Boeren in Oost-Europa

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Boeren in Oost-Europa

Berichtdoor Koets » wo aug 01, 2007 22:01

dit topic komt uit krachtvoerkosten (inge)

duidelijk, Hans...

maar wat kost de rest van de voersoorten daar in CZ?? ruwvoer, krachtvoer, etc etc?

en kosten voor verbouwen?? loonwerk/ eigen mechanisatie enzo per hectare mais/ gras?
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor impactdairy » wo aug 01, 2007 22:26

ik ben als de dood weer af te wijken van het onderwerp.
Toch antwoorden: Hooi 30 euro per ton, ook wel minder. Goed krachtvoer rond 1000 VEM, veel soja, 20 euro/100 kg, geperst als brok. Veelal toch wel hetzelfde. Koolzaad schilfers 16,50 euro goedkoop? Perspulp 9,50 euro per ton.
Bouwkosten laag. Arbeider 2 euro per uur. Beton B20, eenmalig 5 m3 per m3 65 euro thuis. Loonwerk maishakselen 55 euro/ha incl diesel. Lucerne ca 30 euro per ha. Eigen transport.
Nieuwe trekkers en machines dezelfde zijn hier 20-30% goedkoper.
Als je verder wat wil weten vraag het maar.
PS graanprijzen, vleesprijzen etc. behalve melk is hier t.o.v. Duitsland meestal 80% ofwel in Duitsland 130% van hier. Maar ik koop hier ook melkkoeien voor ca. 500 euro.
Fok- en managementdoel: 5% vet, 4% eiwit, genetisch hoornloos, 450-500kg koe, vruchtbaar en duurzaam, winst.
impactdairy

Beroep: Melkveehouder en Geneticsimporteur
Interesses: veeverbetering, volleybal, tennis

Berichtdoor Koets » wo aug 01, 2007 22:34

nee hans; wat mij betreft hier gewoon doorgaan....vindt reuze interessant....Met zulke prijzen voor loonwerk is t niet eens interessant om zelf materiaal te hebben...of toch wel met zulke lage loonkosten?? hoe zit het met betrouwbaarheid van loonwerkers, arbeiders, bedrijven..etc etc??

maw; waar zit de bottleneck in CZ?
Koets

Berichtdoor impactdairy » do aug 02, 2007 08:35

Koets schreef:nee hans; wat mij betreft hier gewoon doorgaan....vindt reuze interessant....Met zulke prijzen voor loonwerk is t niet eens interessant om zelf materiaal te hebben...of toch wel met zulke lage loonkosten?? hoe zit het met betrouwbaarheid van loonwerkers, arbeiders, bedrijven..etc etc??

maw; waar zit de bottleneck in CZ?

Na 5 jaar hebben wij bijna alles zelf, omdat loonwerk lang niet zo werkt als in NL. Bedrijfsschaal is ook wel zo dat je het zelf kunt hebben. Wij hebben 400 ha en dat is klein. Gemiddeld 1500 ha. Ook bedrijven als je wat bestelt moet je beslist een keer vaker achteraan bellen als in NL. Arbeiders zijn goed geschoold en toegewijd aan hun taak die wel vaak maar een deel van het werk betreft. Willen niet overal ingezet worden. Meer uren maken is geen probleem. Je kunt ze altijd ontslaan met 3 maanden salaris. Probleem wordt grond. Er is hier veel druk op de prijzen van eigendom door speculanten. Prijzen zijn nu 2000 tot 4000 euro per ha, maar met zoveel ha is dat heel veel geld. Wij huren bijna alles voor gemiddeld 10 euro per ha per jaar. Normaal is 20-40 euro. Hier zit geen stijging in. Ik heb ca 25.000 euro per maand over zonder subsidies met 1,3 miljoen liter kwotum. Melkkwotum 4-5 eurocent per liter.
De taal is verschrikkelijk. Ik spreek en schrijf Duits en Engels bijna als Nederlands, maar Tsjechisch als een kleuter :(
Winter heb ik 4 x zo meegemaakt als in NL nog nooit en 1 x was het de warmste winter hier in 230 jaar.
Fok- en managementdoel: 5% vet, 4% eiwit, genetisch hoornloos, 450-500kg koe, vruchtbaar en duurzaam, winst.
impactdairy

Berichtdoor Groenwold » do aug 02, 2007 20:23

die arbeider is dat een tjech :?: of 1 uit een ander land :roll:
beter bij de hand dan bij de voet anders moet je bukke
Groenwold

Beroep: student veehouderij N 4
Interesses: koeien voetballen en euh......

Berichtdoor Koets » do aug 02, 2007 22:01

Hans, wat dreef jouw om te investeren in CZ in een melkveebedrijf?? :?: waarom bv niet in Denemarken, Duitsland, Canada, USA, noem maar op?? Als ik het goed begrijp ben je zelf begonnen met een bedrijf; dus geen bedrijf overgenomen van vader/ oom/... :?:
Nog meer vraagjes; :wink: Hoe zit het eigenlijk met de financiering; werken de banken makkelijk mee; en waarop wordt je als ondernemer beoordeelt?
En hoe zit het met het sociale leven; is het makkelijk om te integreren; veel contact met Tjechen of zij ze afstandelijk? Een avondje BBQ-en met de buurt bv; is dat daar gebruikelijk...of is het allemaal erg ''op zich zelf'' :?:
Koets

Berichtdoor Vie » vr aug 03, 2007 03:40

Dat is een beetje het beeld dat de meeste Nederlanders er van hebben denk ik. Mn vader heeft es een farmtoer in oostduitsland gedaan, het enige wat hij zei was dat het een grauwe massa was waar hij nooit zou willen wonen.
Hoe is dat in Tsjechie, of andere oost europese landen? Zijn het landen met veel ruimte om te boeren maar sociaal niet alles? Of is dat overdreven?
Ben eigenlijk wel benieuwd
Vie

Berichtdoor impactdairy » vr aug 03, 2007 20:29

Groenwold schreef:die arbeider is dat een tjech :?: of 1 uit een ander land :roll:

Tsjech, maar steeds meer hoor ik van Oekrainers. Die zijn ook goed. Ik heb ze bij de verbouwing gehad.
impactdairy

Berichtdoor impactdairy » vr aug 03, 2007 20:38

Koets schreef:Hans, wat dreef jouw om te investeren in CZ in een melkveebedrijf?? :?: waarom bv niet in Denemarken, Duitsland, Canada, USA, noem maar op?? Als ik het goed begrijp ben je zelf begonnen met een bedrijf; dus geen bedrijf overgenomen van vader/ oom/... :?:
Nog meer vraagjes; :wink: Hoe zit het eigenlijk met de financiering; werken de banken makkelijk mee; en waarop wordt je als ondernemer beoordeelt?
En hoe zit het met het sociale leven; is het makkelijk om te integreren; veel contact met Tjechen of zij ze afstandelijk? Een avondje BBQ-en met de buurt bv; is dat daar gebruikelijk...of is het allemaal erg ''op zich zelf'' :?:

Wij vonden de vestigingsfaktoren voor agrarische sector in CZ het meest gunstig van alle landen. Zeer goede, goedkope grond en arbeid goedkoop. Deze 2 zijn heel belangrijk voor landbouw.
Het bedrijf stond 10 jaar leeg. Ouders geen boer en wij zelf in NL ook niet wel van 86-93 200 melkgeiten gehad. Boer zijn was voor ons een ideaal.
Banken deden niets in de Landbouw. Nu nog niet alleen als je goede cijfers laat zien.
Sociale leven is gelijk aan in Nederland. Alles wat we daar hadden hebben we ook hier en alles wat je noemt. Humor van Tsjechen is als in NL. Taal blijft een obstakel.
impactdairy

Berichtdoor impactdairy » vr aug 03, 2007 20:44

Henk V schreef:Dat is een beetje het beeld dat de meeste Nederlanders er van hebben denk ik. Mn vader heeft es een farmtoer in oostduitsland gedaan, het enige wat hij zei was dat het een grauwe massa was waar hij nooit zou willen wonen.
Hoe is dat in Tsjechie, of andere oost europese landen? Zijn het landen met veel ruimte om te boeren maar sociaal niet alles? Of is dat overdreven?
Ben eigenlijk wel benieuwd

Nee, Tsjechië en de Tsjechen zijn helemaal niet als Oost Duitsland en de Duitsers. Tsjechen zijn handelsvolk net als Nederlanders en dat zijn Duitsers in tegendeel. Het land is bijzonder mooi. Wij hebben de helft van de grond in een natuurpark. Landbouw is hier onderdeel van de natuur en er gelden nauwelijks beperkingen. Sociaal in de prive sfeer is het voor ons gelijk aan NL. Officiele dingen als ziektekostenverzekering, onderwijsvoorzieningen, openbaarvervoer zijn veel beter dan in NL.
impactdairy

Berichtdoor Gerben77 » vr aug 03, 2007 22:10

Het klinkt niet slecht hans,tjsechie.......alleen lijkt me het een drama om te integeren omdat de taal haast niet te leren valt. Of spreken de meeste tjsechen een woordje duits ?
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Koets » vr aug 03, 2007 22:19

Mooi verhaal, Hans...en respect dat je dat zo aanpakt; van niets begonnen naar een naar NL maatstaven groot bedrijf (y)
Tjechie klinkt idd niet slecht zo te horen, maar nog meer vraagjes... :lol: :oops:
Watis de beste streek om te boeren?? en hoe zit het met infrastructuur en dergelijke? Melkafzet?? Kalveren afzetten?? En zoiets als bv een veearts of bv advies/ begeleidingsorganen mbt wetgeving e.d.??

Trouwens; goede zaak om topic over boeren in Oost Europa te starten...want er is meer dan ''boeren in de VS'' :lol: :wink:
Koets

Berichtdoor Martin » vr aug 03, 2007 23:47

Koets schreef:
Trouwens; goede zaak om topic over boeren in Oost Europa te starten...want er is meer dan ''boeren in de VS'' :lol: :wink:

:o :o :o :(
Martin

Interesses: Melkveehouderij, gezin

Berichtdoor Martin » vr aug 03, 2007 23:58

impactdairy schreef: Ik heb ca 25.000 euro per maand over zonder subsidies met 1,3 miljoen liter kwotum.

Ik ben niet zo slim maar 25000 euro * 12 mnd= 300000 euro delen we dit door een kwotum van 1,3 miljoen is dat 0.23 eoro cent per liter :?: . kun je dit nog iets meer uit legen anders kan ik daar ook beter heen gaan.
Alvast bedankt.
Martin

Interesses: Melkveehouderij, gezin

Berichtdoor impactdairy » za aug 04, 2007 09:36

Gerben77 schreef:Het klinkt niet slecht hans,tjsechie.......alleen lijkt me het een drama om te integeren omdat de taal haast niet te leren valt. Of spreken de meeste tsjechen een woordje duits ?

In het begin ga je dus om met Tsjechen die Duits of Engels spreken. Dat duurt wel 2-3 jaar. Het aantal dat dat spreekt is beperkt. Wij wonen in een beetje achterlijk dorp en bijna niemand spreekt Duits of Engels. Daar om heen wel.
impactdairy

Volgende

Keer terug naar Koe en economie