Fusie Royal Friesland Foods & Campina

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Fusie Royal Friesland Foods & Campina

Berichtdoor Jozef » do apr 19, 2018 13:23

Henk schreef:Dat is het bijzondere dr aan... 'laat maar komen die extra melk!' riepen ze heel stoer :yes: Tot 2x toe hielden ze onder hun leden een enquête hoeveel zij wensten te groeien de komende jaren. Kon je voor de komende 10 jaar invullen hoeveel je jaarlijks wilde produceren :yes:

Ik ga dr maar vanuit dat er over nagedacht is en dat RFC strax een veel en veel betere prijs kan betalen dan de rest.

Zoals ik op meerdere vergaderavonden begrepen hebben, hebben een aantal boeren zich niet gehouden aan die enquêtes. Hoop zijn harder gaan melken als dat ze eerst wouden, misschien ook wel door verwachtingen op de komst van peilreferenties en dergelijke...
Afgelopen dinsdag op voorjaarsvergadering nog werd gesteld dat de melk behoorlijk eerder en vooral ook meer kwam als verwacht.
Jozef

Beroep: Veehouder
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor G.U. » do apr 19, 2018 16:09

Jozef schreef:
Henk schreef:Dat is het bijzondere dr aan... 'laat maar komen die extra melk!' riepen ze heel stoer :yes: Tot 2x toe hielden ze onder hun leden een enquête hoeveel zij wensten te groeien de komende jaren. Kon je voor de komende 10 jaar invullen hoeveel je jaarlijks wilde produceren :yes:

Ik ga dr maar vanuit dat er over nagedacht is en dat RFC strax een veel en veel betere prijs kan betalen dan de rest.

Zoals ik op meerdere vergaderavonden begrepen hebben, hebben een aantal boeren zich niet gehouden aan die enquêtes. Hoop zijn harder gaan melken als dat ze eerst wouden, misschien ook wel door verwachtingen op de komst van peilreferenties en dergelijke...
Afgelopen dinsdag op voorjaarsvergadering nog werd gesteld dat de melk behoorlijk eerder en vooral ook meer kwam als verwacht.

Dat zeiden ze vorig jaar al. Ze hebben twee enquetes gehouden omdat ze de eerste niet geloofden hoeveel ambitie er is :yes: komt hun nu op de koffie en ze willen ons de zwarte piet daarvoor geven :mrgreen:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Corjan » do apr 19, 2018 16:48

Jozef schreef:

Mooi verhaal maar ze kunnen dus de melk niet kwijt :wink: En dan geef je de boer de schuld :idea: Als er een melktekort was had je dit verhaal niet gehoord :no: Een ander verhaal met aan het eind dat het de schuld van de boer is :wink: Die zijn gewoon altijd fout :!: :wink: :mrgreen: ........Leuke coop gedachte :?
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor kobonde » vr apr 20, 2018 06:23

Arie schreef:
kobonde schreef:... maar er is geen meerderheid voor produktie beperking onder de leden...

Is die er bij RFC wel dan? :roll:

Ik begrijp dat het bestuur van FRC dit heeft beslist buiten de ledenraad om, dit zou in Arla nooit kunnen. want er ligt een beslissing dat de leden alle melk mogen leveren die ze willen. Dat kan niet door de Direktie/bestuur zomaar veranderd worden. Zonder Toestemming van de leden raad, maar volgens mij is dit binnen FRC anders.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor G.U. » vr apr 20, 2018 08:57

kobonde schreef:
Arie schreef:
kobonde schreef:... maar er is geen meerderheid voor produktie beperking onder de leden...

Is die er bij RFC wel dan? :roll:

Ik begrijp dat het bestuur van FRC dit heeft beslist buiten de ledenraad om, dit zou in Arla nooit kunnen. want er ligt een beslissing dat de leden alle melk mogen leveren die ze willen. Dat kan niet door de Direktie/bestuur zomaar veranderd worden. Zonder Toestemming van de leden raad, maar volgens mij is dit binnen FRC anders.

Nee dit is bij frica precies gelijk. Er moet gestemt worden
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor boer pieter » vr apr 20, 2018 09:04

denk toch dat er hier ook wel wat gaat gebeuren ,ze vallen hier bij bosjes om en daar word niemand beter van :no:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Gerben77 » vr apr 20, 2018 09:38

@ Pieter...bij bosjes om :shock: , wat moet ik me daar bij voorstellen ? Stopt bijv de helf vd boeren in een straal van 5 kilometer om jouw bedrijf ?
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor wijnbergen » vr apr 20, 2018 09:43

dat bij bosjes valt wel mee, ik ken niemand hier binnen een half uur afstand die omgevallen is laatste tijd.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor boer pieter » vr apr 20, 2018 11:48

hier toch 3 koos en ook nog een die ik heel goed ken woont hier ook al 20 jaar gewoon erg triest
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor Henk » vr apr 20, 2018 12:18

G.U. schreef:
Jozef schreef:

Dat zeiden ze vorig jaar al. Ze hebben twee enquetes gehouden omdat ze de eerste niet geloofden hoeveel ambitie er is :yes: komt hun nu op de koffie en ze willen ons de zwarte piet daarvoor geven :mrgreen:

Nog een reden dat de enquête opnieuw gebeurde was een bijzonder knullige fout :yes: Ze vroegen hoeveel gras- en hoeveel maisland je had. Op basis daarvan was je wel of niet intensief vlgs hunnie :yes:
Ik heb toen onze rayondude gebeld en gevraagd waarom ander akkerland niet mee telt.
Sjah zo diepzinnig hadden ze er niet over nagedacht moest dude admitten :mrgreen: Zoals je wel vaker leest denken velen dat een koeienboer gras en mais heeft, that's it :idea: Over een 2e tak of andere teelten breken ze hunnie hersens niet over...

Jozef schreef:

Tegenovergestelde ook Jozef :yes: Tijdens de enquête gaf ik nog 50% groei aan de eerste 10 jaar :yes:
Uiteindelijk is dat dus nul liter geworden :wink:
Dus da's een slap verweer van RFC :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Wim R » vr apr 20, 2018 19:25

Jozef schreef:

Nee geen peil referenties. enquêtes. Nee de stal MOET VOL. En daar is op veel plaatsen gewoon op gefinancierd en meer niet. Dus gewoon bittere noodzaak, wat ook de gedachte was in die tijd van de enquêtes .
Jammer maar door een grote leugen en misstap bij de grote coop weer een hoop heibel en trammelant erbij.
De heren van RFC moeten eens minder op de regeltjes gaan zitten.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor Niels » za apr 21, 2018 08:08

boer pieter schreef:denk toch dat er hier ook wel wat gaat gebeuren ,ze vallen hier bij bosjes om en daar word niemand beter van :no:

Laat Arla eerst dat aangekondigde spaarprogramma maar eens doorvoeren. (y) Al dat geneuzel over gouden bergen in het midden-Oosten Afrika en China klopt vast ook geen hout van. Evenals het nieuwgebouwde innovatiecentrum in DK waar allemaal duur personeel op onze kosten professioneel uit zn neus zit te vreten.
Niels

Berichtdoor melker » za apr 21, 2018 09:50

Dat is wel heel kort door de bocht, grote concerns als RFC en Arla moeten innoveren en nieuwe producten ontwikkelen, is maar enkele procenten van hun omzet en zo nu en dan vinden ze wat. DIe extra omzet zal buiten Europa moeten worden gezocht, Europese markt is krimpmarkt, in grote landen als Duitsland en Engeland is door de sterke retail geen cent te verdienen met bulkproducten.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Niels » za apr 21, 2018 10:04

Nu noem je ook precies de landen waar arla flink uitgebreid is en waar ik als zweedse melkveehouder niks aan heb.
Bij RFC zitten verreweg de meeste leden in NL. Dan is het veel makkelijker sturen ook al is evengoed niet iedereen het eens met alle besluiten.
Niels

Berichtdoor Hans van Bergen » za apr 21, 2018 15:35

Duitsland is 1 van de grootste economieën ter wereld. Als je daar met kwaliteitsprodukten komt is er veel t verdienen. Met inwisselbare rommel is dat veel lastiger. En daar zit em nou net de kneep
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie