Grondprijzen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Grondprijzen

Berichtdoor hulsteins » wo sep 13, 2017 23:47

Schoonvelde schreef:
melker schreef:Wel, is met aftrek hypotheek. Nou is die veel al amper de helft van vrije waarde. Foosfaatrechten tellen ook niet mee omdat die er nog niet zijn.

Het geeft wel een beetje de discipline en moraal aan waarmee de jonge agrariërs worden opgevoed. 90% van de bevolking zou volstrekt in de war raken met de gedachte dat ze miljonair zijn en het geld binnen een generatie verbrassen.

http://www.boerenbusiness.nl/artikel/10 ... ouwbedrijf
melkveebedrijf-blijft-achter-op-akkerbouwbedrijf

MVH :
gemiddeld verdient men minder dan z'n toeslagrechten
..
oppervlakte neemt toe van 45 tot 53 hectare .
..
De balanswaarde in de melkveehouderij is minder hard gestegen dan die van de akkerbouwbedrijven. In 2006 was dat €2,45 miljoen en in 2015 €3,07 miljoen. Per hectare cultuurgrond ligt de balanswaarde op €58.000, een stijging van 7% ten opzichte van 2006.
..
Daarnaast valt op dat in de melkveehouderij het aandeel van de banklening behoorlijk is toegenomen, van €12.000 naar €17.000.

Balanswaarde dus van 54200 naar 58000 (+3800) en de schulden van 12000 naar 17000 (+5000) :arrow:
Miljonair zijn , maar leven van de steun en nog achteruit boeren ook :!:
hoog tijd om weer normaal te doen
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Robert » do sep 14, 2017 09:01

Aardiger als zo op wat quotes reactie te geven is de notitie zelf te lezen.
http://library.wur.nl/WebQuery/wurpubs/522748 , rechts bovenin kun je de tekst ophalen.

Hoewel ik (en een ieder) weet dat de melkveehouderij de laatste jaren :? heeft geboerd.
Maar waarom eerst de periode 2006 - 2015 nemen en bij de financiering 2015 - 2017
Verder staat er nog wel een opmerking in waarvan ik denk :roll: :roll:
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor jan.nl » do sep 14, 2017 10:31

hulsteins schreef:
Schoonvelde schreef:
melker schreef:Wel, is met aftrek hypotheek. Nou is die veel al amper de helft van vrije waarde. Foosfaatrechten tellen ook niet mee omdat die er nog niet zijn.

Het geeft wel een beetje de discipline en moraal aan waarmee de jonge agrariërs worden opgevoed. 90% van de bevolking zou volstrekt in de war raken met de gedachte dat ze miljonair zijn en het geld binnen een generatie verbrassen.

http://www.boerenbusiness.nl/artikel/10 ... ouwbedrijf
melkveebedrijf-blijft-achter-op-akkerbouwbedrijf

MVH :
gemiddeld verdient men minder dan z'n toeslagrechten
..
oppervlakte neemt toe van 45 tot 53 hectare .
..
De balanswaarde in de melkveehouderij is minder hard gestegen dan die van de akkerbouwbedrijven. In 2006 was dat €2,45 miljoen en in 2015 €3,07 miljoen. Per hectare cultuurgrond ligt de balanswaarde op €58.000, een stijging van 7% ten opzichte van 2006.
..
Daarnaast valt op dat in de melkveehouderij het aandeel van de banklening behoorlijk is toegenomen, van €12.000 naar €17.000.

Balanswaarde dus van 54200 naar 58000 (+3800) en de schulden van 12000 naar 17000 (+5000) :arrow:
Miljonair zijn , maar leven van de steun en nog achteruit boeren ook :!:

Daar valt weinig van af te dingen,maar het zijn gemiddelden,een afbouwende boer zonder schuld is 2x prijs :wink:
Een jonge boer net na bedrijfsovername en nieuwe stal gaat flink in het rood :yes:
Daar tussen zitten nog 17000 verschillende types :yes:
Boeren is een way of live,mooi om te doen,mooie stek om wonen, en dat compenseert waarschijnlijk zijn laag ink.
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor hulsteins » do sep 14, 2017 12:15

dat weet ik , dat weet ik wél , dat weet ik óok wel , dat weet ik maar al te goed .

Maar is toch effe een dotje anders dan dat wat ik hier op dit forum de afgelopen 8 jaar aangehoord heb !
hoog tijd om weer normaal te doen
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor jan.nl » do sep 14, 2017 13:35

hulsteins schreef:dat weet ik , dat weet ik wél , dat weet ik óok wel , dat weet ik maar al te goed .

Maar is toch effe een dotje anders dan dat wat ik hier op dit forum de afgelopen 8 jaar aangehoord heb !

Je heb misschien met 8) gekeken.
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Vorige

Keer terug naar Koe en economie