Fusie Royal Friesland Foods & Campina

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Fusie Royal Friesland Foods & Campina

Berichtdoor Rob MB » di apr 17, 2018 11:25

Freddy schreef:Op zich vind het ik idee van een fabrieksquotum heel zo gek niet. Al hoewel de timing natuurlijk weer heel ongelukkig is, aangezien de meeste veehouders de planning voor bv aankoop van fosfaatrechten voor dit jaar gemaakt hebben en die nu, in beginsel, ook weer de prullenbak in kunnen.
Alleen in de brief die nu op melkweb staat is het wel allemaal geroep in het duister.
Enige concrete zaken die genoemd worden zijn de diverse referentie periodes en de korting van 10 cent boven het vergelijkingsvolume.
Verder is het allemaal niet concreet en kan het nog alle kanten op. Veel te weinig info voor de leden om hier nu over te kunnen discussiëren op de ledenvergaderingen. Doordat het zo onduidelijk is gaat iedereen dingen erbij verzinnen die mogelijk helemaal niet van toepassing zijn.

Overigens snap ik niet waarom er heel het voorjaar gesproken wordt over sturing voor een vlak aanlever patroon gedurende het jaar en er nu dit uit lijkt te rollen. Of zal het een jaarvolume gedeeld door bv 12 gelijke periodes worden?

timing is natuurlijk ruk, hadden ze veel eerder moeten melden. In de "vrije markt" kan het natuurlijk haast niet anders.

Een verwerker/handelaar kan natuurlijk niet werken met een leverancier/fabriek die eindeloos door produceert en zie maar wat je er mee doet of hoe je het kwijt raakt. Krijg je crisis van.
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor durk » di apr 17, 2018 16:01

Rob MB schreef:
Freddy schreef:Op zich vind het ik idee van een fabrieksquotum heel zo gek niet. Al hoewel de timing natuurlijk weer heel ongelukkig is, aangezien de meeste veehouders de planning voor bv aankoop van fosfaatrechten voor dit jaar gemaakt hebben en die nu, in beginsel, ook weer de prullenbak in kunnen.
Alleen in de brief die nu op melkweb staat is het wel allemaal geroep in het duister.
Enige concrete zaken die genoemd worden zijn de diverse referentie periodes en de korting van 10 cent boven het vergelijkingsvolume.
Verder is het allemaal niet concreet en kan het nog alle kanten op. Veel te weinig info voor de leden om hier nu over te kunnen discussiëren op de ledenvergaderingen. Doordat het zo onduidelijk is gaat iedereen dingen erbij verzinnen die mogelijk helemaal niet van toepassing zijn.

Overigens snap ik niet waarom er heel het voorjaar gesproken wordt over sturing voor een vlak aanlever patroon gedurende het jaar en er nu dit uit lijkt te rollen. Of zal het een jaarvolume gedeeld door bv 12 gelijke periodes worden?

timing is natuurlijk ruk, hadden ze veel eerder moeten melden. In de "vrije markt" kan het natuurlijk haast niet anders.

Een verwerker/handelaar kan natuurlijk niet werken met een leverancier/fabriek die eindeloos door produceert en zie maar wat je er mee doet of hoe je het kwijt raakt. Krijg je crisis van.

Zijn het de laatste stuiptrekkingen van onze RFC, dit is toch het verhullen van eigen falend beleid en ondernemingsgeest?
durk

Berichtdoor Rob MB » di apr 17, 2018 16:20

Falend beleid of noodzakelijk beleid? Maar laat zijn ze wel naar mijn mening.

Ik ben natuurlijk geen melkverwerker, maar ik kan mij voorstellen dat tijdens het quotum een verwerker wist hoeveel melk er +/- geproduceerd werd, dus weet je ook hoeveel je +/- moet afzetten. Geef de productie de vrije hand en je komt voor hele rare situaties te staan.
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor boer pieter » di apr 17, 2018 16:48

Zo ist het wel ken wel een paar die werken bij arla en die vertelden mij dat ze ook bij arla dat probleem hebben .er hoeft voor mij niet weer een quota te komen maar toch moet er iets gebeuren bv een stop op uitbreiding er stoppen nu en de komende jaren toch genoeg dan herstel de markt vanzelf
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Het Honderd » wo apr 18, 2018 06:55

durk schreef:
Rob MB schreef:

Zijn het de laatste stuiptrekkingen van onze RFC, dit is toch het verhullen van eigen falend beleid en ondernemingsgeest?

Aan de andere kant, bij andere coöps (DOC, Noorderland) moet je ook meer geld inleggen als je meer melk aflevert, maar dat wordt wel geïnvesteerd in capaciteit/afzet en dus niet in het balkon van de fosfaatvilla van je collega die vertrokken is bij RFC/gestopt is :?
Het Honderd

Berichtdoor melker » wo apr 18, 2018 19:49

Hier gaan toch aantal grote groeiers overstappen naar A-ware, zal nog wel jaartje duren voor ze kunnen leveren maar toch...die liters zijn we kwijt :roll:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor wit » wo apr 18, 2018 20:33

Heb weleens eerder meerdere veehouders met een kwaaie kop bij destijds campina zien vertrekken.
ik hoop dat de geschiedenis zich idd herhaalt :wink:
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor jan.nl » wo apr 18, 2018 22:40

melker schreef:Hier gaan toch aantal grote groeiers overstappen naar A-ware, zal nog wel jaartje duren voor ze kunnen leveren maar toch...die liters zijn we kwijt :roll:

Kan je rfc nog wel een coop noemen?Paar jaar geleden zeiden ze nog laat de melk maar komen,nu draaien ze de boeren die de stal nog niet vol hebben de nek om.Om te overleven MOETEN ze wel weg en hun heil zoeken bij particulier....
De duurzaamheids ziekte is sterker dan de cooperatieve gedachte.
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor boer pieter » do apr 19, 2018 06:04

Hier begint de discussie ook op gang te komen Ben benieuwd wat arla uit de hoge hoed tovert
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor kobonde » do apr 19, 2018 06:51

boer pieter schreef:Hier begint de discussie ook op gang te komen Ben benieuwd wat arla uit de hoge hoed tovert

Ik zie het niet gebeuren, er zal mischien over gepraat worden op leden vergaderingen maar er is geen meerderheid voor produktie beperking onder de leden. Van mij persoolijk mag er wel een systeem komen waarbij de genen die meer gaan melken betalen voor de uitbreiding van de verwerkingkapaciteit of een twee prijzen systeem met kontraktmelk en spotmarkt melk.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Arie » do apr 19, 2018 07:13

kobonde schreef:... maar er is geen meerderheid voor produktie beperking onder de leden...

Is die er bij RFC wel dan? :roll:
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Niels » do apr 19, 2018 07:35

boer pieter schreef:Hier begint de discussie ook op gang te komen Ben benieuwd wat arla uit de hoge hoed tovert

Hier in Zweden is het doel van Arla de melkproduktie met 20 % te laten toenemen tot 2025-2030. Tot op heden lukt dat slecht en is 1% minder per jaar de praktijk.
Dat ze in Duitsland geld verliezen en vooral daar de produktie toegenomen is geeft wel te denken
Niels

Berichtdoor G.U. » do apr 19, 2018 10:05

Niels schreef:

Hier in Zweden is het doel van Arla de melkproduktie met 20 % te laten toenemen tot 2025-2030. Tot op heden lukt dat slecht en is 1% minder per jaar de praktijk.
Dat ze in Duitsland geld verliezen en vooral daar de produktie toegenomen is geeft wel te denken

Dan kunnen jullie nog wel wat nederlanders importeren :wink:
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Henk » do apr 19, 2018 10:40

jan.nl schreef:
melker schreef:Hier gaan toch aantal grote groeiers overstappen naar A-ware, zal nog wel jaartje duren voor ze kunnen leveren maar toch...die liters zijn we kwijt :roll:

Kan je rfc nog wel een coop noemen? Paar jaar geleden zeiden ze nog laat de melk maar komen,nu draaien ze de boeren die de stal nog niet vol hebben de nek om.Om te overleven MOETEN ze wel weg en hun heil zoeken bij particulier....

Dat is het bijzondere dr aan... 'laat maar komen die extra melk!' riepen ze heel stoer :yes: Tot 2x toe hielden ze onder hun leden een enquête hoeveel zij wensten te groeien de komende jaren. Kon je voor de komende 10 jaar invullen hoeveel je jaarlijks wilde produceren :yes:

Ik ga dr maar vanuit dat er over nagedacht is en dat RFC strax een veel en veel betere prijs kan betalen dan de rest.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor G.U. » do apr 19, 2018 11:25

Henk schreef:
jan.nl schreef:

Kan je rfc nog wel een coop noemen? Paar jaar geleden zeiden ze nog laat de melk maar komen,nu draaien ze de boeren die de stal nog niet vol hebben de nek om.Om te overleven MOETEN ze wel weg en hun heil zoeken bij particulier....

Dat is het bijzondere dr aan... 'laat maar komen die extra melk!' riepen ze heel stoer :yes: Tot 2x toe hielden ze onder hun leden een enquête hoeveel zij wensten te groeien de komende jaren. Kon je voor de komende 10 jaar invullen hoeveel je jaarlijks wilde produceren :yes:

Ik ga dr maar vanuit dat er over nagedacht is en dat RFC strax een veel en veel betere prijs kan betalen dan de rest.

Net als die verwachting dat ze zeven cent nabetaling zouden betalen heb ik niet zo veel vertrouwen in verwachtingen van die orde... ik ben wel benieuwd met wat voor argumenten ze komen op de vergadering en hoe ze dat onderbouwen
Wâldgaren dairy
G.U.

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie