Fusie Royal Friesland Foods & Campina

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Fusie Royal Friesland Foods & Campina

Berichtdoor sivert » zo dec 23, 2018 20:43

boer pieter schreef:Die 10 cent korting als je over 1.5 procent groei is dat alleen bij rfc

Dat klopt. Het is al wel zo ver dat A-ware momenteel met een wachtlijst werkt en andere fabrieken ook maar beperkt nieuwe leveranciers aannemen, die hebben dus voor dat deel de rem er dus ook op (hun leveranciers mogen nog wel onbeperkt uitbreiden). En de 1.5 % groei telt alleen maar voor bedrijven die afgelopen jaar zeer beperkt of geen fosfaat hebben aangekocht. Met wat meer fosfaat aankoop raak je automatisch al boven de referentiehoeveelheid. Aanvankelijk telde aangekocht fosfaat wel mee, maar middels een truc hebben ze dat binnen 2 maanden weer terug gedraaid.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor auke » zo dec 23, 2018 20:59

[quote="boer pieter"]Die 10 cent korting als je over 1.5 procent groei is dat alleen bij rfc[/quote

als het fabrieksvolume niet volkomt hoef je ook geen 10 af te dragen
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor sivert » zo dec 23, 2018 21:31

auke schreef:
boer pieter schreef:Die 10 cent korting als je over 1.5 procent groei is dat alleen bij rfc[/quote

Klopt. En met een beetje geluk gebeurt dat ook. Hier in het noorden zijn de grote (en wat hele grote) groeiers vertrokken die relatief meer fosfaat zullen kopen en degenen die bij FC blijven zullen met de mogelijke 10 cent korting de rem er op houden. Al met al verwacht ik dat de melkplas van FC eerder kleiner dan groter zal worden. Mijn planning is om komend jaar geen fosfaat te kopen en er van uit gaan dat we niet worden gekort op de melk boven de referentie. Bovendien hadden we de fosfaatrechten toch al gekocht.
sivert

Berichtdoor Wim R » ma dec 24, 2018 18:03

sivert schreef:
auke schreef:
boer pieter schreef:Die 10 cent korting als je over 1.5 procent groei is dat alleen bij rfc[/quote

Klopt. En met een beetje geluk gebeurt dat ook. Hier in het noorden zijn de grote (en wat hele grote) groeiers vertrokken die relatief meer fosfaat zullen kopen en degenen die bij FC blijven zullen met de mogelijke 10 cent korting de rem er op houden. Al met al verwacht ik dat de melkplas van FC eerder kleiner dan groter zal worden. Mijn planning is om komend jaar geen fosfaat te kopen en er van uit gaan dat we niet worden gekort op de melk boven de referentie. Bovendien hadden we de fosfaatrechten toch al gekocht.

En nu is het wachten op de hogere melkprijs die RFC hoopt te verwezelijken om minder in de fabriek te krijgen. Waarschijnlijk komt er weer een vaag antwoord als het niet loopt zoals het moet. Zo weer van iets als dat we anders een nog lagere prijs uit kunnen betalen en de dikke plus al verrekend zit in de gewone melkprijs. Lijkt mij er meer op dat ze hun zaken niet op orde hebben voor de afzet. Jammer dat het vertrouwen bij mij en nog wat leden meer in een behoorlijk diep niveau gezakt is .
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor Henk » do dec 27, 2018 14:06

De tactiek van RFC vertalen naar de veehouderij geeft de volgende stelling:
- minder koeien gaan melken want dan heb je minder voer nodig, minder de veearts, kortom minder toegerekende kosten
- de vaste lasten per kg melk gaan meestal stijgen.

Dit verklaart mede waarom bedrijven altijd zijn blijven groeien :arrow: uitsmeren van de vaste kosten.

Hoe ziet RFC dit :?: Hun keuze is minder liters verwerken met een hogere marge.
Maar wanneer de liters afnemen dat stijgen daar de lasten per verwerkte liter toch ook :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor G.U. » do dec 27, 2018 14:14

Ze zeggen helemaal niet dat ze minder melk willen maar niet heel veel meer! Is nogal een verschil. Ik geloof ook niet direct dat er heel veel minder melk komt. Dan moet er al 10% van de boeren stoppen ofzo
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Henk » do dec 27, 2018 14:23

Ow...ik begreep dat RFC afgelopen jaar minder melk had verwerkt dan jaar dr voor :?:
Maar is RFC dan niet bang dat andere melkverwerkers/andere landen de markt die zij laten liggen gaan overnemen :?:

Correct me if I'm wrong maar stel dat de melk schaars en duur is, dan moet RFC op de spot dure liters gaan bijkopen om aan de vraag te kunnen voldoen. Of zegt RFC lamar zitten laat iemand anders die melk maar verwerken :?:

Ik bedoel; de theorie van RFC werkt eik nergens in het bedrijfsleven :no:

Henk

Berichtdoor wit » do dec 27, 2018 14:40

Je ziet anders wel dat bedrijven slecht renderende takken afstoten.
Philips levert ook niet meer dezelfde producten als 20 jr geleden
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor boer pieter » do dec 27, 2018 15:26

G.U. schreef:Ze zeggen helemaal niet dat ze minder melk willen maar niet heel veel meer! Is nogal een verschil. Ik geloof ook niet direct dat er heel veel minder melk komt. Dan moet er al 10% van de boeren stoppen ofzo

en dan melken dde andere boeren het er wel bij gu zie je hier ook ,ik vind het ook gekken werk ik los af worden je kosten ook lager :lol: kun je wat minder koeien melken
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Kasé5 » do dec 27, 2018 17:29

RFC denkt/doet een beetje wat een afbouwend bedrijf doet.
Voor een afbouwend bedrijf is dat een zeer goede en verstandige strategie, zeker als je met de juiste dingen begint af te stoten. Zo zijn wij 10 jr geleden al begonnen met afbouwen door verkoop van de opraapwagen :wink: , een collega was er hardstikke blij mee.
Echter RFC is een coöperatie en die moet vóór z'n leden denken. Ze proberen nu idd de minder rendabele partijen (zowel produkt als afnemers) af te stoten. Dit gaat echter altijd gepaard met verlies van meer afzet dan dat de bedoeling was :yes: want anderen grijpen dat met hele brede handen aan.
van Dam af
Kasé5

Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Het Honderd » vr dec 28, 2018 19:06

Henk schreef:Ow...ik begreep dat RFC afgelopen jaar minder melk had verwerkt dan jaar dr voor :?:
Maar is RFC dan niet bang dat andere melkverwerkers/andere landen de markt die zij laten liggen gaan overnemen :?:

Correct me if I'm wrong maar stel dat de melk schaars en duur is, dan moet RFC op de spot dure liters gaan bijkopen om aan de vraag te kunnen voldoen. Of zegt RFC lamar zitten laat iemand anders die melk maar verwerken :?:

Ik bedoel; de theorie van RFC werkt eik nergens in het bedrijfsleven :no:

Hoge Pief was onlangs geïnterviewd door de boerenlibelle. Die zei over verwerking: Er is genoeg RVS in europa wat stil staat. Of te wel. We zorgen dat we een groot deel van het volume zelf kunnen verwerken: Maar capaciteit (en soms ook specialiteiten) inhuren was hij ook niet vies van. Zie ook het huren van een deel van een fabriek in Duitsland voor mozzarella.

Op zich niet zo`n hele gekke strategie voor ff, maar ondertussen wordt er t.o.v. een paar jaar terug meer van de winst "ingehouden" om een breder "fundament" op te zetten. Daar zien we op dit moment nog niet heel veel van terug. Fabriek in belgië afgestoten/gesloten en 2 kaas importeurs/verkopers in de VS gekocht :roll:
Het Honderd

Berichtdoor hulsteins » vr dec 28, 2018 19:40

https://www.dailymotion.com/video/x6vrz4

10 jaar terug alweer , dat hier in 't departement 'n grote mozza fabriek geopend is
"is de hardst groeiende markt momenteel"
"voor de pizza's"
"zit meer marge op dan op boter , want boter wil niemand meer"

en idd , tis die moeilijk definieerbare smakeloze witte plaksel die op vrijwel iedere industrieele pizza legt

Je heb ook kwaliteit-mozzarella , uit Italie , waar nog wel marge op wordt gemaakt
door restaurants die 's zomers 'tomaat-mozzarella' als voorgerecht op de kaart hebben staan
(en dan nog , moet je wel fatsoenlijke tomaten hebben)
maar dat is mozzarella van buffel-melk
zoals deze , van Lactalis :
https://www.galbani.fr/produits/mozzarella
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Henk » do jan 03, 2019 13:37

Nog steeds geen marktplaats terug op Melkweb :?:

Henk

Berichtdoor G.U. » do jan 03, 2019 13:39

Henk schreef:Nog steeds geen marktplaats terug op Melkweb :?:

Geen idee. Is dat een kerntaak van de coop dan?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor wit » do jan 03, 2019 14:20

Henk schreef:Nog steeds geen marktplaats terug op Melkweb :?:

:yes: is er weer.
wit

Beroep: Melkveehouder

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie