electriciteit met een luchtje

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: electriciteit met een luchtje

Berichtdoor Henk » di dec 06, 2016 12:14

Corjan schreef:Hier gooien we het bruine goud gewoon rechtstreeks uit de put op het land :idea: (y) (y)

En zo hoort het ook (y) Want hoezo Methaan uitstoot drukken met zo'n bio-installatie als je weet dat de koe die methaan allang de lucht in heeft geblazen met dr geboer en schetenlaterij :idea:

Moet trouwens nog zien of gemeenten het zien zitten, industriële activiteiten bij elk melkveebedrijf int buitengebied.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor melker » di dec 06, 2016 21:06

Ik ben al afgehaakt, moet compleet nieuwe hinderwetvergunning aanvragen, denk dat na aanscherpen mestnormen er plek zat is om mest af te zetten, zeker regionaal.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Henk » ma mei 22, 2017 13:18

Afgelopen weekend bijlage Agri Visie bij de dingus. Blad staat bol vol energiewinning op eigen bedrijf.
Als ik dan lees 'fotonenboer zoekt nog een verdienmodel' heb ik nog niet zo'n heilig vertrouwen in eigen energieopslag :no:

Laatste blz een opschepperige Grunninger farmer dat ie de meest energiezuinige stal van Europa heeft.
In heel het verhaal kom je niks te weten hoe of wat :no: alleen dat ie 1500 euro neer lapte voor een frequentiesturing op zn waterinstallatie en dat dit hem jaarlijks 500 euro meer koste... :roll:

Maar ondertussen doet niemand het goed alleen hij... :?

Henk

Berichtdoor john jakobs » ma mei 22, 2017 14:29

en iets van een omtimmering van een melkkoeling ..wat i daar nu mee bedoeld :?:
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Wim R » ma mei 22, 2017 15:03

Henk schreef:Afgelopen weekend bijlage Agri Visie bij de dingus. Blad staat bol vol energiewinning op eigen bedrijf.
Als ik dan lees 'fotonenboer zoekt nog een verdienmodel' heb ik nog niet zo'n heilig vertrouwen in eigen energieopslag :no:

Laatste blz een opschepperige Grunninger farmer dat ie de meest energiezuinige stal van Europa heeft.
In heel het verhaal kom je niks te weten hoe of wat :no: alleen dat ie 1500 euro neer lapte voor een frequentiesturing op zn waterinstallatie en dat dit hem jaarlijks 500 euro meer koste... :roll:

Maar ondertussen doet niemand het goed alleen hij... :?

Al iets gezien wat zijn geld dik op brengt aan zoiets. Had twee dingen die energie bespaarde op mijn melkveebedrijf.
Frequentie regelaar vacuum pomp en mijn voorkoeler, de verdere rest red het gewoon niet om zonder bak subsidie op eigen kracht winst te geven. :no: :no: .
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor Henk » ma mei 22, 2017 15:38

john jakobs schreef:en iets van een omtimmering van een melkkoeling ..wat i daar nu mee bedoeld :?:

Ik denk dat de ventilator met omtimmering niet warme lucht mee pakt uit de machinekamer maar alleen van buiten.
Heeft ie wel een klein puntje vind ik :yes: zelfde als dat ie terecht niet enthousiast werd van die melktankdude die trots vertelde dat de melk dankzij de voorkoeler met 9 graden de tank in ging omdat je dan aan je warmteterugwinning bar weinig meer hebt :no:

Toen wij gingen bouwen adviseerde de melkstalvoorlichting van NZO/RFC te kiezen voor een voorkoeler óf warmteterugwinning omdat beiden aan te schaffen niet zinvol zou zijn :no:
Was toen nog vooral voorkoeler met platen en daar werd ik niet blij van :no: dus gekozen voor warmteterugwinning :yes:

Henk

Berichtdoor Arno » ma mei 22, 2017 15:53

Voor melkkwaliteit kun je niet zonder voorkoeler,vooral omdat het bij jullie ook nog s 3 dagen in die tank blijft zitten.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor boer pieter » ma mei 22, 2017 15:55

ik heb geen voor koeler maar mijn koeler is groot een half uur na het melken is de melk 3.9 graden :yes:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Henk » ma mei 22, 2017 17:21

Arno schreef:Voor melkkwaliteit kun je niet zonder voorkoeler,vooral omdat het bij jullie ook nog s 3 dagen in die tank blijft zitten.

Onzin :yes: Kweenie waar je die wijsheid vandaan hebt :?: In NL kunnen de tanks koelen :yes:

boer pieter schreef:ik heb geen voor koeler maar mijn koeler is groot een half uur na het melken is de melk 3.9 graden :yes:

Wij deden de koeling meestal pas na het melken aanzetten en dan was ie met een uur 3 graden :yes: maar met heet weer tel er maar een half uurtje bij op :yes:

Henk

Berichtdoor Arno » ma mei 22, 2017 18:16

Die 'wiisheid' komt niet van mij maar is simpelweg een melkkwaliteits feit.
kiemen beginnen te groeien zo gauw die melk uit een koe komt aangezien een melk installatie niet steriel is ,de snelste manier om dat te stoppen is koeling ,waarom denk je anders dat koeltanken uitgevonden zijn :? :roll:
dat allemaal gezegd is het niet meer dan logisch dat hoe sneller je koelt ,hoe beter de kwaliteit ,daarom zijn chillers en in mindere mate voorkoelers uitgevonden die melk, in het geval van een chiller ,direct naar 1 of 2 graden koelen maar volgens jouw is dat waarschijnlijk ok allemaal maar onzin :?:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor poekske » ma mei 22, 2017 19:35

Melkkoeling aan na het melken, das makkelijk gerekend minstens dus anderhalf uur. Bacteriën en kiemen groeien in optimale omstandigheden (en dat is vers gewonnen melk zeker) maal 2 iedere 20minuten. Dus voor de kwaliteit is zo snel mogelijk koelen nodig.
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

Berichtdoor king » ma mei 22, 2017 19:36

Kan wel degelijk zonder voorkoeler, in oude stal hadden we er geen en duurde het in de zomer soms wel een paar uur voor de melk echt koud was. K zeg niet dat t ideaal was, maar toch kiem altijd onder de 10 en meestal zelfs 5 of lager.
Alles valt of staat natuurlijk met een goed reiniging :idea:
In de nieuwe stal wel voorkoeler, maar blijft toch lastiger om kiem zo laag te krijgen/houden.
Komt naar mijn beleving oa door spoelautomaat, duurt eigenlijk veel te lang (n) .
In oude stal met reiniging zelf sturen waren we met een minuutje of 10 klaar, nu is ie dan net begonnen aan de hoofdreiniging en zoals ik dus al zei, dat duurt eigenlijk veel te lang, is veel beter om voordat de installatie afgekoeld is, al aant reinigende zijn.
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor Henk » ma mei 22, 2017 19:41

En daar hebben ze dus de melkkoeltank voor uitgevonden. En die bestaat al heel wat langer dan de voorkoeler. Je doet nu net alsof er zonder voorkoeler geen 1e kwaliteit melk is af te leveren :? en da's tuurluk onzin. Dan zouden wij de afgelopen 37 jaar nooit 1e klas melk hebben kunnen hebben omdat we geen voorkoeler hebben :D

Een voorkoeler is bedacht om energie te besparen met je koelmotor :yes: In het verleden hebben ook wij net als 18000 andere veehouders Wijsman op de dam gehad met zijn buizenkoeler :yes: en die werd verkocht met een berekening dr bij wat je kon besparen op de kosten van de koelmotor :yes: Dat ding kopen vanwege de melkkwaliteit heb ik nog nooit gehoord :no:

Waar het om ging in feite was dat een voorkoeler het rendement van warmteterugwinning onderuit haalt :idea: want wat heb je aan warmteterugwinning wanneer de melk al koud in je tank komt... :wink:

Henk

Berichtdoor van wijk » ma mei 22, 2017 20:11

Op de tank zit een knop voor extra koelen, die start ik bij begin melken en trekt em naar 2 graden. Dan komt ie onder t melken echt niet boven 4 graden. Alleen 1e keer is t ff opletten om geen ijs te krijgen. :D
van wijk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Corjan » ma mei 22, 2017 20:56

Hier een voorkoeler aangeschaft om wat stroom te besparen :yes: Was enigste reden eigenlijk! Volgens Arno onmogelijk maar kwaliteit van de melk is nix veranderd :wink:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie