Fusie Royal Friesland Foods & Campina

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Fusie Royal Friesland Foods & Campina

Berichtdoor Hookwood Holsteins » za jan 18, 2020 18:48

Hein Schumacher in Buitenhof

Hein Schumacher, CEO van FrieslandCampina, zal op zondag 19 januari te gast zijn bij het TV-programma 'Buitenhof'. In het programma zal Hein geïnterviewd worden door presentator Pieter Jan Hagens. De uitzending start om 12.10 uur op NPO1.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Kasé5 » za jan 18, 2020 19:32

Heb het boek (nog) niet gelezen maar zat 3 0 jr geleden in de jongerenraad :oops: , vantoen "Noord-Nederland " Ging toen bij de Friezen altijd en immer maaf over één ding; "De vrije fabrieken, was Workunm, Oudwoude, Huisternoord en Oosterwolde, betalen elk jaar 1 a 2 ct meer.
Op een bepaald moment werd een zekere jonkheer Sikkinge aangesteld om orde op zake te stellen. Kwam in een paar weken me t een heel reorganisatieplan van sluitingen en investeringen. Toenvroeg mede jr-lid Rintje Visser ' kun je niet beter eerst een goeie melkprijs betalen voor u weer gaat investeren?"
Antwoord vanSikkinge vergeet ik nooit weer :) : als je een schip moet lossen kun je hem met de hand lossen, ben je een maand bezig, of je investeerd ineen kraan of huurt er één.

(Rintje ging daarna na DOC)
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor melker » za jan 18, 2020 20:12

Nog bewust meegemaakt :yes: Maar uiteindelijk kwam alles bij elkaar, Nestle haakte ook nog af en toen was er nog heel weinig keus voor de cowboys :( Uit eindelijk hebben we nog steeds een van de hoogste melkprijzen van Europa. Die vrije fabrieken konden het zelf ook al niet meer bolwerken, van dichtbij nog meegemaakt dat de fabriek van Oudwoude wel jaar of 10 hoogste prijs van NL realiseerde, waren ze trots op en terecht. Maar nieuwe directeur ander proces, was in 1 jaar gebeurd. Verouderde fabriek, veel kleine boeren en in 1 jaar was feestje uit, bungelden ze onderaan met melkprijs.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor opelmanta » za jan 18, 2020 21:33

Kasé5 schreef: "De vrije fabrieken, was Workunm, Oudwoude, Huisternoord en Oosterwolde,
Je wordt ouder, Oudwoude is Huisternoord. Je mist Gerkesklooster.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor sivert » za jan 18, 2020 22:33

Acmesa (zat volgens mij in Assen) was ook zo'n fabriek, die stond dook op een tijd bovenaan en is uiteindelijk geruisloos verdwenen. Zelf leverden we aan De Ommelanden, die was in de jaren '50 kapot gestaakt en vervolgens overgenomen door Friezen en was later eigendom van Noord-Nederland (melker zal iets beter weten dan ik wat Noord-Nederland precies was). In de tijd dat wij aan De Ommelanden leverden betaalden die een beste melkprijs en investeringen werden in no time terug verdiend. We hadden een tijd een plus van 2 cent op de melkprijs vanwege de resultaten. Uiteindelijk verdween De Ommelanden in Friesland Dairy Foods en is de fabriek een bedrijvenverzamelgebouw geworden.
sivert

Berichtdoor Kasé5 » za jan 18, 2020 22:54

Was met alle kleine coöps zo zolang ze bovengemiddeld presteeerden hadden ze bestaansrecht, zo gauw ze eronder kwamen, ging soms wel met 5 ct :!: werden ze opgenomen door de grote coöp. Frieze vrije fabrieken, Acmesa, Heino krause, Staphorst noem maar op.
van Dam af
Kasé5

Berichtdoor Kasé5 » za jan 18, 2020 22:58

opelmanta schreef:
Kasé5 schreef: "De vrije fabrieken, was Workunm, Oudwoude, Huisternoord en Oosterwolde,

Haha, klopt.
Vond het wel goed dat ik als niet Fries nog 4 namen wist :wink:
Workum was De goede verwachting en Oosterwolde 'de drie provinciën ' :?: :?:
van Dam af
Kasé5

Berichtdoor melker » za jan 18, 2020 23:27

Had ook allemaal veel met ego's te maken, en vergeet niet dat de fabrieken elkaars concurent waren. Dat boek van JR hoef ik al niet meer te lezen, kan het bijna wel navertellen wat zich allemaal afspeelde. Concern is inmiddels wel zo groot dat we als doorsnee boer er moeilijk iets zinnigs over kunnen zeggen. Heb de laatste vergaderingen ook al gemist en na het lezen van de samenvatting denk ik dat ik rest van mijn leven er ook niet weer kom.
melker

Berichtdoor opelmanta » za jan 18, 2020 23:40

Kasé5 schreef:
opelmanta schreef:

Haha, klopt.
Vond het wel goed dat ik als niet Fries nog 4 namen wist :wink:
Workum was De goede verwachting en Oosterwolde 'de drie provinciën ' :?: :?:

Veel verder als deze vier en de condens kom ik niet, ik vind het netjes. Oosterwolde de zuid oost hoek en Gerkesklooster de 2 provinciën. Bordje Oudwoude en bordje Huisternoord had ik je op de fiets nog wel een foto van kunnen sturen.
Is van vroeger, hadden ze melkbussen en later grote drie-asser bakwagentruckjes.
opelmanta

Berichtdoor Kasé5 » zo jan 19, 2020 13:35

Interviewer van Buitenhof was goed ingelicht :yes:
van Dam af
Kasé5

Berichtdoor opelmanta » zo jan 19, 2020 18:06

Directeur deed het ook goed.
opelmanta

Berichtdoor melker » zo jan 19, 2020 19:07

Op zich wel, alleen op de vraag wat ze zoal meer produceerden dan melk en toetjes begon hij over kindervoeding en allemaal ingrediënten voor medicijnen en heb het het woord kaas niet gehoord :no: Lijkt me product waar meeste melk in gaat :yes:
melker

Berichtdoor Kasé5 » zo jan 19, 2020 20:38

Nee, inderdaad. Leek net of ie zich schaamde om boter, kaas en yoghurt te noemen :?
Dat hij zich niet rechtstreeks met de oplossing vh N-probleem kan bezig houden is begrijpelijk. Hij had wel af en toe een "onderonsje" met Mark :wink: . Laten we maar hopen dat dat, voor ons, nuttige kroegbezoekjes zijn.
van Dam af
Kasé5

Berichtdoor Kees99 » zo jan 19, 2020 22:00

Hookwood Holsteins schreef:Hein Schumacher in Buitenhof

Hein Schumacher, CEO van FrieslandCampina, zal op zondag 19 januari te gast zijn bij het TV-programma 'Buitenhof'. In het programma zal Hein geïnterviewd worden door presentator Pieter Jan Hagens. De uitzending start om 12.10 uur op NPO1.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Wouter bos ook. Vreemd?
Kees99

Berichtdoor edward28 » ma jan 20, 2020 18:30

Farmel zoekt nog melk, zijn hier tevreden leveraars? Ik ben momenteel leveraar bij Milcobel.
edward28

Vorige

Keer terug naar Koe en economie