electriciteit met een luchtje

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: electriciteit met een luchtje

Berichtdoor Wim R » ma nov 26, 2018 07:33

Davy schreef:
MelkboerLuc schreef:de naakte waarheid is jammer genoeg nog erger dan dit artikel doet uitschijnen

Wat is jouw ervaring dan met de pocketvergister Luc? Ik weet dat je er indertijd ermee bezig was, maar ik heb hier niet alles over gevolgd. Mij leek het wel iets om mee te nemen in mijn toekomstplannen, maar dan moet het wel werken natuurlijk :?

Beste optie is om je energie in andere zaken te steken. Blijft aan tobben met zoiets.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor Davy » ma nov 26, 2018 08:48

Ik ben zelf nogal wat met techniek bezig, noem het maar gerust een uit de hand gelopen hobby, en biogas is altijd al iets geweest dat mijn aandacht bleef trekken. We leven nu eenmaal in een tijdperk waar het energievraagstuk hoog op de plank ligt. Dus volg ik alles daarover wel een beetje op, en praktijkervaringen van collega's zijn dan natuurlijk onmisbaar.
Davy

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor MelkboerLuc » ma nov 26, 2018 12:33

Bij Inagro Roeselare zitten enkele mensen die de techniek van nabij volgen. (kritisch maar vooral opbouwend)
En daarbij vooral de al of niet positieve opbrengst :mrgreen:
Freedom of speech: je hebt altijd het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk gelijk had ---> Bedrijf
MelkboerLuc

Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor Henk » ma nov 26, 2018 19:59

Davy schreef: We leven nu eenmaal in een tijdperk waar het energievraagstuk hoog op de plank ligt.

Een totaal nietszeggende opmerking. Voor zover ik weet zet België volop in op duurzaam gas. Wat is het vraagstuk dan :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Davy » ma nov 26, 2018 21:07

Henk,
wat ik daar mee bedoel is dat energie, samen met drinkbaar water en voedsel zowel in het verleden als in de toekomst de bronnen van welvaart zijn/waren. Ik ben helemaal geen groen aangelegd persoon, maar realiseer mij wel degelijk dat aardolie en afgeleide producten (ook aardgas) als je het over langere tijd bekijkt geen toekomst hebben.
Zelf ben ik in eerste plaats melkveehouder, met zoals eerder gezegd een bovengemiddelde interesse in techniek. Biogas is iets wat ik altijd al een beetje gevolgd heb, en toen het hele pocketvergister verhaal begon, had ik meteen het idee dat dat wel eens iets voor mij kon zijn, het moest zich eerst maar is gaan bewijzen. Daarom heb ik altijd respect voor mensen zoal Luc, die wel het hoofd boven het maaiveld durven uitsteken en dingen uitproberen (y) (y) (y)
Dat België zich toespitst op natuurlijk gas is natuurlijk een lachertje, ik weet niet of je het hier wat gevolgd hebt, maar bijna elke winter is er hier de dreiging van een stroomtekort. De regering heeft wel afschakelplannen klaar, dit wil gewoon zeggen dat op voorhand bepaalt wordt in welke volgorde alle gemeenten zonder stroom worden gezet. Maar structurele oplossingen komen er gewoonweg niet, ze willen zelfs stroomschepen (in feite grote drijvende stroomgroepen) laten aanrukken, iets wat normaliter gebeurd in ontwikkelingslanden bij calamiteiten. Dit zegt toch alles (n) (n) (n)
Gevolg is natuurlijk dat elektriciteit steeds maar duurder wordt, en daar hoop ik toch ooit als melkveehouder een antwoord voor klaar te hebben. Het vergisten van voedsel tot biogas is iets wat ik ethisch niet verantwoord vind, dus grootschalige biogascentrales hebben volgens mij toch ook niet de toekomst, dus kleinschalige toepassingen (enkel mest vergisten) leken mij meer aangeraden. Ik hoop dat Luc hier wat meer duiding kan over geven, mag ook via pb!
Davy

Berichtdoor Richt » di nov 27, 2018 07:39

Davy schreef:Henk,
wat ik daar mee bedoel is dat energie, samen met drinkbaar water en voedsel zowel in het verleden als in de toekomst de bronnen van welvaart zijn/waren. Ik ben helemaal geen groen aangelegd persoon, maar realiseer mij wel degelijk dat aardolie en afgeleide producten (ook aardgas) als je het over langere tijd bekijkt geen toekomst hebben.
Zelf ben ik in eerste plaats melkveehouder, met zoals eerder gezegd een bovengemiddelde interesse in techniek. Biogas is iets wat ik altijd al een beetje gevolgd heb, en toen het hele pocketvergister verhaal begon, had ik meteen het idee dat dat wel eens iets voor mij kon zijn, het moest zich eerst maar is gaan bewijzen. Daarom heb ik altijd respect voor mensen zoal Luc, die wel het hoofd boven het maaiveld durven uitsteken en dingen uitproberen (y) (y) (y)
Dat België zich toespitst op natuurlijk gas is natuurlijk een lachertje, ik weet niet of je het hier wat gevolgd hebt, maar bijna elke winter is er hier de dreiging van een stroomtekort. De regering heeft wel afschakelplannen klaar, dit wil gewoon zeggen dat op voorhand bepaalt wordt in welke volgorde alle gemeenten zonder stroom worden gezet. Maar structurele oplossingen komen er gewoonweg niet, ze willen zelfs stroomschepen (in feite grote drijvende stroomgroepen) laten aanrukken, iets wat normaliter gebeurd in ontwikkelingslanden bij calamiteiten. Dit zegt toch alles (n) (n) (n)
Gevolg is natuurlijk dat elektriciteit steeds maar duurder wordt, en daar hoop ik toch ooit als melkveehouder een antwoord voor klaar te hebben. Het vergisten van voedsel tot biogas is iets wat ik ethisch niet verantwoord vind, dus grootschalige biogascentrales hebben volgens mij toch ook niet de toekomst, dus kleinschalige toepassingen (enkel mest vergisten) leken mij meer aangeraden. Ik hoop dat Luc hier wat meer duiding kan over geven, mag ook via pb!

Is idd een heel interessante oplossing, als het werkt, en zoals ik tot nu toe overal lees werkt het nog niet op een rendabele manier :(

Hier in de buurt stikt het van de mais vergisters, in mijn ogen helemaal niet verantwoord als je ziet hoeveel voedsel ze daar in vergisten en hoeveel land ze ervoor nodig zijn, en dat puur op subsidie...
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor kobonde » di nov 27, 2018 09:01

Biogas van majs is waanzin, maar een manier om geld de landbouw in te sluizen zonder dat de groene organisaties er op
tegen zijn. Bio gas van mest is niet rendabel zeker niet met een mini vergister, er zit gewoon niet genoeg gas in de mest
bovendien breek je in een vergister de organische stof af en dat gaat op den duur ten koste van de vruchtbaarheid van de grond.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Wim R » di nov 27, 2018 19:50

kobonde schreef:Biogas van majs is waanzin, maar een manier om geld de landbouw in te sluizen zonder dat de groene organisaties er op
tegen zijn. Bio gas van mest is niet rendabel zeker niet met een mini vergister, er zit gewoon niet genoeg gas in de mest
bovendien breek je in een vergister de organische stof af en dat gaat op den duur ten koste van de vruchtbaarheid van de grond.

Kortom heel het biogas is een groot bedrog. Werkt niet, niet rendabel te rekenen en wil je er iets mee opschieten moet er een hoop subsidie in om uit de kosten komen. Niets groen en duurzaam aan. Hetzelfde als meer duurzame zaken die enkel duurzaam is voor degene die het verzonnen hebben en dik hun zakken spekken aan dit gedrocht. Ik wil niet zeggen dat we onze kop in de grond moeten steken en nergens naar moeten kijken maar dan wel op een manier waar we ons allemaal in kunnen vinden en dan ook iedereen.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor Henk » di nov 27, 2018 20:08

Heel verhaal. Ook een duidelijk verhaal (y) totdat je van het gas in 1 en dezelfde regel ineens over sprong op elektriciteit en dit finaal afkraakte. Logisch ook denk ik want ook wij lezen over de stroomperikelen bij onze zuiderburen.
Alleen over het gas heb je het stiekem niet meer gehad :wink:
Op Nederland na investeert heel de wereld in gas :yes: Duurzaam (y) schoon (y) en efficiënt (y)
Dat wil niet zeggen dat we niet naar andere energiebronnen moeten kijken. Wind en zon kunnen wellicht iets betekenen voor je eigen toko. Maar om nog in biovergisters te geloven vind ik dan weer iet wat naïef. Volgens mij heeft Luc al meermalen uitgelegd waarom de zijne stil staat. En met hem veel meer vergisters :idea:

Je moet er zelf beter van worden vind ik :yes: Dus sla ik de vergister over. Windmolens is ook niet echt wat hier tussen de bossen, plus dat er hier heeeeeel spastisch gedaan wordt inz. vergunningen :? en zonnepanelen vind ik verschrikkelijk om te zien :oops: maar daarnaast twijfel ik aan het werkelijke rendement. Voor mij zijn zonnepanelen het nieuwe asbest, maar da's persoonlijk.

Dus blijft gas over :yes: en daar is er wereldwijd nog heeeeel veel van :yes:
En nu niet denken van milieu dit en milieu dat en gas is not done en zo, en we laten het lekker in de grond zitten :roll:
Want vroeg of laat wordt dat gas gewoon omhoog gepompt :idea: want daar heeft de dan zittende overheid gewoon weer een smoes voor zodat het weer logisch lijkt dazze gas oppompen. Is het niet over 10 jaar dan wel over 20 jaar...

Henk

Berichtdoor poekske » di nov 27, 2018 21:08

Vind zonnepanelen niet mis, zou er zelf nooit leggen maar ze lagen hier al en brengen me netjes subsidies op 8)
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Davy » di nov 27, 2018 22:30

Henk,
ik heb het bewust over het opwekken van elektriciteit op boerderijschaal. En gas is één van de mogelijkheden om dat te doen, bv. via een WKK in de glastuinbouw. Feit hier in belgië is dat we met een regering zitten die geen knopen kan/durft doorhakken. Ze verkiezen een kernuitstap, maar voorzien geen deftige alternatieven, gascentrales zijn nodig, maar worden niet gebouwd, windmolens krijgen zoals jij al aangeeft geen vergunning. Je vergeet trouwens nog iets, wind en zon zijn er niet altijd, en kunnen nooit voldoende zijn in de piekuren.
Dus stroom kan in de nabije toekomst wel eens heel duur gaan worden hier in dit landje, en ik wil daar alternatieven voor klaar hebben die in mijn situatie, dus mijn bedrijf, een oplossing kunnen zijn.
Je hebt het over aardgas, dat is alleen rendabel in de landbouw om te zetten naar elektriciteit via een WKK, dus moet je met de restwarmte iets kunnen aanvangen. Niets voor een doorsnee melkveebedrijf dus!
Zoals gezegd volg ik alles wat gaat over biogas een beetje op, maar ik ben net zo goed bezig met waterstof. Dat kan in een reactor omgezet worden in elektriciteit. Deze techniek bestaat al om voertuigen aan te drijven (auto's, bussen, ed.) en new holland had een waterstoftrekker, maar schakelt nu terug over naar biogas. En dan vraag ik me af waarom?
Dus blijf ik alles wat over dit thema gaat nalezen, concentreer ik mij nu eerst op het op punt zetten van m'n bedrijf, in zal in de toekomst wel mijn conclusies trekken. Zonnepanelen ben ik nu nog geen voorstander van, maar de dag dat er betaalbare, betrouwbare, en voldoende sterke batterijen ontwikkeld worden leg ik al mijn daken vol :yes:
Davy

Berichtdoor Hindrik » di nov 27, 2018 23:51

ik heb het bewust over het opwekken van elektriciteit op boerderijschaal.

Zonnepanelen ben ik nu nog geen voorstander van, maar de dag dat er betaalbare, betrouwbare, en voldoende sterke batterijen ontwikkeld worden leg ik al mijn daken vol :yes:

(y) :yes:
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Henk » wo nov 28, 2018 14:34

Hindrik schreef:
ik heb het bewust over het opwekken van elektriciteit op boerderijschaal.

Zonnepanelen ben ik nu nog geen voorstander van, maar de dag dat er betaalbare, betrouwbare, en voldoende sterke batterijen ontwikkeld worden leg ik al mijn daken vol :yes:

(y) :yes:

Ik niet :no: want in die batterijen zitten allerhande schaarse zware metalen die 25x sneller op zijn dan het gas :idea: plus heel het milieu alwaar deze metalen opgedolven worden gaat heel de natuur naar de klote.

Henk

Berichtdoor Davy » wo nov 28, 2018 15:03

Je hebt het hier ongetwijfeld over kobalt, dat samen met koper en nikkel gedolven wordt. Dit is idd erg milieubelastend, maar neem gerust aan dat er nieuwe ontwikkelingen bezig zijn in de batterijwereld. En in deze tijden kan dat wel eens heel snel gaan!
Davy

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie