Grondprijzen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Grondprijzen

Berichtdoor Wim R » za maart 04, 2017 18:35

Henk schreef:Afgelopen week nog wat genetwerkt in de makelaardij.
Hier in de regio verkocht voor 73.500/ha gemiddeld over heel 2016 gezien :idea:
Ik vond dat verrassend omdat ik zelden percelen te koop zie staan in de streek. Naar verluid is zowat alles stille verkoop.
Schijnt een vraagbank te zijn en zo gauw iemand wil verkopen worden deze geïnteresseerden benaderd. Afgelopen jaar nog steeds vooral grote akkerbouwers, investeerders en beperkte mate veehouders.

Is hier hetzelfde. Maar dan bijna 10000 extra voor de grond. Bijna geen grond via makelaars, enkel wat completen bedrijven. Goede grond is vlug weg (y) . Nog veel druk hier vanuit Belgie, die tot nu toe de prijzen samen met wat grote akkerbouwers de prijs bepalen.
Wim R

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Mellek » za maart 04, 2017 20:08

Troost schreef:Hoorde van de week nog wat prijzen van transacties hier in de buurt. Voor wie het interesseert:
15 bunder bouwland (mooie esgrond) voor 61.000
17 bunder bouwland (wat natter) voor 61.500 (binnen drie dagen verkocht)

Hoorde nu in Wittelte boerderij verkocht voor 63.000/ ha, koper iemand met heel veel koeien uit Zandhuizen :wink:
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor jan.nl » za maart 04, 2017 21:57

Mellek schreef:
Troost schreef:Hoorde van de week nog wat prijzen van transacties hier in de buurt. Voor wie het interesseert:

Hoorde nu in Wittelte boerderij verkocht voor 63.000/ ha, koper iemand met heel veel koeien uit Zandhuizen :wink:

Dan heeft tie scheppen met geld :wink:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Kasé5 » za maart 04, 2017 21:59

:yes:
die farm is nu in een jaar of 5 tijd 2x verkocht. Vast beter saldo dan gras/mais :idea:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor auke » do maart 09, 2017 11:18

Kasé5 schreef::yes:
die farm is nu in een jaar of 5 tijd 2x verkocht. Vast beter saldo dan gras/mais :idea:

wel 2x ellende voor de verkopers
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor auke » zo apr 16, 2017 22:02

Mellek schreef:

:no: :no: :no: Is iemand met veel koeien in Ravenswoud
auke

Berichtdoor auke » zo mei 07, 2017 11:14

sprak op verjaardag met bioboer die vorig jaar 18 ha er bij had gekocht. verslikte me bijna in het bier maar viel mee bleek achteraf. Was land dat was omgezet van landbouw naar natuurland. Was ook nog puur mareland. betaalde 3.750 per ha.
vaste vergoeding van 500 euro zat erop dus het was land kopen en geld toe krijgen
auke

Berichtdoor durk » zo mei 07, 2017 13:40

auke schreef:sprak op verjaardag met bioboer die vorig jaar 18 ha er bij had gekocht. verslikte me bijna in het bier maar viel mee bleek achteraf. Was land dat was omgezet van landbouw naar natuurland. Was ook nog puur mareland. betaalde 3.750 per ha.
vaste vergoeding van 500 euro zat erop dus het was land kopen en geld toe krijgen

Hoeveel voeropbrengst komt daar nu en in de toekomst vanaf? En welke kosten moeten er (naast de financierings- en eigenaarslasten) gemaakt worden op dat Natuurland?
durk

Berichtdoor auke » zo mei 07, 2017 16:30

geen idee maar dat land is niet duur volgens mij
auke

Berichtdoor Mellek » zo mei 07, 2017 18:12

Hier in volgende dorp is ook zoiets, boerderij uitgekocht door staatsbosbeheer, mochten ze nog paar jaar gebruiken en nu komt land weer te koop voor een fractie maar dan onder bepaalde natuurvoorwaarden.
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor G.U. » zo mei 07, 2017 22:30

Mellek schreef:Hier in volgende dorp is ook zoiets, boerderij uitgekocht door staatsbosbeheer, mochten ze nog paar jaar gebruiken en nu komt land weer te koop voor een fractie maar dan onder bepaalde natuurvoorwaarden.

Kopen en gelijk naar de gemeente om bestemmingsplan te wijzigen :idea:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Henk » ma mei 08, 2017 17:16

G.U. schreef:
Mellek schreef:Hier in volgende dorp is ook zoiets, boerderij uitgekocht door staatsbosbeheer, mochten ze nog paar jaar gebruiken en nu komt land weer te koop voor een fractie maar dan onder bepaalde natuurvoorwaarden.

Kopen en gelijk naar de gemeente om bestemmingsplan te wijzigen :idea:

Kans is kleine dat het gebeurt maar er zijn wel voorbeelden waar natuurgrond weer bestemming landbouw kregen...
Nadeel van land met hoofdfunctie natuur is behalve dat je er geen mest op mag rijden dat je er ook geen betalingsrechten op kunt vestigen :no: kwam ik dit jaar achter :| En als er dan alleen nog maar jaarlijks een arm takkenbossen en wat biezen resten, tsja, is het dan goedkoop of duurkoop land...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Hindrik » ma mei 08, 2017 23:28

Volgens mij zit je er hier naast Henk;
Van de site van de RVO;

''Natuurterrein

Een natuurterrein is grond met een houtopstand die de hoofdfunctie natuur heeft (geen commerciële bossen), heideveld, ven, hoogveenterrein, zandverstuiving, duinterrein, kwelder, schor, gors, slik, riet- en ruigtland, griend en laagveenmoeras, alsmede grasland of bouwland dat de hoofdfunctie natuur heeft.

De normen voor een natuurterrein zonder beheersregime of met een beheersregime waarin geen beperking voor het gebruik van dierlijke mest of compost is opgenomen, is maximaal 20 kg fosfaat per hectare per jaar uit dierlijke mest en compost.

Als er wel beheer gevoerd wordt en in de beheersovereenkomst staat expliciet de maximale hoeveelheid dierlijke meststoffen of compost vermeld die mag worden gebruikt, dan gelden de normen uit de beheersovereenkomst.

Als het natuurterrein grasland is met hoofdfunctie natuur waarop geen beheer gevoerd wordt of niet in de beheersovereenkomst staat wat de maximale hoeveelheid dierlijke meststoffen of compost is, dan mag er per hectare maximaal 70 kilogram fosfaat en 170 kg stikstof uit dierlijke mest en compost gebruikt worden''

Voor het laten uitbetalen van betalingsrechten maakt het verschil welke pakketcode er op het perceel ligt, sommige pakketten mogen wel, andere niet:

https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... beheer.pdf
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Henk » di mei 09, 2017 10:42

Aha. Nou ja, op de GO kon ik op de percelen 'grasland met als hoofdbestemming natuur' geen Betalingsrechten aanklikken :no: en de M van mest stond ook uit, kortom ik kon er digitaal geen kant mee op. Daarom wat rechten verhuurd.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor van wijk » di mei 16, 2017 23:15

van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie