Diesel

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Berichtdoor van wijk » di mei 29, 2007 16:32

Licht off-topic intermezzo over diesel:

Diverse dieselboeren waaronder Gulf en "voercooperatie-diesel" leveren tegen scherpe prijs. Dat is dan ongeveer stookolie kwaliteit, je trekker rookt als de ziekte, filters verstoppen, en een beetje moderne motor gaat er zelfs van kapot.
Voor betere kwaliteit betaal je toeslag, per saldo zit je dan boven de prijs van de esso/shell/bp etcetera.
Anderzijds voegen die grote jongens nu een deel bio-diesel toe, krijg je weer water in je filters.
van wijk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Henk » di mei 29, 2007 17:08

Ach komop Arie :roll: Ze tenken toch allemaal uut dezelfde boot... :!:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor auke » di mei 29, 2007 17:18

verhaal van Arie hoor ik ook van mijn gasolie boer.
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor van wijk » di mei 29, 2007 18:00

Henk schreef:Ach komop Arie :roll: Ze tenken toch allemaal uut dezelfde boot... :!:

naaah,,,,,, komt aardig spits hoor, ze weten allemaal precies tegen welke prijs ze welke specificatie ze kunnen leveren. Bij die bedrijven gaat het in de kantine altijd over "specs" en "additives"

Net zo goed als er verschil is tussen 5W40 en 15W40 olie is er ook verschil tussen basis HBO( stookolie) en diesel voor common rail motorkes

Heb onlangs mot gehad met de olieboer en toen wat gegoogled en ge-wikipedia-t. Best interessante kost overigens.
van wijk

Berichtdoor kees van loon » di mei 29, 2007 22:43

Maar als je gewoon de diesel olie voor commonrail moters vergelijkt. (nen 950 dacht ik ) dat is gewoon een norm dus is voor iedereen t zelfde
laat maar draaien
kees van loon

Beroep: boer
Interesses: boer zijn. sport en ontspanning

Berichtdoor van wijk » wo mei 30, 2007 00:51

kees van loon schreef:Maar als je gewoon de diesel olie voor commonrail moters vergelijkt. (nen 950 dacht ik ) dat is gewoon een norm dus is voor iedereen t zelfde

ja, klopt. Maar in nederland is er rode diesel en daarvoor is jarenlang de stookolie(huisbrandolie) norm aangehouden. Voor de grote maatschappijen is het lastig om voor dat alleen voor dat kleine nederland in de rode uitvoering ook nog eens diverse specificaties aan te houden. Dus die maakten 1 soort rood. Totdat de commonrail ook in de landbouw kwam, toen moesten ze omhoog met de specificatie.

Een kleinere, nederlandse oliemaatschappij koopt partijen olie op, vaak uit rusland. Scherp aan de prijs, maar slechte specificaties. Die gaan ze dan mixen met andere partijen, tot net aan de norm. Dat bedrijf is daar groot mee geworden.
Op zich niks mis mee, als je maar weet dat alle waar naar zn geld is. En bij veel merken trekkers zag je het verschil toch niet tussen veel of heel veel rook. :D :D

Een paar jaar terug was het merk Gulf te koop, puur de naam dus. En dat hebben die slimmerikken dus gekocht. En nu moet de vlag dus de lading dekken........ :D :D
van wijk

Berichtdoor Henk » za jun 23, 2007 19:10

Moes in een keer denken aant verhaal van mn voormalige dieselboer Kolen uit Bergeijk :idea: Deccenialang z'n BP diesel de hemel ingeprezen as zijnde de beste :!:
Begin dees jaar deed ie een brief rond dat ie gekozen heeft voor een góeie brandstof; Agip :idea:

Een bietje research bracht mij nxx verder as da Agip alleen smeeroliëen maakt maar geen brandstof :shock: Dus blijkbaar verkoopt ie witte diesel tegen merkprijzen :shock: :!:

Daarom koop ik sinds een paar maand witte diesel van een witte dieselboer; scheelt tóch weer in pries :idea:

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Berichtdoor van wijk » za jun 23, 2007 20:24

Wil Kolen uit Bergeijk lost hier gewoon BP, zelfde prijs, zelfde kwaliteit als de Esso dealer uit Aalst die ik eerder had. En beiden bij dezelfde kwaliteit goedkoper dan Gulf. En zoals je hierboven kunt lezen, is het merk Gulf gekocht door DE witte diesel boer......

Ik heb niks gelezen over Agip-brandstoffen........ wel smeermiddelen.
van wijk

Berichtdoor Henk » zo jun 24, 2007 09:02

van wijk schreef:Wil Kolen uit Bergeijk lost hier gewoon BP, zelfde prijs, zelfde kwaliteit als de Esso dealer uit Aalst die ik eerder had. En beiden bij dezelfde kwaliteit goedkoper dan Gulf. En zoals je hierboven kunt lezen, is het merk Gulf gekocht door DE witte diesel boer......

Ik heb niks gelezen over Agip-brandstoffen........ wel smeermiddelen.

Issie bhoorluk onduidelijk in zn comminicatie... :roll: Betaalde bdw 61.50 de liter :idea:

Henk

Berichtdoor van wijk » zo jun 24, 2007 15:35

zes weken geleden 63 cent, de volgende tank laat ik meteen weten.

Gewoon harde cijfers melden, dat houdt t forum interessant :!: :!:
van wijk

Berichtdoor Wim R » zo jun 24, 2007 16:33

Een jaar of 15 geleden kwam in onze omgeving een olieboer ik meen uit Oers of omstreken op de dam. Had een oud blauw dafke bij . Wel goedkope diesel leveren maar een hoop rommel. Heb er later nooit meer iets over hem gehoord. Na twee brandstof tanks van de trekkers en leidingen ed en nog de grote voorraadtank te hebben moeten reinigen hadden we genoeg van deze rommel. Brandstoffilters zaten om de haverklap dicht. Goedkoop is duurkoop op deze manier :cry: :cry: :cry:
Wim R

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Henk » zo jun 24, 2007 16:37

Wim R schreef:Een jaar of 15 geleden kwam in onze omgeving een olieboer ik meen uit Oers of omstreken op de dam. Had een oud blauw dafke bij .

Schippers :idea: Nóg steeds met een blauw dafke :lol: en momenteel de allergoeiekoopste :!: Tot nu toe geen rommel :idea:

Henk

Berichtdoor Wim R » zo jun 24, 2007 16:44

Klopt Henk heb in die tijd wel meer mensen horen klagen maar daarna nooit meer.Heb voorheen en kort daarna diesel gekocht van Smetsers Oirschot en daarna alleen van Kolen. Toen we de diesel tank moesten vervangen hebben we besloten om bij de overbuurman ( loonwerker ) te gaan tanken. Kocht ook van Kolen en dat ik bij hem moest betalen kon ik lang geen diesel kopen, ok hier loste ze een oplegger in een keer leeg :idea: :idea: :idea:
Wim R

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Sander » zo jun 24, 2007 20:26

nzo 1078 liter 62,50
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Anton B » zo jun 24, 2007 20:48

Boha Noord 1100 liter 65,25
alst niet gaat zoalst mot, dan mot t maar zoalst gaat
Anton B

Beroep: melkvee