|

Een geit is geen koe idd.. maar net zoals een topproductie tijd en leergeld kost, is dat ook zo met duurmelken.. zeker voor diegene die het als eerste serieus probeert! en als je het rantsoen niet wil wijzigen en er geen 100% voor wilt gaan heeft het weinig kans van slagen. Als alles in balans is, en je genetica klopt durf ik bijna wel te zeggen dat twee keer kalven voldoende moet zijn voor een melkproductie van 8 jaar..
maar om voorbarig een conclusie te trekken dat het niet werkt, dat schiet niet echt op natuurlijk...
gerrit b

Berichtdoor wit » za dec 07, 2019 21:06

Als, als ,als :roll:

Als alles klopt bij een korte TKT heb je geen lange nodig .
wit

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken