Fusie Royal Friesland Foods & Campina

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Fusie Royal Friesland Foods & Campina

Berichtdoor hulsteins » zo apr 22, 2018 20:40

viewtopic.php?f=6&t=6450&p=575682&hilit=schaal#p575682
in perspectief met deze :
viewtopic.php?f=6&t=3177&p=533587&hilit=pakistan#p533587

Maar dat terzijde :!:

hier zei ik al dat er volop poedertorens voor china gebouwd werden :
viewtopic.php?f=6&t=6609&p=425551&hilit=fopveiling#p425551
waarin ik dus deze link plaatste die nog steeds actief is en een hele mooie foto heb :
http://www.web-agri.fr/actualite-agrico ... 91155.html
daar werd 'n nieuwe chinees-normandische toren aangekondigd en 'n tijdje terug was die dus geopend :
https://www.usinenouvelle.com/article/l ... le.N335059
(zelfde idee : 1 foto zegt méér dan 1000 franse woorden :lol: :wink: )

of nog een andere in bretagne , opgeleverd in december 2017 :
https://france3-regions.francetvinfo.fr ... 76943.html

en dan heb je ook nog de grootste babypoedertoren in bretagne die nu bijna 2 jaar open is
en waarvan ik meerdere links had geplaatst ten tijde van de making of zoals deze :
https://www.ouest-france.fr/bretagne/ca ... ct-4521843
dat is een samenwerking tussen een chinese privé-investeerder en de grootste FR melkcoop sodiaal
de chinees investeert 90 % en de FR coop 10 % (gevalletje van kroonjuwelen verkopen)
en die coop als grootste coop in FR is prijsbepalend voor heel FR :!: :!:
dus toen wist ik dat de melkprijs in FR nooit meer structureel boven die van NZL kon blijven

Kortom :

als bijvoorbeeld een willekeurig iemand als Schoonvelde zegt :
Schoonvelde schreef:Ik denk dat de realiteit anders is, bij LTO ervaar ik het ook. Het leeuwendeel van de melkveehouders wil hun bedrijf stap voor stap een beetje ontwikkelen. Veelal zijn dit ook een beetje de rustige karakters die het niet nodig vinden om veel tam tam te maken. Wanneer je deze koers volgt is veelal een paar cent meer voor je melk veel belangrijker dan snelle groei in volume, met name in de Nederlandse omstandigheden waarin in grond, politieke en milieu ruimte nu eenmaal beperkend zijn. Echter de beeldvorming wordt nogal eens bepaald door een groep die vanuit een bepaald eigen perspectief vol wil door groeien , dit zijn veelal ook veehouders met een geheel ander karakter. Alles moet wijken voor het hogere doel, niets alles overwegend, nee vanuit mijn perspectief.... , als bestuur van een coop of vereniging heb je echter de opdracht om oog te hebben voor de gehele sector. En ja, inderdaad wanneer je grenzen stelt vallen er altijd weer wat ondernemers ongelukkig tussen wal en schip, echt een dilemma.

Of het achteraf allemaal anders had gemoeten? Is dat met bijna alles niet zo in het leven? De volgende keer zou je het vast net weer anders doen, feit is wel dat het beleid stamt uit een periode waarin de perspectieven, gedachten, inzichten, omstandigheden en wil net anders was. In 2013 was er amper draagvlak voor dierrechten of een fabrieksquotum.

niet alleen heb ie 't over ze eigen :
Schoonvelde schreef: een groep die vanuit een bepaald eigen perspectief vol wil door groeien , dit zijn veelal ook veehouders met een geheel ander karakter. Alles moet wijken voor het hogere doel, niets alles overwegend, nee vanuit mijn perspectief....

maar vooral dat je dat allemaal volop vooruit had kennen zien aankomen :
-NL heb met z'n veedichtheid de minste reden voor afschaf quotum
-NL moet marge zoeken ipv volume
-RFC dreigt "enkele centen méér uit China" te verliezen door de 'door china georganiseerde concurrentie'

ken je je nou wel achter je kleine duim verschuilen ...
France is back
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor G.U. » zo apr 22, 2018 21:34

Het is gewoon een baggervoorstel, ben er alleen nog niet over uit wat ze nou net willen uitbaggeren
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor hulsteins » ma apr 23, 2018 00:14

waar 't op neer komt
is
dat NL met VK en DK
15 tot 20 jaar lang om afschaffing quotum geschreeuwd hebben . :!:

In engeland is 't altijd al geen feest en nu helemaal game over
In DK zijn er nog slechts 25 % over van de schreeuwers van destijds
en daarvan zijn er nog 't merendeel failliet zonder 't zelf te weten ;
blijft over de DK VTFers waarvan de namen makkelijk terug te vinden zijn als
je op zoekfunctie 'grondprijs' en dergelijke zoek 8)
en
en ons aller NL , waar de wereldberoemde rfc heel europa op stang gejaagd heb
met de uitspraak : "wij accepteren alle melk "
: :yes: :yes: :yes: :!: :!: :!:

gister deed ik 't nog , in m'n zelfgemaakte soep , vandaag weet ik beter

wat een afgang
France is back
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor maistro » ma apr 23, 2018 08:02

hulsteins schreef:waar 't op neer komt
is
dat NL met VK en DK

en

wat een afgang

Je hebt gelijk EU melkquotum had nooit moeten verdwijnen vanaf 1983-2007 was er altijd teveel melk voor EU en moest overschot met geld toe weg .
Toen begon China te trekken aan poeders waarna spotmelk markten zo naar 50 cent gingen (zomer 2008)

Deze trend in vraag heeft directie doen besluiten alle melk te vermarkten en dat vraag aanbod niet zou bijbenen.

Quotering discussie was in periode van hoogconjunctuur dus besluit van afschaffing was snel genomen

Rest 3 maand na quotering enorme problemen met
A. Derogatie
B.verwerking melk
C.verwaarding

Nu via omweg toch fabrieksquotum in vrije EU markt waar RFC denkt toegevoegde waarde te verkrijgen en geen concurrentie ondervindt :lol:

Ergste is dat maatregel individuele bedrijven treft en bedrijfsontwikkeling moeilijk tot onmogelijk maakt!

Hoe kan een visie zo 180° draaien
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor john jakobs » ma apr 23, 2018 08:32

er moest iets gebeuren geen onderhoud uit kunnen voeren omdat alles vol zit is ook geen optie . en die tank bij melker dat was ook geen toeval ,er komt nog meer melk, minder jongvee of buiten de deur, oudere koeien ,meer brok enz enz enz zijn we met zijn alle elke dag volop mee bezig . en als ik bedenk dat elke liter die een groeier erbij melkt, dit ten koste gaat van de melkprijs van de niet groeier . dan ben ik voor de plannen ,, vind wel dat als men knelgeval is dat er dan ook bij campina iets moet gebeuren
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Gerben77 » ma apr 23, 2018 09:54

Ned is geen eiland, wat we hier niet melken komt wel uit Ierland/Polen/Duitsland, waar ook knetterhard wordt gemolken.

vind wel dat als men knelgeval is dat er dan ook bij campina iets moet gebeuren

Dan wordt iedereen een knelgeval....!! De 1 heeft nog ruimte in zn stal, de ander grond zat etc....maak daar maar is een oplossing voor.
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Hans van Bergen » ma apr 23, 2018 10:03

Henk Schoonevelde mag WEL groeien en verder niemand. Dat is al sinds dag1 sinds Henk Schoonevelde op dit forum is zijn betoog. Verder wil ik er nogmaals op wijzen dat vertrekken niet echt een optie is. A ware neemt nog aan maar 300 miljoen kg is niet heel spannend en ik denk da ze net zo lief de Campina de tank vol laten rijden. Doc neemt wel aan en een aantal bekende VIPS die jarenlang hemel en aarde bewogen hebben voor een hogere melkprijs zijn inmiddels DOC lid. Je leest ineens ook dat dus Farmel Vreugdenhil en anderen niet meer leveranciers aannemen. Dit is heus niet toevallig en geregiseert vanuit Amersfoort. Hoelang DOC nog aanneemt is de vraag gezien met in Duitsland meer dan melk zat heeft, er vertrekkers terugkomen en na het faiiliesement van de Duitse melkhandellaar zeg maar een soort Farmel opzeggers niet weg kunnen en blijven. Arla kampt met lage prijzen en veel melk dus ook zij zullen niet happig zijn.
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor john jakobs » ma apr 23, 2018 10:16

Gerben77 schreef:Ned is geen eiland, wat we hier niet melken komt wel uit Ierland/Polen/Duitsland, waar ook knetterhard wordt gemolken.

vind wel dat als men knelgeval is dat er dan ook bij campina iets moet gebeuren

Dan wordt iedereen een knelgeval....!! De 1 heeft nog ruimte in zn stal, de ander grond zat etc....maak daar maar is een oplossing voor.

simpel als je voor de minister knelgeval bent ben je dat voor campina ook
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Kees99 » ma apr 23, 2018 10:21

De doc leden zeggen blijf maar mooi . Heb je de helft al van de boete binnen gaan ze vertrekken. Raar volk. :roll:
Kees99

Berichtdoor jan.nl » ma apr 23, 2018 12:43

hulsteins schreef:waar 't op neer komt
is
dat NL met VK en DK

en

wat een afgang

Vrije markt is prima ,je kan altijd je melk kwijt en minder regelingen,nu komen er zoveel regels en peildatums met referenties dat over paar jaar iedereen weer vrije markt wil 8)
Boeren worden onnodig weer op kosten gejaagd :yes:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Henk » ma apr 23, 2018 12:54

sivert schreef:Het verleden leert dat amper groei de opmaat is voor bedrijfsbeëindiging. Bovendien verandert de melkprijssystematiek niet. Er komt dus geen hogere melkprijs en dus ook niet meer melkgeld.

Ik mag hopen dat jullie juist wél meer melkgeld gaan beuren :idea:
RFC wil maximaal inzetten op 'melk met een heeeeeeeeeeeel lang verhaal' :yes: bijvoorbeeld alles weiden, natuurbeheer, weinig kunstmest gebruiken, verplicht consumeten rond leiden of dat bijv veehouders bij toerbeurt een paar uurtjes langs alle invalswegen staan met een strohoedje op, gaffel op de schouder en strootje in de mond :D

Deze bullshitmelk gaat significant meer opbrengen (y) want we mogen er toch minstens vanuit gaan dat RFC dit grondig onderzocht heeft en 100% overtuigd is van een forse meerwaarde op deze folkloremelk :yes:
Mochten jullie in een vlaag van verstandsverbijstering akkoord gaan met de fantasIën van RFC moet je zwart op wit eisen dat de melkprijs structureel 6 ct meer op brengt dan bij andere verwerkers.

Want anders graaf je je eigen valkuil :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Wim R » ma apr 23, 2018 18:31

Henk schreef:
sivert schreef:Het verleden leert dat amper groei de opmaat is voor bedrijfsbeëindiging. Bovendien verandert de melkprijssystematiek niet. Er komt dus geen hogere melkprijs en dus ook niet meer melkgeld.

RFC wil maximaal inzetten op 'melk met een heeeeeeeeeeeel lang verhaal' :yes: bijvoorbeeld alles weiden, natuurbeheer, weinig kunstmest gebruiken, verplicht consumeten rond leiden of dat bijv veehouders bij toerbeurt een paar uurtjes langs alle invalswegen staan met een strohoedje op, gaffel op de schouder en strootje in de mond :D

Deze bullshitmelk gaat significant meer opbrengen (y) want we mogen er toch minstens vanuit gaan dat RFC dit grondig onderzocht heeft en 100% overtuigd is van een forse meerwaarde op deze folkloremelk :yes:
Mochten jullie in een vlaag van verstandsverbijstering akkoord gaan met de fantasIën van RFC moet je zwart op wit eisen dat de melkprijs structureel 6 ct meer op brengt dan bij andere verwerkers.

Gaat nooit gebeuren die 6 ct. Net als met de rest van de fantasieën waarmee een hogere melkprijs komt is het gewoon als je niet mee doet beur je minder en doe je braaf mee de standaard prijs. Gewoon weer gedwongen worden net anders onder de noemer alles vrijwillig :mrgreen: :mrgreen: . Stelletje fantasten daar in Amersfoort. De heimwee wordt steeds minder dat we geen veehouder meer zijn. Vandaag veehouder gesproken die te laat de toko klaar had met bouwen en nu in de dikke shit zit en zijn stal nooit vol gaat krijgen. Spouwde nogal wat gal over RFC (n) (n)
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor sivert » ma apr 23, 2018 21:38

Henk schreef:

De melkprijssystematiek verandert niet, het enige doel is meer winst voor de fabriek, het belang van de leden doet er totaal niet toe. En de leden hebben er helemaal niks over te zeggen, de ledenraad beslist. Het probleem is dat de fabriek financieel niet goed draait, ze verliezen bij goede melkprijzen (wat een goede vraag betekent) markten en Pakistan en China kosten ook fors geld. Nu zijn de verantwoordelijke directieleden met een gouden handdruk vertrokken en moeten de leden boeten in de vorm van een einde aan bedrijfsontwikkeling.
En wat Henk Schoonvelde betreft, ik vind het bewonderenswaardig dat hij zijn nek uitsteekt bij LTO, maar het is wel makkelijk praten dat het plan van FC zo goed is als je zelf ondertussen het bedrijf al op dat niveau hebt gebracht. Hij kan het zich permitteren om een aantal jaren achterover te leunen, niet iedereen kan dat. Als hij de stal halfvol had gehad zou hij ook anders praten.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor opelmanta » di apr 24, 2018 05:29

Het is voor jouw ook niet een groot probleem. In december kon je nog 300 euro op een guste koe laten zitten. Dat is meer dan 10 cent de liter.
Maar wat had je eigenlijk anders van de fabriek verwacht na de eerste referentievolume bezigheid. Die vond jij nog barre verstandig.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Re: Defaitisme

Berichtdoor opelmanta » di apr 24, 2018 05:33

https://nl.wikipedia.org/wiki/Defaitisme

Is er al iemand die zegt dit gaat mij allemaal niet gebeuren?
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie