Rentevoet leningen.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Rentevoet leningen.

Berichtdoor MelkboerLuc » za jan 12, 2008 14:45

Voor een toekomstig project zou ik me graag laten informeren over de actuele rentevoeten voor leningen.
Of over voorwaarden.

Is er hier iemand die daarover uitspraken durft te doen?

Info mag evt. ook via PB

Met dank.
Freedom of speech: je hebt het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk altijd al gelijk had
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor Koets » za jan 12, 2008 16:28

wat ik hoor is 5,25% :?
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Re: Rentevoet leningen.

Berichtdoor grotehar » za jan 12, 2008 16:30

MelkboerLuc schreef:Voor een toekomstig project zou ik me graag laten informeren over de actuele rentevoeten voor leningen.
Of over voorwaarden.

Info mag evt. ook via PB

Met dank.

luc, zal volledig afhangen van risico-inschatting van het project; variatie van 5% tot > 10% :)
laat ons als deskundige forummers het risico-profiel maar beoordelen; kun je bij je bankier ook je voordeel doen :)
grotehar

Beroep: Pensioenboer
Interesses: bedrijfseconomie, grondzaken, algemeen

Berichtdoor Koets » za jan 12, 2008 16:31

:lol: Goed plan, grotehar...wat ben je van plan Luc :?: 8)
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Vie » za jan 12, 2008 17:14

Et zal wel 20% worden dan :wink:
Vie

Berichtdoor koen uit belgie » za jan 12, 2008 17:38

binnenkort autosalon he ...

Porsche misschien :?: :lol:
Mijn thuis is waar mijn Bella staat!
koen uit belgie

Beroep: melkveehouder
Interesses: alles met koeien natuurlijk

Re: Rentevoet leningen.

Berichtdoor Erik S. » za jan 12, 2008 21:19

MelkboerLuc schreef:Voor een toekomstig project zou ik me graag laten informeren over de actuele rentevoeten voor leningen.
Of over voorwaarden.

Info mag evt. ook via PB

Met dank.

denk dat het hier weinig zin heeft om je eigen rentevoeten te zetten en zowiezo dat er weinig zijn die daar zin in hebben.
Maar vooral van wege het feit dat een rentevoet vooral een resultaat is van eigen onderhandelen en situatie op het bedrijf, hoeveel risico is er.

enige wat wel de tedens zal zijn dat de rente fors gaat stijgen, ken er een aantal die voor 15 jaar vast zetten op moment
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor MelkboerLuc » za jan 12, 2008 22:11

koen uit belgie schreef:binnenkort autosalon he ...

Porsche misschien :?: :lol:

Misschien gaan we voor een Mercedes, in een Porche kan zo moeilijk een kalf in de koffer of een baaltje hooi ...
Maar daarvoor zouden we niet gaan lenen natuurlijk, met de CLA toeslag op de melk kunnen we dat wel uit de lopende rekening halen ... :lol:

Neen, even serieus, vergeef me dat ik jullie nog een week of 3 laat wachten om iets te tonen, laat ik zeggen dat het nu nog de moment niet is.

@Eric S:
ik geloof wel dat er kan een resultaat zijn van onderhandelen en van de hoeveelheid risico.
Maar ik denk niet dat dit kan variëren van 5 -- 10% intrest.

Ik denk dat er wel ergens een standaard of een basis moet zijn, en daar heb ik natuurlijk interesse in.
Bedankt alvast voor de tip dat de rente zou kunnen stijgen.

Zijn er sites waar daarover officiële info te vinden is?

Ik heb er volle begrip voor dat niet iedereen dit hier op het wwweb gaat gooien, daarom mijn suggestie iets te melden via PB.
Anderzijds is een lening en de daaraan gekoppelde rentevoet toch wel een soort "productiefactor", en het is in wezen jammer dat daar zo'n taboe rond hangt (ten voordele van de kredietverstrekker)
Freedom of speech: je hebt het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk altijd al gelijk had
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Berichtdoor Henk » za jan 12, 2008 22:27

MelkboerLuc schreef:
en het is in wezen jammer dat daar zo'n taboe rond hangt (ten voordele van de kredietverstrekker)

En niet te vergeten het taboe rond de jaarrekening :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor grotehar » za jan 12, 2008 23:10

MelkboerLuc schreef: Maar ik denk niet dat dit kan variëren van 5 -- 10% intrest.

luc, een zeer risicovolproject met ook nog eens weinig buffer qua vermogen, ofwel er moet een groot deel aansprakelijk vermogen worden gedoteerd, dan zou ik als geldverstrekker zeker 10% rente willen hebben :)

wij zijn zelf een tijdje bezig geweest met een project in Oost-Europa; de financiers wilden > 10% rentevergoeding hebben :(
grotehar

Berichtdoor Erik S. » zo jan 13, 2008 00:06

Henk schreef:
MelkboerLuc schreef:
en het is in wezen jammer dat daar zo'n taboe rond hangt (ten voordele van de kredietverstrekker)

En niet te vergeten het taboe rond de jaarrekening :idea:

betreffende bedragen hangt bij ons totaal geen taboe, maar we delen en leren van en over die cijfers binnen de studieclub en vinden het niet nodig om deze open en bloot op internet te zetten.
Heb geen behoefte om iedereen onze cijfers te laten zien zonder dat wij daar iets voor terug krijgen om te vergelijken.
Bovendien hoeft niet iedereen te weten hoe wij bepaalde zaken aanpakken hier zodat iedereen die zou willen dit klakkeloos zou kunnen kopiëren.

Maargoed dat is mijn mening en verder wil ik best indicatie's geven
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor MelkboerLuc » zo jan 13, 2008 00:09

Erik S. schreef:Maar goed dat is mijn mening en verder wil ik best indicatie's geven

Ik ben ook niet van plan om hier cijfers en procenten bekend te maken.

Maar ik wil wel graag inzicht krijgen in deze vorm van marktwerking, en ben zo op zoek naar "indicatoren"
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Berichtdoor willemk » zo jan 13, 2008 08:41

grotehar schreef:
MelkboerLuc schreef: Maar ik denk niet dat dit kan variëren van 5 -- 10% intrest.

luc, een zeer risicovolproject met ook nog eens weinig buffer qua vermogen, ofwel er moet een groot deel aansprakelijk vermogen worden gedoteerd, dan zou ik als geldverstrekker zeker 10% rente willen hebben :)

wij zijn zelf een tijdje bezig geweest met een project in Oost-Europa; de financiers wilden > 10% rentevergoeding hebben :(

Wij betalen nu geloof ik 9.25 %. Als ik me goed herinner was het basis Wibor + 4% marge. Jaren geleden heb ik trouwens 25% betaald. Mijn idee is dat hier de Wibor iets zal gaan stijgen en dat de marge wat naar beneden zal gaan.
Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat.
willemk

Beroep: veehouder, mannetje van alles
Interesses: van alles

Berichtdoor grotehar » zo jan 13, 2008 08:50

MelkboerLuc schreef: Ik ben ook niet van plan om hier cijfers en procenten bekend te maken.

Maar ik wil wel graag inzicht krijgen in deze vorm van marktwerking, en ben zo op zoek naar "indicatoren"

@Luc, als je zo blijft reageren zul je nooit transparantie krijgen; renteopslagen hangen af van het ingeschatte risico :(
grotehar

Berichtdoor van wijk » zo jan 13, 2008 09:43

@Luc: Even googelen op "Euribor", "Eonia", en "actuele rentestanden". Dan heb je al wat qua verschllen.
Verder het verschil tussen 10 jaars en 1 jaars rente. En het verloop van de obligatiemarkt en of goudkoers tegenover aandelenindex.
En wat wil je zelf: zekerheid op lange termijn of variabel. Momenteel kost zekerheid niet veel.

En wat is er mis met openheid: in een ander topic hebben we hier uitgebreid rente% gepubliceerd.
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Volgende

Keer terug naar Koe en economie