Rentevoet leningen.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Rentevoet leningen.

Berichtdoor Hans van Bergen » wo mei 03, 2017 10:45

Sander schreef:het is geen commentaar, het is meedenken met je collega. en ik zeg dat die rente te hoog is en ik vroeg me af waarom je de hypotheek in porties gaat verdelen want ik zie daar het voordeel niet van in. en daar wil ik dan meer van weten dus stel ik een vraag, dat gebeurd wel vaker op een discussieforum waar je van elkaar wilt leren.
:roll: :roll: :roll:
Laatst nog een veehouder die 7% betaald. Door te splitsen vallen de vastzetting nie tegelijk vrij. Stel 990.000 euri hypo (dus geen euribor vandaar ff dit vb) en je ga ineens van 2.6 naar 3.8. Das nou 1 keer en forse klap. Ga der 330.000 1.2 omhoog dan is die klap veel beter opvangbaar.
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Sander » wo mei 03, 2017 18:47

7% is ook een voorbeeld mag ik hopen. ik vind dat gesplits helemaal niks. maar goed als je anders niet kunt slapen moet je mooi splitsen. ik leef nu en zit nu op max hypotheek mag ik hopen dus wil ik nu weinig betalen, das mijn redenatie. en slapen kan ik altijd wel.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Sander » wo mei 03, 2017 21:01

verschil van 9,9 ton bij die 1,2% renteverhoging is 12000 euro extra zo'n beetje. daar valt een bedrijf niet van om. en heb je die jaren daarvoor allang verdiend door niet vast te zetten en/of door niet te splitsen
Sander

Berichtdoor Arie » wo mei 03, 2017 21:50

Je hebt nu met zo'n stabiel lage euribor makkelijk praten. Maar mocht die weer eens wat omhoog lopen, dan zal ook jij hem waarschijnlijk snel vast zetten. En dat krijg je dat nooit meer voor onder de 2.5 % voor elkaar.
Arie

Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Sander » wo mei 03, 2017 22:59

zeker makkelijk praten, maar heb wel mezelf in deze positie gebracht. en tijden zullen ook wel anders worden. maar dat roepen ze al inmiddels een jaar of zeven.
wat wijsheid is weten we in 2025 allemaal wel achteraf, vergis je niet, als ik bijvoorbeeld over drie jaar vast zet en jij bijvoorbeeld vorig jaar voor vijf jaar, dan moet jij een jaar na mij alweer. maar ik verbaas me soms hoe makkelijk men over renteverlengingen redeneert. ondertussen zich wel druk maken over de kosten van bijv aaa 8)
Sander

Berichtdoor Arie » do mei 04, 2017 10:37

Sander schreef:...dan moet jij een jaar na mij alweer...

kan zo maar zijn dat die dan weer gezakt is 8)
Arie

Berichtdoor Hans van Bergen » do mei 04, 2017 10:49

Gemiddeld inkomen mv 16.000 euro. Dus is 12.000 euro een bak met geld. Zeker as de melkprijs in zon jaar slecht is.
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Henk » do mei 04, 2017 11:57

Arie schreef:Je hebt nu met zo'n stabiel lage euribor makkelijk praten. Maar mocht die weer eens wat omhoog lopen, dan zal ook jij hem waarschijnlijk snel vast zetten. En dat krijg je dat nooit meer voor onder de 2.5 % voor elkaar.

Da's het hele eieren eten :yes: Die genoemde 7% van Hans is dan wel van een kwart eeuw geleden maar hoe hoger de rente des te interessanter spreiden is :yes: vooral in oplopende markt :yes:
Indertijd had zwat iedereen spreiding. Zelf had ik deel op 10 jaar, deel op 5 en deel variabel.

Maar goed, zo snap ik dan weer niks van die rare renteswap... :oops:
Als ik terug reken zijn die vooral afgesloten in een markt waar de rente alleen maar daalde...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Arie » do mei 04, 2017 12:37

Henk schreef:Maar goed, zo snap ik dan weer niks van die rare renteswap... :oops:
Als ik terug reken zijn die vooral afgesloten in een markt waar de rente alleen maar daalde...

Dat is correct, maar het is nu achteraf bekeken ook makkelijk praten :yes:

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
Arie

Berichtdoor van wijk » do mei 04, 2017 13:57

Rente heb ik niet zon last van maar hiero is de pacht ineens 22% omhoog. Is nou net geen 1000 euri per ha.
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Henk » do mei 04, 2017 14:07

van wijk schreef:Rente heb ik niet zon last van maar hiero is de pacht ineens 22% omhoog. Is nou net geen 1000 euri per ha.

Is een bult geld op je melkplas Arie :shock: Maar goed, je hypo is tuuk pinda's :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor van wijk » do mei 04, 2017 14:29

In 2007 was de pacht 425, in een duurder gebied. Ondertussen is noordelijk weidegebied net zo duur als rivierenland. Normpacht is nu 930, tel je alle sloten en paden eraf, dus hectares van meitelling, dan is t 1000.
Is wel 150% verhoging in 10 jaar terwijl melkprijs netto niks gedaan heeft.

Hypo is niet hoog maar wel snel af te lossen, en rente van 4%

Laatste maanden uiteraard veel gerekend. Alles was uitgerekend op 65-70 koei. Met fosfaatreductiezooi kon ik t rechtbreien tot 45 koei. Met minder niet. Hoe dat kan???? Met inkomsten uit nieuwe neventakken. :wink: tis nie anders.
van wijk

Berichtdoor Sander » do mei 04, 2017 20:43

dat laatste snap ik niet helemaal. kun je het toelichten?
Sander

Berichtdoor Arie » do mei 04, 2017 21:22

Bed en breakfast of zo iets.
Arie

Berichtdoor van wijk » do mei 04, 2017 22:33

Campers en caravans in de schuur :wink: en dan nog wat wilde plannen met energie maar dat is afhankelijk van subsidie.
Maar t simpelste is een paar vrachten koeien erbij en die tank vol. Alleen daar ging ik tot een paar uur geleden niet van uit. :?
van wijk

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie